10m F-kontakt kabel till modem (ComHem) - signalpåverkan?

Permalänk
Medlem

10m F-kontakt kabel till modem (ComHem) - signalpåverkan?

Hej!

Har 100/10 Com Hem idag, uppkopplingen är bra och jag har en 3m F-kontakt mellan modem och vägg. Min vägganslutning är hopplöst felplacerad så jag vill flytta modemet ca. 10m bort och har hittat en f-kontakt på 10meter http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/digital-tv/satellit/ti...

Låt inte diskussionen handla om "är det inte bättre o dra nätverkskabel då" osv. utan jag vill helt enkelt flytta på mitt modem, så simpelt är det.

Om jag köper kabeln ovan - påverkar det min anslutning? Alltså, att gå från 3m till 10m. Också - kollar jag på förpackningen av ovan länk så är koppartråden silverfärgad här - medans min comhemkabel är just kopparfärg. Skillnad?

Permalänk

Kan inte tänka mig att det gör så stor skillnad. Om det nu skulle göra det, så har du bara förlorat 100 spänn

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Hej!

Har 100/10 Com Hem idag, uppkopplingen är bra och jag har en 3m F-kontakt mellan modem och vägg. Min vägganslutning är hopplöst felplacerad så jag vill flytta modemet ca. 10m bort och har hittat en f-kontakt på 10meter http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/digital-tv/satellit/ti...

Låt inte diskussionen handla om "är det inte bättre o dra nätverkskabel då" osv. utan jag vill helt enkelt flytta på mitt modem, så simpelt är det.

Om jag köper kabeln ovan - påverkar det min anslutning? Alltså, att gå från 3m till 10m. Också - kollar jag på förpackningen av ovan länk så är koppartråden silverfärgad här - medans min comhemkabel är just kopparfärg. Skillnad?

Det kommer att påverka, sedan beror det på hur signalen ser ut i ditt uttag sedan innan. Du tappar några db på en sådär lång kabel. Ligger signalen på gränsen redan i uttaget kommer det inte fungera. Men testa går ju såklart.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

I ett flervåningshus går det ju mkt längre antennsladdar än så från centralen. Så att öka med 7 meter borde finnas marginal för.
Men visst, har du otur så ligger du precis på marginalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

I ett flervåningshus går det ju mkt längre antennsladdar än så från centralen. Så att öka med 7 meter borde finnas marginal för.
Men visst, har du otur så ligger du precis på marginalen.

Leverantören garanterar troligen signalstyrkan fram till uttaget, så längden på dragningar i fastigheten är troligen irrelevant i dessa fall.
Däremot kan det mkt väl vara så att signalen från uttaget ligger på något gränsvärde och då kan dina extra metrar påverka negativt.

Permalänk
Medlem

Enligt comhems tekniker så måste sladden vara av orignallängd dvs 3m (lr vad den är) är den kortare eller längre kan tjänsten fungera dåligt osv pga lägre eller högre dB. Oklart hur det fungerar i praktiken men får du fel kommer de be dig koppla in originalkabeln vid felsökning.