Verktyg! Tips & tricks, reviews, köpråd och mkt. mer
Tänkte vi skulle ha en verktygstråd där man kunde dela av sig med tips, köpråd och annat relevant. Tror att många undrar vilka verktyg som är bäst vid olika uppgifter. Finns ju en del som bygger egna chassi i olika material så varför inte dela lite erfarenheter? Fyll på!
Självklart finns det massor användbart verktyg i olika prisklassar men det finns även rejäla bottennapp. Jag lägger ut med lite minireviews/köpråd av både mina egna och lite annat verktyg. Det ska sägas att jag alltid köper kvalité och därför är det nog lite dyrare än det vanliga Meec, Classe osv. Självklart får vi hålla oss till datorrelaterat verktyg, dvs inga cementblandare eller dylikt
Skruvdragare:
Kan användas till extremt mycket och finns både riktigt billiga 100:- och riktigt dyra 7-8000+.
Vill man ha en ok skruvdragare bör man inte gå lägre än grön Bosch, AEG, vissa Ryobi eller likn. prisklass. Köper man en riktigt billig skruvdragare får man ofta problem med både kraft, precision och batteri/laddning. Meec, Selekta, Rusta ÖB och annat skräp är bra exempel på såna skruvdragare. Letar man lite kan man oftast finns proffs eller semiproffs verktyg för samma pris som tex. Black & Decker (verktygens svar på Beats).
Lilla skruvdragaren:
Dremel Driver 7.2V. Bitfäste och relativt stark. Dessutom i ett kompakt format. Bra varvtalskontroll, kan faktisk använda den till väldigt känslig elektronik. Kan dock utan problem dra i ganska stora skruv. Nackdelen är ej utbytbart batteri och en ganska slö laddare. Längd 12cm, höjd 14.5cm
Lilla skruvdragaren 2: Ryobi 4.?V. Liten gul tråkig skruvdragare. Ganska klen och ingen varvtalsreglering = skroten nästa. Fick den gratis och har endast testat den. Undvik.
Skiljer ganska mycket på storleken:

Stora skruvdragaren: Makita BHP454 18V. Väldig stark skruvdragare som klarar av nästan allt. Denna är med slagfunktion men känns ganska onödigt, bara en extra grej som kan krångla. Tyvärr är den ganska stor så den blir endast använt ifall jag ska borra. Ska jag skruva tar jag en mindre. Den stora fördelen med denna är att man kan få grymt mycket verktyg som passar batterisystemet. Finns på Tradera i massvis men man kan även göra riktiga kap i USA/England. Snabb laddare och kraftiga batterier är väldigt trevligt. Givetvis är denna inte köpt för datormek, (Längd: 25cm, höjd: 26cm), då skulle en mindre maskin vara klart att föredra. Faktum är att många 10.8v maskiner faktiskt klarar 90% av alla jobb och är mindre och lättare.
Multislip Dremel och likn.
Moddarens verktyg nr 1. Har både en Dremel och en billig variant. Där det skiljer mest är tillbehöret, dvs man kommer långt med en kopia plus org. Dremel tillbehör. En annan sak som skiljer är varvtalsregleringen. Den billiga gillar att varva mer och mer eftersom den blir varm och det kan vara störande, annars är det nästan same-same.
Ska man plåga maskinen, dvs. köra länge och hårt, rekommenderar jag en riktig Dremel. Hållbarheten är trots allt bättre och den är oftast lite tystare.
Går att slipa, kapa, borra och polera med dessa små maskiner. Tyvärr går det åt väldigt många kapskivor och det är bra att ha en hel hög. Kan rekommendera Dremels Speedclick, jag har nämligen förmåga att ta sönder kapskivor innan jag ens börjar kapa
Fein Multimaster / "kopior"
Multimastern är en mycket trevlig maskin som kan slipa, kapa, polera, skrapa osv. Är inget jätteprecisions verktyg, men kan kapa både metall, trä plast osv. Fungerar även bra som trekantslip. Multimastern är absolut inget "must have" vid bygg av chassi/mod på samma sätt som Dremel.
Har en Fein men har även testat billigare varianter. Det är nästan som med Dremel vs kopior, så länge du kör med bra tillbehör fungerar dom flesta maskiner utmärkt. Satsa dock på en med varvtalsreglering. Jag har testat olika Fein, blå & grön Bosch, Classe och nån från Harald-Nyborg, alla klarar sig bra. Visst kan dom billiga vibrera mer och verktygsbyten kan vara lite krångligare men allt i allt fungerar alla 4-500+ maskiner för dom flesta. Det som inte fungerar är
tillbehöret! Fein och Bosch är överlägsna och köper man tex. sågblad på Harald-Nyborg kommer man bli riktigt frustrerad.
Lödkolv/lödstation:
Det mesta kan fixas med en lite billiga lödstation eller lödkolv. Tex. har Biltema, Jula och Clasohlson hyfsade lödstationer för runt 5-600:- Det man får med dyrare är snabbare uppvärmning, jämnare temperatur, mer/bättre tillbehör och högre kvalitet. Undvik dom billigaste lödstationer som kostar 2-400:- Dom är alldeles för tröga och risken är stor att man tar sönder komponenter. Anledningen är att man är tvungen att ha kvar lödkolven så pass länge att även komponenten blir överhettad. Med en bra och stark lödkolv/station smälter man tennet på noll tid och därmed klarar komponenten sig.
När det gäller lödtenn är "riktig" lödtenn att föredra, dvs med bly typ 60/40. Visst är det varken bra för hälsan eller miljön men det kan man stå ut med på hobbynivå.
Själv hade jag en riktig billig lödstation som tog sönder mer än den fixade. Kastade skiten och köpte en Ersa 80RDS för en relativt billig peng. Snabb (dock inte Weller WSM1 snabb), finns mycket tillbehör och håller mycket jämn värme. Finns många bra märken såsom Weller, Ersa, Metcal JBC men det är overkill för dom flesta. Man kan istället ta en titt på Pace, billigare Hakko osv. men det finns även en del på Ebay. Man kan dessutom göra riktiga fynd på Tradera ibland kan man få en bra Weller eller lik. riktigt billigt (håller evigt).
Lödning är faktiskt lite mer komplicerat än man kunde tro. Finns grymt många sätt att misslyckas på och man bör ha lite basis kunskaper innan man börjar. Finns en del how to på youtube:
Danskjävel så krattar som en skrivare...