Installera gammalt windows 7 och office 2010 på ny dator

Permalänk
Medlem

Installera gammalt windows 7 och office 2010 på ny dator

Jag har köpt ny dator, vilken jag snart får, och då kommer jag att installera windows 7 och office 2010. Jag har de separat brända på DVD och har produktnyckel nerskiven. Windows 7 64-bit professional är en gratis studentversion och office 2010 är köpt. Min gamla dator är sönder och går inte längre att starta, förutom i safe mode. OBS: tråden handlar inte om min gamla dators problem ^^

Det jag undrar är hur det kommer att gå att installera mitt gamla windows 7 och office 2010 på den nya datorn. Jag har läst att jag behöver avinstallera windows 7 och office 2010 först, innan man kan använda dem på en ny dator. Stämmer detta? Och i så fall, hur avinstallerar jag windows 7?

Permalänk
Medlem

Varför intallerar du inte om din "gamla" dator då det verkar utifrån din beskrivning röra sig om ett mjukvarufel?

I teorin skall det bara vara att installera windows 7 på den nya datorn, sedan ringa ett samtal för att registrera nyckeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Varför intallerar du inte om din "gamla" dator då det verkar utifrån din beskrivning röra sig om ett mjukvarufel?

I teorin skall det bara vara att installera windows 7 på den nya datorn, sedan ringa ett samtal för att registrera nyckeln

Datorn har extrema TDR och BSOD problem och jag har försökt alla föreslagna lösningar på Internet. Hårdvaran är också ganska gammal. Jag har redan köpt en ny dator.

Hursomhelst, vilket nummer ringer jag i så fall?

Permalänk
Medlem

du kan kolla din serial till office i regedit, bara att spara och ange när du installerat igen

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Låter t.o.m. som att du kan reparera din gamla Windows-installation på den äldre maskinen. Om det inte rör sig om hårdvara som inte kan köras med drivrutinerna, men det tror jag inte.

MSDN-AA har egna avtal, FPP av Office 2010 får bara köras på en maskin åt gången.

Återställ datorn, eller plocka ut filer du behöver ha kvar på annat sett och formatera disken (vilket du kan göra från Windows installations-dvd bland annat) så har du avinstallerat mjukvaran eftersom den inte finns kvar, om du nu behöver avinstallera Windows. Avinstallera Office gör du annars i lägg till/ta bort program. Det de menar är att den inte får finnas installerad på flera maskiner. De vet däremot inte vad en avstängd maskin kör för något eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

du kan kolla din serial till office i regedit, bara att spara och ange när du installerat igen

Den har jag redan nerskriven. Men jag har läst att det inte hjälper att ange den igen på en ny dator, eftersom en windows 7 kopia bara kan vara installerat på en dator samtidigt, och att man därför måste avinstallera ena först.

Skrivet av Petterk:

Låter t.o.m. som att du kan reparera din gamla Windows-installation på den äldre maskinen. Om det inte rör sig om hårdvara som inte kan köras med drivrutinerna, men det tror jag inte.

MSDN-AA har egna avtal, FPP av Office 2010 får bara köras på en maskin åt gången.

Återställ datorn, eller plocka ut filer du behöver ha kvar på annat sett och formatera disken (vilket du kan göra från Windows installations-dvd bland annat) så har du avinstallerat mjukvaran eftersom den inte finns kvar, om du nu behöver avinstallera Windows. Avinstallera Office gör du annars i lägg till/ta bort program. Det de menar är att den inte får finnas installerad på flera maskiner. De vet däremot inte vad en avstängd maskin kör för något eller inte.

Så du menar att en formatering av hårddiskarna är tillräcklig för att jag ska kunna installera om samma windows kopia på en ny dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Datorn har extrema TDR och BSOD problem och jag har försökt alla föreslagna lösningar på Internet. Hårdvaran är också ganska gammal. Jag har redan köpt en ny dator.

Låter som problem med grafikkortet, övrig hårdvara lever förmodligen fint, och vad är gammal hårdvara i din värld?

MSDN-nycklar kan aktiveras ett antal gånger så det ska inte vara några problem. Du borde inte behöva ringa, men det beror helt på vilken MSDN-licens det gäller, det finns en retailvariant du bara kan aktivera en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter som problem med grafikkortet, övrig hårdvara lever förmodligen fint, och vad är gammal hårdvara i din värld?

MSDN-nycklar kan aktiveras ett antal gånger så det ska inte vara några problem. Du borde inte behöva ringa, men det beror helt på vilken MSDN-licens det gäller, det finns en retailvariant du bara kan aktivera en gång.

Är tveksam till det. Har läst åtskilliga gånger läst "1 licence, 1 computer".

Hursomhelst, vill också bara säga att tråden inte handlar om min gamla dators problem. Ny dator är redan köpt och allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Office 2010 behöver förmodligen aktiveras över telefon (eftersom den redan är använd tidigare) när du installerar det på en ny dator. Office 2010 bekräftar sin äkthet över internet så den kan ju känna av hur många burkar den varit på tidigare eller att det är en annan maskin det gäller, du kan alltså inte ha den aktiverad på fler än en maskin, men läs villkoren och kontakta Microsoft om du har några funderingar.

Windows beror på vilken licensform det är, normalt sett aktiveras det över internet och nyckeln tillåter aktiveringar ett antal gånger, obegränsat antal gånger, eller i vissa fall bara en gång och då hjälper det inte att ringa då behöver du skaffa en annan nyckel. Det lär bara gälla retailversionen av academic-programmet däremot. Hade vi vetat vilken licensform och nyckel det gällde hade vi kunnat svarat i klartext, du får helt enkelt pröva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Är tveksam till det. Har läst åtskilliga gånger läst "1 licence, 1 computer".

Hursomhelst, vill också bara säga att tråden inte handlar om min gamla dators problem. Ny dator är redan köpt och allt

Så då är hårdvaran värdelös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Office 2010 behöver förmodligen aktiveras över telefon (eftersom den redan är använd tidigare) när du installerar det på en ny dator. Office 2010 bekräftar sin äkthet över internet så den kan ju känna av hur många burkar den varit på tidigare eller att det är en annan maskin det gäller, du kan alltså inte ha den aktiverad på fler än en maskin, men läs villkoren och kontakta Microsoft om du har några funderingar.

Windows beror på vilken licensform det är, normalt sett aktiveras det över internet och nyckeln tillåter aktiveringar ett antal gånger, obegränsat antal gånger, eller i vissa fall bara en gång och då hjälper det inte att ringa då behöver du skaffa en annan nyckel. Det lär bara gälla retailversionen av academic-programmet däremot. Hade vi vetat vilken licensform och nyckel det gällde hade vi kunnat svarat i klartext, du får helt enkelt pröva.

De flestar säger detta: http://social.microsoft.com/Forums/en-US/genuineoffice/thread...
Dvs. avinstallera office 2010 och installera om det på ny dator fungerar.
Windows är MSDN-AA licensform (student).

Skrivet av Petterk:

Så då är hårdvaran värdelös?

Nästan 6 år gammal hårdvara fungerar inte utmärkt till dagens spel på högsta grafik. Med rejäla TDR problem och sedan konstant BSOD finns det heller inte mycket datorn kan göra. Efter att ha provat alla lösningar på Internet gav jag upp. Jag håller dessutom på att skriva kandidatuppsats så jag behöver en fungerande dator ASAP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

De flestar säger detta: http://social.microsoft.com/Forums/en-US/genuineoffice/thread...
Dvs. avinstallera office 2010 och installera om det på ny dator fungerar.
Windows är MSDN-AA licensform (student).

Jag vet inte vad du vill syfta på, retail / FPP av Office kan installeras igen förmodligen får du köra telefonaktivering och när du gör detta kommer ju, om du inte avinstallerat din gamla installation den då att bli oanvändbar eftersom den inte kan verifiera att den är äkta längre. Microsoft vet inte om du avinstallerar grejer. Home and Student-versionen tillåter dessutom installation på tre datorer. Har du fullversion får du aktivera hur många gånger du vill. Det är bara att de inte kommer fungera efter du aktiverat på nytt.

Skrivet av hlvrn:

Nästan 6 år gammal hårdvara fungerar inte utmärkt till dagens spel på högsta grafik. Med rejäla TDR problem och sedan konstant BSOD finns det heller inte mycket datorn kan göra. Efter att ha provat alla lösningar på Internet gav jag upp. Jag håller dessutom på att skriva kandidatuppsats så jag behöver en fungerande dator ASAP.

Är det grafikkortet som är problemet kan det bytas ut mot ett för 200kr så klarar den de flesta normala sysslor. Hårddisk, nätagg, chassi, moderkort, minne osv kan fortfarande användas om de är felfria. Antar att det handlar om två stationära. Du kan sätta in din gamla hårddisk i den nya burken självklart. T ex. En labblicens kan du i princip installera hur många gånger som helst, det är hela poängen med sådant som MSDN.

Antingen kan du aktivera din licens 10 gånger (MSDN, vissa AA) eller så har du en som du måste skaffa ny nyckel för att aktivera, du har hur som helst 30 dagar på dig att aktivera. http://msdn.microsoft.com/en-us/subscriptions/cc137104.aspx

Permalänk
Medlem

Det är lite förvirrande med många olika svar. Här alla olika svar hittills och jag skulle verkligen uppskatta om det finns någon som har gjort detta själv som kan berätta vad som gäller av erfarenhet.

Olika svar (från tråden och Internet):
1. Det är bara att skriva in nyckeln igen, ska fungera. Om nyckeln bara tillåter det på en dator samtidigt så avaktiveras den tidigare aktiverade installationen automatiskt.
2. Du måste ringa Microsoft (ingen säger dock vem man faktiskt ska ringa och hur man får reda på numret).
3. Formatera om den gamla datorn först, du kan bara ha det installerat en gång samtidigt.
4. Formatera om den gamla datorn och ring också, annars fungerar det inte.
5. Du måste köpa nytt.

Office 2010 är köpt (nedladdat från Internet). Windows 7 är en vanlig studentversion som de flesta universitet har i Sverige.

Återigen måste jag upprepa att tråden inte handlar om min förra dators problem, så jag skulle uppskatta om fokus istället är på vad tråden faktiskt handlar om.

Permalänk
Skrivet av hlvrn:

Det är lite förvirrande med många olika svar. Här alla olika svar hittills och jag skulle verkligen uppskatta om det finns någon som har gjort detta själv som kan berätta vad som gäller av erfarenhet.

Olika svar (från tråden och Internet):
1. Det är bara att skriva in nyckeln igen, ska fungera. Om nyckeln bara tillåter det på en dator samtidigt så avaktiveras den tidigare aktiverade installationen automatiskt.
2. Du måste ringa Microsoft (ingen säger dock vem man ska ringa).
3. Formatera om den gamla datorn först, du kan bara ha det installerat en gång samtidigt.
4. Formatera om den gamla datorn och ring också, annars fungerar det inte.
5. Du måste köpa nytt.

Office 2010 är köpt (nedladdat från Internet). Windows 7 är en vanlig studentversion som de flesta universitet har i Sverige.

Återigen måste jag upprepa att tråden inte handlar om min förra dators problem, så jag skulle uppskatta om fokus istället är på vad tråden faktiskt handlar om.

dom försöker ju hjälpa dig med dit problem, men det ligger i att man kan bara ha windows på 1 dator i taget.. fick ringa till microsoft support och bli kopplad till någon i usa, testa, fast det var runt 6-7år sedan på XP, om inte mer

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

dom försöker ju hjälpa dig med dit problem, men det ligger i att man kan bara ha windows på 1 dator i taget.. fick ringa till microsoft support och bli kopplad till någon i usa, testa, fast det var runt 6-7år sedan på XP, om inte mer

Tack! Det var länge sedan men det kanske är så fortfarande.

