Kan ej installera om Windows 7 från skiva/USB. Boot-problem.

Permalänk
Medlem

Kan ej installera om Windows 7 från skiva/USB. Boot-problem.

Hej!

Har suttit med detta problem ett par kvällar och läst åtskilliga forumstrådar men lyckas inte hitta lösningen på mitt problem. Datorn det gäller står i min signatur.

Efter att strömmen bröts till datorn så gick den ej att boota igen utan hängde sig hela tiden på den glödande Windows-loggan (den som pulserar mot en svart bakgrund) som tillslut hänger sig/fryser.

Jag bestämde mig för att installera om Windows 7 men kunde då inte få igång en nyinstallation från skivan (den laddar inte installationsprogrammet så kunde heller inte komma åt verktyget för att formatera eller skapa/ta bort partioner) så jag letade fram min gamla skiva med programmet Killdisk och körde detta på systempartionen för att radera innehållet där.

Det har inte hjälpt och jag lyckas fortfarande inte få installationen att startas från skivan. Det som händer är att den börjar läsa in filer, går över till "Windows laddas" (tror det står så, laddnings-baren dyker upp på skärmen) och därefter blir skärmen helt svart.

Ibland (osäker i vilket sammanhang, skall vara uppmärksam nästa gång det sker) får jag upp Bootmgr missing som felkod.

Detta har jag testat:

- Reset av BIOS (plockat ut batteriet 1 minut, därefter satt tillbaka det och satt jumper på CLR CMOS på moderkortet. Självklart tagit bort jumpern sen.
- Bytt hårddisk (till en IDE satt som Master) och då kopplat ur den första (SATA) så endast en har varit inkopplad. Nu är IDE-disken urkopplad och jag försöker igen med SATA-disken.
- Boota Windows 7 installation från såväl skiva som ett boot-bart USB-minne som jag har i reserv.
- Säkerställt att boot-ordningen varit riktig i BIOS.
- Ändrat i BIOS till AHCI på hårddisken. Fick datorn att inte starta alls och orsaken att jag återställde BIOS.
- Kört KillDisk på samtliga partioner på hårddisken, även på de 100MB som reserveras av systemet.

Får emellanåt möjligheten att köra något i still med "Windows [EMR]" (minns inte vad det heter fast jag googlade på det nyss...) samt ett test av minnena. Dessa två val får jag på en typ av boot-skärm som dyker upp. Minnena visar inga fel i testet och när jag googlade på det där som jag skrivit helt fel inser jag nu här ovan så verkar det handla om en typ av återställningsverktyg m.m. för operativet som läggs en på separat partition för att kunna reparera ett defekt OS etc.

När BIOS initierat hårddiskar, minnen etc så dyker "Loading operating system" upp och därefter - om en bootbar skiva sitter i - kommer texten "Press any key if you wish to boot from CD".

Felet verkar ligga i att datorn försöker boota ett OS som inte finns men jag fattar inte hur det går till. Nu har jag wipat alla partioner på hårddisken så det kan inte ligga kvar några systemfiler.

Jag har helt kört fast här och är tacksam för alla tips och idéer ni kan bidra med. Jag ber om ursäkt att mina formuleringar kan vara lite luddiga men det har varit ett par röriga och tröttsamma kvällar i rad nu och jag börjar få svårt att hålla koll på vad jag gjort och sett...

- Uppdatering 2013-02-21 -

Har spenderat ett par kvällar till och testat följande, utan lycka.

- Kört programmet Killdisk på samtliga partioner för att rensa allt innehåll och eventuella återställningsfiler för OS och göra hårddisken helt ren.
- Provat ytterligare en hårddisk (SATA - eller kallas de ATA?) utan bättring. Denna disk hade även ett OS installerat som ej gick att boota utan får då bluescreen. Det förvånar mig inte då det är helt ny maskinvara etc diskens OS upplever...
- Provat samtliga minnesstickor, en efter en.
- Provat med en installationsskiva för Windows XP med samma resultat. Efter att den läst in nödvändiga filer och installationen skall starta så hänger den sig på skärmen där man väljer om man vill installera, reparera eller avbryta.

Det som är själva problemet är alltså att själva installationsprogrammet för operativet aldrig startar. Skivan/USB-minnet med OS initieras, läser in filer och efter "Loading operative system" så blir skärmen helt svart - eller fryser om det är XP jag provar med.

Nu har jag helt slut på idéer...

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |