Infinity Reference 61 mkII?

Permalänk
Medlem

Infinity Reference 61 mkII?

Tjena!

Är dem något att ha?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=114352

Har tänkt att spela musik på hyffsat hög nivå o även lite bas med.

Kan det funka med en bra förstärkare?

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel Core I5-3570K 3.4GHz, GTX 560, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE, 650W, 1TB hårddisk, Windows 7 Ultimate, Asrock Z77 Extreme 4

Citera så jag hittar tillbaka och kan hjälpa er mer!!

Permalänk
Medlem

Kolla omdömena, verkar vara en "hyffsad" högtalare ifall man kan få dem billigt.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsToher:

Tjena!

Är dem något att ha?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=114352

Har tänkt att spela musik på hyffsat hög nivå o även lite bas med.

Kan det funka med en bra förstärkare?

Tack på förhand.

Jag säger nog tvärtom mot ovanstående, titta inte på omdömena på prisjakt. (Omdömena där ska tas med en stor traktorskyffel med salt...)

Om de är något att ha är svårt att svara på, vad har du tidigare haft för högtalare? Så man får en referenspunkt.
Vilket pris kan du få de för? Och vilken är din budget, eftersom begagnat tydligen är av intresse så finns det en del att välja på.
Vilken förstärkare kommer användas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag säger nog tvärtom mot ovanstående, titta inte på omdömena på prisjakt. (Omdömena där ska tas med en stor traktorskyffel med salt...)

Om de är något att ha är svårt att svara på, vad har du tidigare haft för högtalare? Så man får en referenspunkt.
Vilket pris kan du få de för? Och vilken är din budget, eftersom begagnat tydligen är av intresse så finns det en del att välja på.
Vilken förstärkare kommer användas?

2000kr.

Förstärkare har jag inte bestämt. Kanske tips?

Visa signatur

Intel Core I5-3570K 3.4GHz, GTX 560, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE, 650W, 1TB hårddisk, Windows 7 Ultimate, Asrock Z77 Extreme 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsToher:

2000kr.
Förstärkare har jag inte bestämt. Kanske tips?

Tycker nog priset är lite i överkant kanske. Såg ett par sådana här(?) för 1250:- på blocket senast igår kväll, sök och du finner.
Men vad vet jag, kanske var de skadade eller annan defekt?

Å andra sidan, köper du nya grejer så får du inte speciellt mycket för 2000:-, så Infinity kan kanske vara en ok deal om de är i bra skick.
Jag kan väl iaf säga som så här; det är inga skithögtalare, inte ens om du ger 2k, för som sagt ska du köpa nytt så får du ett par Dynavoice F-6 liksom...
Vad jag kan se så har Infinity 2x8" basar så lite tryck ska den kunna åstadkomma också, kan du tänka dig mindre tryck men mer kvalitativt ljud så finns det ju även mindre stativhögtalare hos bl.a rehifi.

Som förstärkare, här har du ett förslag. En enkel, men rätt så kraftig stereoförstärkare.
http://www.rehifi.se/technics-suvx720-p-11642-c-113.aspx

Lycka till!
Var bor du förresten?

Lite off-topic:
Det är faktiskt otroligt kul med begagnade högtalare, man blir nästan alltid lika imponerad över hur väl det spelar trots sin ålder och trots sitt inköpspris.
Jag kom t.ex över ett komplett 5.0 paket i förra veckan från svenska QLN, se min signatur. Hela paketet fick jag för ett närmast brottsligt bra pris och det spelar lätt i en klass för bortåt 15-20k om man skulle köpt nytt. Mina Heco Metas 700 hade inte en chans när det kom till öppenhet och omfång, jag blev så imponerad av dessa att jag har ställt mina Heco "åt sidan". (Ronden "bastryck" vanns dock av Heco då den har fler baselement...men tryck är inte allt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tycker nog priset är lite i överkant kanske. Såg ett par sådana här(?) för 1250:- på blocket senast igår kväll, sök och du finner.

Å andra sidan, köper du nya grejer så får du inte speciellt mycket för 2000:-, så Infinity kan kanske vara en ok deal om de är i bra skick.
Jag kan väl iaf säga som så här; det är inga skithögtalare, inte ens om du ger 2k, för som sagt ska du köpa nytt så får du ett par Dynavoice F-6 liksom...
Vad jag kan se så har Infinity 2x8" basar så lite tryck ska den kunna åstadkomma också, kan du tänka dig mindre tryck men mer kvalitativt ljud så finns det ju även mindre stativhögtalare hos bl.a rehifi.

Som förstärkare, här har du ett förslag. En enkel, men rätt så kraftig stereoförstärkare.

Lycka till!
Var bor du förresten?

Lite off-topic:
Det är faktiskt otroligt kul med begagnade högtalare, man blir nästan alltid lika imponerad över hur väl det spelar trots sin ålder och trots sitt inköpspris.
Jag kom t.ex över ett komplett 5.0 paket i förra veckan från svenska QLN, se min signatur. Hela paketet fick jag för ett närmast brottsligt bra pris och det spelar lätt i en klass för bortåt 15-20k om man skulle köpt nytt. Mina Heco Metas 700 hade inte en chans när det kom till öppenhet och omfång, jag blev så imponerad av dessa att jag har ställt mina Heco "åt sidan". (Ronden "bastryck" vanns dock av Heco då den har fler baselement...men tryck är inte allt)

Jadå! Vad säger du om Infinity Primus 360 vs Infinity Reference 61 mkII?
Vad är skillnaden? Stor - liten?
Tack för svar!

PS: Primusen går för 2500 men går säkert pruta ner till 2000.
Västra Blekinge

"Lite off-topic"
Ja!! Det är helt sjukt att man kan få sakerna för halva priset än vad man har gett för dem..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett surroundsystem med infinity reference mk II, mina frontar har 2st 6,5" basar, så de kanske modellen under, men samma teknik. Väldigt nöjd med dom för priset, gav 4500:- för typ 12-13 år sen, de spelar fortfarande bra, volymen räcker och blir över för ett vardagsrum i alla fall.
Plockade ut dom i ett blindtest med 6-7 andra högtalare i prisklassen 4500-7000 ungefär.

Tycker du ska pruta ner till 1600-1700 om du kan, de exemplar du sett kan inte va helt nya heller!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Har ett surroundsystem med infinity reference mk II, mina frontar har 2st 6,5" basar, så de kanske modellen under, men samma teknik. Väldigt nöjd med dom för priset, gav 4500:- för typ 12-13 år sen, de spelar fortfarande bra, volymen räcker och blir över för ett vardagsrum i alla fall.
Plockade ut dom i ett blindtest med 6-7 andra högtalare i prisklassen 4500-7000 ungefär.

Tycker du ska pruta ner till 1600-1700 om du kan, de exemplar du sett kan inte va helt nya heller!

Skrivet av Falcon:

Lycka till!
Var bor du förresten?

Lite off-topic:

Hittade även ett par Högtalare Infinity SM 155. Vad sägs om dem?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=15159

Visa signatur

Permalänk

jag köpte mina Monitor Audio silver rs6 för 2000:- (ny pris 10 000kr)med kvitto, original kartonger och ny skick, fick även med högtalarkablar värda 1500:-

Så jag tycker att ni skrev tidigare är överpris....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

jag köpte mina Monitor Audio silver rs6 för 2000:- (ny pris 10 000kr)med kvitto, original kartonger och ny skick, fick även med högtalarkablar värda 1500:-

Så jag tycker att ni skrev tidigare är överpris....

Fast nypriset på Infinity Reference, som diskuteras i tråden, hade ett nypris på över 10000:- så ditt resonemang förstår jag inte riktigt? Jag hittade ett par Inf Reference på blocket igår, vad jag kan se är det en likdan modell som TS länkar till, för 1250:-.
Så det var därför jag tyckte 2k var i överkant. Men det beror på skicket också, är talarna på blocket i sämre skick så är det kanske därför det speglas i priset.

Nya talare för 2k så får man nästan inget, så nästan oavsett vad man köper för 2k begagnat, blir ofta bättre än det nya för 2k.

Allt speglas i skicket. Har du kommit över ett par RS6 för 2k så, grattis! Rehifi säljer ett par RS6 just nu för 5900:-, så jag är mycket tveksam till hur du bedömer "skicket".
RS6 kom 2005 och ingen högtalare från 2005 kan vara i "nyskick".

Dessutom är MA ofta överprissatta.
Infinity skulle jag säga spelar längder bättre än ett par RS6, så ska vi gå på ditt resonemang, så är Infinity lätt värda 2k...
Allt beror på hur och med vad man jämför.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Fast nypriset på Infinity Reference, som diskuteras i tråden, hade ett nypris på över 10000:- så ditt resonemang förstår jag inte riktigt? Jag hittade ett par Inf Reference på blocket igår, vad jag kan se är det en likdan modell som TS länkar till, för 1250:-.
Så det var därför jag tyckte 2k var i överkant. Men det beror på skicket också, är talarna på blocket i sämre skick så är det kanske därför det speglas i priset.

Nya talare för 2k så får man nästan inget, så nästan oavsett vad man köper för 2k begagnat, blir ofta bättre än det nya för 2k.

Allt speglas i skicket. Har du kommit över ett par RS6 för 2k så, grattis! Rehifi säljer ett par RS6 just nu för 5900:-, så jag är mycket tveksam till hur du bedömer "skicket".
RS6 kom 2005 och ingen högtalare från 2005 kan vara i "nyskick".

Dessutom är MA ofta överprissatta.
Infinity skulle jag säga spelar längder bättre än ett par RS6, så ska vi gå på ditt resonemang, så är Infinity lätt värda 2k...
Allt beror på hur och med vad man jämför.

Vad menar du? Jag skrev att dem var i ny skick, dvs de är hela utan repor och märken, de är inte sönder spelade. Om jag packa ner dem i kartong och du hade packat upp dem så hade de känts precis som nya. Räcker den beskrivningen? Detta inkluderar, allt original embalage och skydd, manualer, silica gel påsar och kvitto.

Om det inte räcker för dig för att kalla ny skick så är det upp till dig. Jag gav mitt exempel för att jag tycker att 2000:- var mycket för ett par Infinity Reference 61 mkII när man kan få annat som är bättre för samma pengar om man är vaken. 5900:- är ett överpris för ett par rs6'or då man får den nyare rx6 för samma pengar beg. runt 4-5000:- är mer rimligt. Jag hade tur att hitta en köpare som behövde pengar asap och hade bara köpare som ville att han skulle skicka dem. Jag erbjöd mindre pengar men en snabb och smidig affär. Så ibland kan man fynda, tog ett par ma silver rs fx dipoler för 1500:- dem var inte i ny skick, men fortfarande fina. De brukar annars kosta runt 3-4000:- beg.

Folk tror alltid att deras prylar är värda mer än vad de egentligen är...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsToher:

Hittade även ett par Högtalare Infinity SM 155. Vad sägs om dem?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=15159

Unvik om du inte ska bygga om dem till hundkojja eller liknande, SM är en rocklåda i ungefär samma stil som Cerwin Vega, och ljudet är ungefär lika långt från bra som CV.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Folk tror alltid att deras prylar är värda mer än vad de egentligen är...

Tru dat, tru dat.