Moderkort vi lyckats flasha IBM M1015 på.

Permalänk
Medlem

Moderkort vi lyckats flasha IBM M1015 på.

Har flashat mitt till IT-mode:

Har provat med följande:

DELL Inspiron 530 - FAIL

Den stannade efter första kommandot och gick inte vidare (rapporterade heller inte att det hade gått bra eller något). Tillslut hade jag inget annat val än att stänga av.

ASUS M4A88TD-V USB3 - Success
Slot: PCIe x16_2

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Har flashat mitt till IT-mode:

Har provat med följande:

DELL Inspiron 530 - FAIL

Den stannade efter första kommandot och gick inte vidare (rapporterade heller inte att det hade gått bra eller något). Tillslut hade jag inget annat val än att stänga av.

ASUS M4A88TD-V USB3 - Success

P8Z68-V/GEN3 - Success

Försökte först med dos på USB men fick "ERROR: Failed to initialize PAL. Exiting program".
Testade sen att flashade från USB via EFI shell som funkade klockrent. Kör nu firmware p15, LSI9211-8i IT-mode.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Kanske skulle gå att lägga till dessa som en lista i en av guiderna för hemmaserver osv?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Brickar man kortet om det failar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Brickar man kortet om det failar?

Är säker möjligt på något sätt men man kan ju radera hela bioset och börja om från början så jag tror inte risken är stor.

Visa signatur

Permalänk

Asus P5B Deluxe: Success

Asrock 970 Extreme 4: Fail

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Extremt nyfiken.
IBM M1015, vad är det exakt som är så åtråvärt i detta bios?
Vilken funktionalitet får man om man flashar över detta och vilka funktioner förlorar man?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Extremt nyfiken.
IBM M1015, vad är det exakt som är så åtråvärt i detta bios?
Vilken funktionalitet får man om man flashar över detta och vilka funktioner förlorar man?

IBM M1015 är en RAID-kontroller, egentligen ett ombrandat LSI. Därför kan man flasha om det med vissa LSI-firmware's för att få tillgång till specifika funktioner (naturligtvis helt på egen risk). Själv använder jag det bara för att få flera SATA-portar och kör ingen form av RAID alls.

Mera läsning:

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4 - som väl är det denna tråd mest handlar om

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har LSI-varianten av detta, som jag flashat IT-läget på. Har ett Supermicro X9-SCA-F som jag flashade på, med framgång.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Micke O:

IBM M1015 är en RAID-kontroller, egentligen ett ombrandat LSI. Därför kan man flasha om det med vissa LSI-firmware's för att få tillgång till specifika funktioner (naturligtvis helt på egen risk). Själv använder jag det bara för att få flera SATA-portar och kör ingen form av RAID alls.

Mera läsning:

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4 - som väl är det denna tråd mest handlar om

Okej! Häftigt.
Kanske skulle vara något. Tänkte bygga mig en billig nas. (billig Lowpower processor och köra mjukvaru Raid 5 på denne).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-MA78G-DS3H

Men jag fick trixa litegrann innan det lyckades. Kanske någon blir hjälpt av att läsa hur jag gjorde för att lyckas:

Möjligt jag kunde gjort det på enklare sätt, men det funkade till slut. Det där moderkortet är numera förpassat till min htpc.

Permalänk
Medlem

Asus Crosshair IV Formula - gick finfint

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med Freedos installerat på CF kort i USB läsare (tanken var att använda passiv IDE adapter, men det behövdes inte).
Asus P8H67-M Pro: Fail
Gigabyte GA-G33M-DS2R: Success

Permalänk
Medlem

Asus P8H67-I B3: Success
Intel DQ67EP-B3: Fail

Permalänk
Hedersmedlem

MSI X48 Platinum: Success

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Avstängd
Permalänk

X9SCM-F Success (via UEFI)

Permalänk

Dell poweredge C6100 - Success

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Asus P8b-x fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem

ASUS - P8P67 DELUXE FAIL

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrüeHead:

Asus P5B Deluxe: Success

Asrock 970 Extreme 4: Fail

Lite sent omsiders, såg den här tråden först nu.
Jag flashade mitt M1015 till IT mode på ett Asrock 970 Extreme 4 via UEFI (USB-minne med DOS-prompt räckte inte).

Nu kommer jag inte ihåg exakt vart jag hittade lösningen eftersom det var ett tag sedan, men då googlade jag på felmeddelandet och tror det var denna guide jag landade på och använde: http://forums.servethehome.com/raid-controllers-host-bus-adapters/433-ibm-m1015-experiences-5.html

Kanske kan vara till nytta för de som har problem. Genom att följa ovanstående guide till punkt och pricka borde det funka på majoriteten av alla moderkort (om inte alls).

Kan också vara av nytta:
www.avsforum.com/t/1464460/flash-an-ibm-m1015-octal-sata-controller-using-any-modern-computer-no-more-error-failed-to-initialize-pal

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Hej,

Var köper ni era kort någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coupas:

Hej,

Var köper ni era kort någonstans?

ebay

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt på Propshop, kostar 1291 där nu.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Jag köpte mitt på Propshop, kostar 1291 där nu.

Du kunde fått 2st på ebay för dom pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Du kunde fått 2st på ebay för dom pengarna.

Jo det är sant att det skulle kunna ha varit så. Just med de här korten verkar det gått trolldom i att alla köper dom billigt, helst ska säljaren kasta korten efter köparna.

De som ligger ute på ebay nu för $99 (+frakt) är manufacturer refurbish vilket betyder att de är begagnade, genomgångna och allltså mest troligt okej. Bliir det nåt strul inom de 30 dagarna garantin säljaren utlovar står köparen dock för returfrakten till säljaren (i $99-fallet i USA). Visst kan man handla beganad elektronik på ebay men när de splitternya kostar 1293:- SEK (idag) hos en svensk handlare med riktig garanti plus 59:- i frakt orkar jag inte tjafsa med begagnade varor från ebay och rekommenderar ingen annan att göra det heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har sett många nya för ca: 600 kr på ebay. Dom sitter i många servar som företag köper. Det byts ofta ut direkt till bättre kort, därav utbudet och priset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ASUS P8Z68-V PRO Success (via UEFI)

Följde denna guide: http://www.0x00.to/post/2013/04/07/Flash-IBM-ServeRAID-M1015-...

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Skrivet av Stylaren:

ASUS P8Z68-V PRO Success (via UEFI)

Följde denna guide: http://www.0x00.to/post/2013/04/07/Flash-IBM-ServeRAID-M1015-...

Tack för länken, fungerade utmärkt på Asus P9D-WS !
Edit: Stäng av secure boot genom att ändra till "other OS" under secure boot taben.

Permalänk
Medlem

Asus P8Z77-V Pro via UEFI
Stäng av secure boot först.

Skickades från m.sweclockers.com