Permalänk
Medlem

Hur fungerar proxy?

Vad är skillnaden mellan proxy och VPN? Om jag sätter igång ett VPN på min router (Asus RT-N56U), kommer folk att kunna ta reda på min riktiga ip-adress? Och är det så att man väljer att ip-adressen ska vara i t.ex norrland eller är det så att när man försöker se min ip så står det ingenting?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Vad är skillnaden mellan proxy och VPN? Om jag sätter igång ett VPN på min router (Asus RT-N56U), kommer folk att kunna ta reda på min riktiga ip-adress? Och är det så att man väljer att ip-adressen ska vara i t.ex norrland eller är det så att när man försöker se min ip så står det ingenting?

Lite förenklat kan man säga att proxy endast omfattar surftrafik (http) medan övrig trafik skickas den vanliga vägen.
VPN handlar om att all trafik skickas genom din VPN-tunnel.

I båda fallen så är det proxy- eller VPN-serverns ip-adress som "syns".

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Lite förenklat kan man säga att proxy endast omfattar surftrafik (http) medan övrig trafik skickas den vanliga vägen.
VPN handlar om att all trafik skickas genom din VPN-tunnel.

I båda fallen så är det proxy- eller VPN-serverns ip-adress som "syns".

Okej, tack så mycket för infon. Men kan någon spåra upp mig om jag startar en VPN på min router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Okej, tack så mycket för infon. Men kan någon spåra upp mig om jag startar en VPN på min router?

Företaget som har VPN-tjänsten vet exakt vilken ip adress du har.
Och kan en ISP bli tvingade att lämna ut kunduppgifter så kan självklart även en VPN-provider tvingas till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Företaget som har VPN-tjänsten vet exakt vilken ip adress du har.
Och kan en ISP bli tvingade att lämna ut kunduppgifter så kan självklart även en VPN-provider tvingas till det.

Men om jag startar en VPN själv, hemma?

Permalänk
Medlem

Om du skulle ansluta via en VPN-tunnel till din router så kommer routerns IP visas, det är ju samma sak som att du kopplar in datorn direkt till routern.

Det jag antar du vill göra är att ansluta via VPN till någon annans server, så att det är dennes IP som kommer synas. Vissa tjänster bedyrar att det aldrig lämnar ut deras kunder, hur det är med den saken är väll upp till var och en att undersöka eller välja att lita på.

Visa signatur

2700X|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Men om jag startar en VPN själv, hemma?

Du menar att du ska ha ett eget VPN hemma hos dig? Som inte har någon koppling till någon annan?
Ja då är det ju svårt för någon att se vad du gör inom det VPN:et.

Men jag gissar att du på något sätt vill komma ut på Internet.
Och det gör du genom att sätta upp ett VPN mellan dig och en "VPN-provider".
Och VPN-providern kan enkelt se vad du gör och vilken ip du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Är man tillräckligt orolig/paraniod/etc kör man nästlade VPN-tunnlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Är man tillräckligt orolig/paraniod/etc kör man nästlade VPN-tunnlar

Och hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du menar att du ska ha ett eget VPN hemma hos dig? Som inte har någon koppling till någon annan?
Ja då är det ju svårt för någon att se vad du gör inom det VPN:et.

Men jag gissar att du på något sätt vill komma ut på Internet.
Och det gör du genom att sätta upp ett VPN mellan dig och en "VPN-provider".

Okej men finns det något ställe som inte sparar det jag gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Okej men finns det något ställe som inte sparar det jag gör?

En vpn som funkar bra för mig är Anonine.

Länk: https://www.anonine.com/

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Och hur gör man det?

Man nästlar dom. Dvs tunnel i tunnel. (inget för nybörjaren;))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewelyn:

En vpn som funkar bra för mig är Anonine.

Länk: https://www.anonine.com/

Jag ska kolla de, så eftersom att de inte sparar några loggar så kan ingen ta reda på vem jag är?

Skrivet av Tanis:

Man nästlar dom. Dvs tunnel i tunnel. (inget för nybörjaren;))

Nä, jag tror jag skippar det

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Denna tråd handlar om tekniken. En diskussion om samhällsvinster/förluster med vida tillgängliga VPN-tjänster skulle däremot kunna passa i Övriga ämnen → Samhällsdebatt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag ska kolla de, så eftersom att de inte sparar några loggar så kan ingen ta reda på vem jag är?

Stort sett inte, om man inte knäcker krypteringen på vpn anslutningen, varför nån skulle orka göra det är ju en annan sak. I vilket fall så kan jag med säkerhet säga att du behöver inte oroa dig ett dugg.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux