Permalänk

Nytt år, nytt kort

Hej mina vänner,

Nu har jag knappt varit inne här sedan jag för drygt ett år sedan fick hjälp att plocka ihop en speldator och den har fungerat fantastiskt bra med undantag för grafikkortet som med jämna mellanrum varit lite av en huvudvärk. Så nu har tänkte jag ta och köpa mig ett nytt kort och har därför lite funderingar.

Jag har kikat runt lite och är sugen på GTX 680 kort och undrar därför följande:
- Kommer det fungera bra med befintliga delar eller måste jag byta ut något?
- Vad gör 2048MB kontra 4096MB i minne för skillnad?
- Förslag på fabrikör? (har kikat på EVGA)

Min befintliga dator:

MSI Z68A-GD65(G3)
Intel Core i7-2600K
8GB Corsair Vengeance
Radeon HD 6990

Ni får skriva om ni behöver ytterligare info om min pc.

TACK! PÅ! FÖRHAND!
- Sebastian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

Hej mina vänner,

Nu har jag knappt varit inne här sedan jag för drygt ett år sedan fick hjälp att plocka ihop en speldator och den har fungerat fantastiskt bra med undantag för grafikkortet som med jämna mellanrum varit lite av en huvudvärk. Så nu har tänkte jag ta och köpa mig ett nytt kort och har därför lite funderingar.

Jag har kikat runt lite och är sugen på GTX 680 kort och undrar därför följande:
- Kommer det fungera bra med befintliga delar eller måste jag byta ut något?
- Vad gör 2048MB kontra 4096MB i minne för skillnad?
- Förslag på fabrikör? (har kikat på EVGA)

Min befintliga dator:

MSI Z68A-GD65(G3)
Intel Core i7-2600K
8GB Corsair Vengeance
Radeon HD 6990

Ni får skriva om ni behöver ytterligare info om min pc.

TACK! PÅ! FÖRHAND!
- Sebastian

Nätagg?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

1. Ja.
2. Snudd på ingen i dagsläget, om du inte använder flera skärmar samtidigt.
3. Vid singelkort skulle jag rekommendera detta, annars EVGAs dito.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Newton R2 1000W 80+

Permalänk
Medlem

Ett GTX 680 kommer fungera fint med dina övriga komponenter!

4GB VRAM är helt onödigt då den smala minnesbussen på korten gör att de inte kan utnyttja mer än ca 2.2-2.3GB effektivt.

EVGA har bäst garanti då den är 10år lång och tillåter kylarbyte. Dock har de nästan bara referenskylare som är ganska högljudda av sig. ASUS DCII-kylare eller Gigabytes WF3 är bra kylare annars om du inte planerar att byta till t.ex. vattenkylning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Paprikum:

1. Ja.
2. Snudd på ingen i dagsläget, om du inte använder flera skärmar samtidigt.
3. Vid singelkort skulle jag rekommendera detta, annars EVGAs dito.

Tackar! Ja nu blir det singelkort, har bara haft massa knepigheter med mitt 6990(inte helt okänt kanske) så nu får det vara nog, tänkte dessutom prova Geforce nu. Jag har kikat på det här kortet http://www.inet.se/produkt/5409517/evga-geforce-gtx-680-ftw-2048mb är det ungefär EVGAs dito?

Permalänk

Gå för ett 670 eller ett 7970 istället. Mer prisvärt!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett grafikkort som kommer hålla i flera år så ska du vänta på Geforce Titan som kommer nästa vecka? Men priset väntas bli 9000 kr eller så.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Ett GTX 680 kommer fungera fint med dina övriga komponenter!

4GB VRAM är helt onödigt då den smala minnesbussen på korten gör att de inte kan utnyttja mer än ca 2.2-2.3GB effektivt.

EVGA har bäst garanti då den är 10år lång och tillåter kylarbyte. Dock har de nästan bara referenskylare som är ganska högljudda av sig. ASUS DCII-kylare eller Gigabytes WF3 är bra kylare annars om du inte planerar att byta till t.ex. vattenkylning.

TACK O TACK!

Hur tycker ni det ser ut med internminne? kan det vara värt att skaffa mer än 8GB? Ska köpa en SSD när jag köper grafikkort, får fan skämmas för att jag inte skaffat det ännu!

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Vill du ha ett grafikkort som kommer hålla i flera år så ska du vänta på Geforce Titan som kommer nästa vecka? Men priset väntas bli 9000 kr eller så.

Jovars! Men så mycket hade jag inte riktigt tänkt att lägga ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

Tackar! Ja nu blir det singelkort, har bara haft massa knepigheter med mitt 6990(inte helt okänt kanske) så nu får det vara nog, tänkte dessutom prova Geforce nu. Jag har kikat på det här kortet http://www.inet.se/produkt/5409517/evga-geforce-gtx-680-ftw-2048mb är det ungefär EVGAs dito?

Skulle inte rekommendera ett grafikkort med referenskylare. T.ex. Asus, Gigabyte och MSI har mycket bättre egna kylare som kyler bättre och har lägre ljudnivå.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

TACK O TACK!

Hur tycker ni det ser ut med internminne? kan det vara värt att skaffa mer än 8GB? Ska köpa en SSD när jag köper grafikkort, får fan skämmas för att jag inte skaffat det ännu!

Jag har som absolut max varit uppe i 6,1GB användning, och det var när jag körde fem wowklienter samtidigt för multiboxing, med spotify och en del tabbar i chrome, så du behöver nog inte mer än 8GB! En SSD är nog den största uppgraderingen du kan få efter grafikkort!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Gigabyte Windforce/Asus DCII (köp bara inte referenskylare), gissar att du spelar i 1080p? Kör på 2GB. SSD så är mitt tips en Samsung (shocker). Och om du handlar på Inet, glöm inte - https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Skulle rekommendera ett 7970 Matrix eller ett HIS 7970 IceQ, riktigt bra kort för samma summa som ett oklockat 680.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Gå för ett 670 eller ett 7970 istället. Mer prisvärt!

Ja, jag har hört att det ska vara så, men jag kan gott slänga in en dryg extra lax om jag får ett 680!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

Tackar! Ja nu blir det singelkort, har bara haft massa knepigheter med mitt 6990(inte helt okänt kanske) så nu får det vara nog, tänkte dessutom prova Geforce nu. Jag har kikat på det här kortet http://www.inet.se/produkt/5409517/evga-geforce-gtx-680-ftw-2048mb är det ungefär EVGAs dito?

Kortet du länkar till ovan är hutlöst dyrt; välj ett annat.
Har själv ett 670 från Gigabyte, som på alla sätt överträffat mina förväntningar. Dessutom klockar det väldigt bra = mycket kort för pengarna.

Skrivet av TheSoftMachine:

TACK O TACK!

Hur tycker ni det ser ut med internminne? kan det vara värt att skaffa mer än 8GB? Ska köpa en SSD när jag köper grafikkort, får fan skämmas för att jag inte skaffat det ännu!

Om det mest krävande du skall göra med datorn är att spela räcker 8GB gott och väl. Satsa då hellre på en lite större SSD, exempelvis denna.

EDIT:Vad har herrn tänkt spela, och är det livsviktigt att kunna köra på de absolut högsta grafikinställningarna med 60fps som minimum?

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk

OK! Dags att sammanfatta lite!

Till att börja med så har jag mer eller mindre beslutat mig för att köpa ett Geforce kort, därav valet av forum.

Ja, jag spelar med EN skärm i 1080p, så då slår vi fast att det räcker bra med ett 2048MB kort?

Sen det där om referenskylare, är det dom som är integrerade i kortet? Det där har jag inte så mycket kunskap om, ljudvolym stör mig inte nämnvärt men däremot är temp nivåer en stressfaktor i min vardag så givetvis premieras BRA kylare! Såg några förslag däruppe, hur är Gigabyte? är det bra grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

OK! Dags att sammanfatta lite!

Till att börja med så har jag mer eller mindre beslutat mig för att köpa ett Geforce kort, därav valet av forum.

Ja, jag spelar med EN skärm i 1080p, så då slår vi fast att det räcker bra med ett 2048MB kort?

Sen det där om referenskylare, är det dom som är integrerade i kortet? Det där har jag inte så mycket kunskap om, ljudvolym stör mig inte nämnvärt men däremot är temp nivåer en stressfaktor i min vardag så givetvis premieras BRA kylare! Såg några förslag däruppe, hur är Gigabyte? är det bra grejer?

Det finns ingenting som motiverar 4GB då korten inte kan utnyttja det ökade minnet.

En referenskylare är en kylare med en radialfläkt i änden (en sån från EVGA som länkades tidigare) och de låter oftast ganska mycket (läs: jävligt mycket).

Gigabyte är bra grejer, de har en av de bästa kylarna på marknaden.

