Hur mycket brände du på dator/elektronik-baserade komponenter ifjol? (2012)

Permalänk
Medlem

Hur mycket brände du på dator/elektronik-baserade komponenter ifjol? (2012)

Detta är inte ämnat som en skryttråd, och jag hoppas att ingen uppfattar den som en sådan heller.

Jag skulle själv tycka det var kul att se hur mycket den "generella" Sweclockarn bränner på elektronik varje år, samt varifrån han/hon köper sina komponenter.
I slutändan kan det vara intressant och se hur mycket de olika försäljarna tjänar på oss varje år.
Varning för ångest!

Jag kan börja:

Inet: 16.763:-
Komplett: 3100:-
Webhallen: 3700:-

CDON: -
Dustin: -
Alina: -
(Fyll gärna på med fler butiker, jag tog bara dom som jag kom på för stunden.)

Totalt: 24.563:- ...>_<
Tur man har sålt av en del av detta här på marknaden.

För i år är kontot bara uppe i ~3000:-, men sen är det ju bara början på Februari också, bläh...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Sånt där vill man inte ens räkna på..
Men bara i november/december blev det nog närmare 40lax..
Köpte ny TV och då fattade jag att jag behövde uppgradera förstärkaren... Sen räckte inte Boxee Box till att spela upp 3Dfilmer på den nya TV:n och då fick jag köpa en HTPC.

Ena leder till det andra och sen är man ruinerad... Men mellan 40-60k blev det nog förra året.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Åfan, inte roligt att räkna ihop sånt. Blir ett skott från höften då jag även har handlat i butik. Gissar på runt 50k, billigt jämfört med 2011

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hmm..

Rätt lungn vår, men på sommaren köpte jag en DSLR, på hösten gick min bärbara sönder och dessutom köpte jag brorsans gamla dator.

kamera: 9000
brorsan dator: 3000 (eller 3500 minns inte)
SSD, en tusenlapp
laptop: 15000
lite annat smått..

ja det landade väl på 29 000 kanske.

Har dock inte köpt datorprylar på väldigt länge och brukar inte köpa så dyra saker varje år...

Att motionsåka cross är inte heller en billig hobby även om man kör lågbudet

För att inte tala om bil, har numer bara en bil och den är snål, så nu kostar det väl 58 000 per år i snitt.

Vilket i sin tur brädas av boendet..

Ja, man ska nog inte räkna för mycket

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

3000 typ för nytt modekort cpu 1155k 3.06, minne 8gb, graffe

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk

Kommer inte ihåg hela 2012 men sedan juni så är det bara en RPI

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Hmm.
400kr för en mp3spelare.
200kr för en telefon.
200kr för en 2Gb-sticka till en burk.

Nåt sånt.

Permalänk
Hedersmedlem

230:- för en ny datormus. Den gamla var 8–9 år gammal och hade lagats mha lödkolv ett par gånger, tejp ett par gånger och rent reservdelsutbyte någon gång. När den ytterligare en gång vägrade ta mina klickningar och scrollhjulet en längre tid känts som att det var nedsänkt i tjock och smutsig olja så nyinvesterade jag!

Min skärm dog i somras, men köpte reservkomponenter och fick igång den igen. Komponenterna — 7 kondensatorer från Elfa till kompispris — kostade 17:63 (vilket är mindre än vad en ny skärm kostar).

Köpte begagnat RAM i SweClockers marknad för 300:-.

Köpte anti-ESD-armband för $1.77=11:21 SEK samt en Bluetooth-dongel för $1.80=11:40 SEK (fraktfritt) från DealExtreme.

Fick ett Corsair AX850 för enbart fraktpriset 100:- genom personliga kontakter.

Så sammanlagt:

230.00 17.63 300.00 11.21 11.40 100.00 ------ 670:24

Jag uppskattar väldigt mycket mer att göra mycket av lite, så att säga, än att köpa nya fräsiga prylar.

För detta år så spekulerar jag i att köpa SSD och kanske tom bygga om övrig hårddiskkonfiguration när Btrfs-RAID5+6 dyker upp (positiva besked för bara några dagar sedan). Dessutom börjar en större skärm bli aktuellt pga ändrad rumskonfiguration. Det skulle alltså kunna bli ett betydligt dyrare teknikår, men principen att jag finner större glädje i att göra mycket med lite framför att kasta pengar på problem kvarstår .