Tänk på att kortet från Misco som länkades är exkl. moms! Dvs 25% extra kostar det. GTX670 är mer prestanda per krona än GTX680, det kommer man inte ifrån, men GTX680 är ett lite vassare kort och om man verkligen vill kunna skruva upp alla inställningar inklusive kantutjämning är det värt det IMO.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Paprikum:

Kortet du länkar till ovan är hutlöst dyrt; välj ett annat.
Har själv ett 670 från Gigabyte, som på alla sätt överträffat mina förväntningar. Dessutom klockar det väldigt bra = mycket kort för pengarna.

Om det mest krävande du skall göra med datorn är att spela räcker 8GB gott och väl. Satsa då hellre på en lite större SSD, exempelvis denna.

EDIT:Vad har herrn tänkt spela, och är det livsviktigt att kunna köra på de absolut högsta grafikinställningarna med 60fps som minimum?

Alltså, jag hade tänkt att denna datorn skall hålla måttet framtill BF4 (då det givetvis skall snuskas med nya prylar!) och jag känner nu att kortet inte riktigt hänger med(har förvisso säkert mer med just denna modell att göra än generationen i sig), men jag spelar helt klart helst allt på ULTRA, älskar glassig grafik! Det som nu fick mig att bara måste ha ett nytt kort var detta http://www.youtube.com/watch?v=VaYNzn8PTl8 spelar mycket PS2 nu

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Det finns ingenting som motiverar 4GB då korten inte kan utnyttja det ökade minnet.

En referenskylare är en kylare med en radialfläkt i änden (en sån från EVGA som länkades tidigare) och de låter oftast ganska mycket (läs: jävligt mycket).

Gigabyte är bra grejer, de har en av de bästa kylarna på marknaden.

Tänk på att kortet från Misco som länkades är exkl. moms! Dvs 25% extra kostar det. GTX670 är mer prestanda per krona än GTX680, det kommer man inte ifrån, men GTX680 är ett lite vassare kort och om man verkligen vill kunna skruva upp alla inställningar inklusive kantutjämning är det värt det IMO.

TACK! Detta fick mig att känna att jag kan unna mig ett 680!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Det finns ingenting som motiverar 4GB då korten inte kan utnyttja det ökade minnet.

En referenskylare är en kylare med en radialfläkt i änden (en sån från EVGA som länkades tidigare) och de låter oftast ganska mycket (läs: jävligt mycket).

Gigabyte är bra grejer, de har en av de bästa kylarna på marknaden.

Tänk på att kortet från Misco som länkades är exkl. moms! Dvs 25% extra kostar det. GTX670 är mer prestanda per krona än GTX680, det kommer man inte ifrån, men GTX680 är ett lite vassare kort och om man verkligen vill kunna skruva upp alla inställningar inklusive kantutjämning är det värt det IMO.

Sen när blev det exkl. moms när det klart och tydligt står inkl. moms?

Nu handlar jag visserligen med personalrabatt, men det är en helt annan femma och dessutom får jag ingen rabatt på just det grafikkortet.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Avstängd

hade jag varit du hade jag kört två 7950 i Crossfire om ditt moderkort stödjer crossfire.

Annars hade jag satsat på ett 7970 kort med bra kylning och klockat det eller varför inte ett Sapphire Toxic.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170017-sapphire_radeo...

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159885-sapphire_hd797...

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170214-msi_radeon_hd7...

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

eller varför inte ett Sapphire Toxic.

Har man pengarna så är det tills Nvidia Titan kommer världens snabbaste singelGPU-kort.
Lethal Boost gör ju inte saken sämre heller! Där kan man snacka kraft!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Har man pengarna så är det tills Nvidia Titan kommer världens snabbaste singelGPU-kort.
Lethal Boost gör ju inte saken sämre heller! Där kan man snacka kraft!

fast har du råd med titan kan du lika bra köpa nytt moderkort och 2stycken 7950 eller 7970.

sen att titan kommer kost mellan 10- ryktade 15k gör att kortet kanske inte är det optimala valet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

fast har du råd med titan kan du lika bra köpa nytt moderkort och 2stycken 7950 eller 7970.

sen att titan kommer kost mellan 10- ryktade 15k gör att kortet kanske inte är det optimala valet.

Men ska TS ha en multiGPU-lösning bör han nog i dagsläget satsa på det gröna laget (pga att SLI tycks fungerar bättre än crossfire idag). Med en gpu skulle jag helt klart satsa på röda laget (7970)

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

fast har du råd med titan kan du lika bra köpa nytt moderkort och 2stycken 7950 eller 7970.

sen att titan kommer kost mellan 10- ryktade 15k gör att kortet kanske inte är det optimala valet.

Fast det har väl varit snack om 7-9k hela tiden?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2