Skulle jag skaffa något för att "leka med" så skulle det nog vara en billig Chromebook (Samsungs nya varianter är lockande) och köra in Linux på den. Har dock redan en laptop som fyller mer eller mindre alla mina tänkta användningsområden för en sådan, så jag tror inte det kommer hända.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

I år ingenting än så länge.
Tycker jag har det mesta jag behöver/vill ha.
Nu när spelen utvecklas så långsamt så har jag inte känt något behov av bättre grafikkort och dylikt.
Och några bättre skärmar med högre upplösning verkar ju inte heller komma. Bara en massa satsningar på pekplattor verkar det som.

Förra året la jag mest ned pengar på att köpa musmattor och möss.
Förmodligen blev det dock knappast mer än ett par tusen för datorrelaterade prylar totalt.
Eller vänta, kanske var det förra året jag köpte min Asus transformer ? Då blev det ett antal tusen till.

Själv väntar jag nu mest på att det ska komma något som motiverar ett inköp.
Gör en ihopvikbar surfplatta med hög upplösning, en riktigt bra kamera och en massa lull-lull så börjar jag bli sugen igen.
Eller en läsplatta (inte surfplatta) med skärm stor som en Ipad och minst hundra gånger snabbare än dagens läsplattor och med vettigt stöd för alla typer av dokument.
Eller gör spel som imponerar grafiskt lika mycket idag som Half-life 2 eller Crysis gjorde när de kom ut.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Relativt lugnt år 2012, blev 40k på Elektronik/Spel (de går under samma kategori i datan över mina utgifter).

Blev en Macbook Air, ett par bättre högtalare, en hel del datorkomponenter som grafikkort, router med mera (köper allt från Inet) och säkert en hel del annat jag glömt att jag köpt.

Permalänk
Medlem

Aquatuning: 1 168:-
CDON: 6 782:-
Coolingstuff: 569:-
Inet: 2 659:-
Proshop: 2 785:-
Webhallen: 5 859:-

Totalt: 19822:-

Sen ytterligare någon tusenlapp på sånt som är köpt över disk.

Det här året räknar jag med att spendera åtminstone 30% mindre än förra året.

Permalänk

Hela 3229:- på att uppgradera från A64 x2 till en Sandy Bridge i3 tidigt i våras, ny dvd-brännare samt nätagg. Inet.
499:- på en Mionix Naos 3200 från Media Markt.
599:- på en extern 2TB-disk från CDON (Den här historien med de osannolikt billiga 2.5"-diskarna som sedan visade sig vara muttrar och småspik, ersattes med en riktig USB 3.0 3.5")
280:- på ytterligare 8GB ram, köpt av min kusin när han råkade köpa en förpackning för mycket till sitt bygge.
Totalt: 4607:-

Det här var de första datorprylarna jag köpt sen jag uppgraderade till SSD och 6850 hösten 2010, jag är billig i drift

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Runt 9000 om man räknar med tillbehör så som tangentbord, mus och skärm och mobiltillbehör. Annars bara 2000.

Jag gör väldigt mycket småköp som ligger på mellan 100 och 500, till exempel en ny dvi-sladd till skärmen, extern hårddisk, minneskortsläsare, hörlurar till mobilen, minneskort till mobilen, skal till mobilen.

Permalänk
Medlem

Usch, nu skulle jag köpa nytt ramminne till min burk. Kostade nästan lika mycket som ett uppgraderingspaket (DDR2...) så jag köpte mig ett uppgraderingspaket istället.

Fan att det ska vara så lätt att handla på nätet

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

100 spänn på en fin fläkt.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Hmm. Blev ganska mycket elektronik förra året.

En ny tv för 16000, Wii U, AppleTv, ny mediaspelare, några hårddiskar. Totalt kanske 25000 eller så.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd, enda större inköpen under 2012 var en Motorola Razr för 2500 och en Lenovo Thinkpad x200s för 2700kr

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

tror det var hela 79kr för en mus på Netonnet!

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

En helt ny battlestation, så mellan 15 och 20 lax någonstans. Även en SSD till laptopen.

Permalänk
Inaktiv

det var väl någon tjuga för ett par nya kondingar till tv:n

Permalänk
Medlem

350kr på ett nytt chassi En polare skulle flytta utomlands och sålde ett Fractal Design R2 för spottstyver till mig

Köpte nya hörlurar för ca 1000kr också... Räknar dock inte detta till datorinköpen.

Permalänk
Medlem

Jisses, 40 lax på ett år bara på datorn? Vad har ni för jobb där ni har såna pengar?

Under 2012 uppgraderade vi fruns dator för någon tusenlapp eller två samt köpte henne en skärm. Spenderade nog inte mer än 5 000 kr under hela året.