Min tanke hittills är annars att avinstallera Office och sedan formatera datorn så att den är "tom". Och därefter testa installera office 2010 och windows 7 på den nya datorn. Det är detta som de flesta har sagt på Internet men som sagt finns det en hel del motstridiga uttalandet överallt, vilket förvirrar. Sent nu dock, sova

Permalänk
Medlem

Det kommer upp ett kostnadsfritt nummer för att återaktivera Office 2010, i Office 2010 och du får det där. Du behöver inte upprepa dig och du har inte sagt vilka licenser du har. PKC får du t ex bara använda på en dator.

Har du köpt Office 2010 Home and Student / Hem och Student via t.ex. Microsoft.com

Har du köpt Office 2010 Home and Business / Hem och Företag via t.ex. Microsoft.com

Har du köpt Office 2010 Professional via t.ex. Microsoft.com

Eller har du köpt PKC? Och sedan laddat ner Office från Microsoft.

Home and Student finns både i version som bara tillåter användning på en PC (i taget/installerat) och som tillåter användning på 3 PCs. Dessa så väl som retail-låda/FPP tillåter att du återaktiverar genom att ringa ett automatiserat telefonsamtal för att få en ny kod.

Om din MSDN AA tillåter flera aktiveringar beror på avtalet skolan har och vilken produkt det gäller. Är det en MAK-nyckel så går det. Vilket många har, men många har också nycklar som förbrukas den första installationen och då behöver du köpa en skiva i handeln eller helt enkelt be skolans administration om ny nyckel. Eller så har du oförbrukade nycklar för en annan version av Windows du kan installera utan att begära ny/extra nyckel. Så kontakta skolans ansvariga om du får problem eller installera en annan version där du har oförbrukad nyckel om du kan logga in.

Det finns inget sett att avaktivera din gamla mjukvara. Att rensa bort den duger från Microsofts sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det kommer upp ett kostnadsfritt nummer för att återaktivera Office 2010, i Office 2010 och du får det där. Du behöver inte upprepa dig och du har inte sagt vilka licenser du har. PKC får du t ex bara använda på en dator.

Har du köpt Office 2010 Home and Student / Hem och Student via t.ex. Microsoft.com

Har du köpt Office 2010 Home and Business / Hem och Företag via t.ex. Microsoft.com

Har du köpt Office 2010 Professional via t.ex. Microsoft.com

Eller har du köpt PKC? Och sedan laddat ner Office från Microsoft.

Home and Student finns både i version som bara tillåter användning på en PC (i taget/installerat) och som tillåter användning på 3 PCs. Dessa så väl som retail-låda/FPP tillåter att du återaktiverar genom att ringa ett automatiserat telefonsamtal för att få en ny kod.

Om din MSDN AA tillåter flera aktiveringar beror på avtalet skolan har och vilken produkt det gäller. Är det en MAK-nyckel så går det. Vilket många har, men många har också nycklar som förbrukas den första installationen och då behöver du köpa en skiva i handeln eller helt enkelt be skolans administration om ny nyckel. Eller så har du oförbrukade nycklar för en annan version av Windows du kan installera utan att begära ny/extra nyckel. Så kontakta skolans ansvariga om du får problem eller installera en annan version där du har oförbrukad nyckel om du kan logga in.

Det finns inget sett att avaktivera din gamla mjukvara. Att rensa bort den duger från Microsofts sida.

Tack för svaret!
Du nämner att jag får numret i Office 2010, men var? Poppar det bara upp eller? Eller är det någonstans jag måste klicka för att se numret?
Ett till frågetecken som kvarstår: om jag alltså har en nyckel på windows 7 som bara gäller för en dator samtidigt, kan jag inte bara formatera om datorn och sedan installera windows 7 på den nya datorn?

Förresten, det är "Office Academic 2010 Professional" som jag har som version. Det är "Office 365 University" t.o.m.

Märkte nu en sak till! Jag hade fel när jag sa att mitt windows 7 var från skolan. Det är en studentversion som jag fått från Pellesoft för att ha skrivit en artikel där!

UPDATERING: Tror jag har "löst" office 2010. Jag hittade mitt gamla ordernummer för 3 år sedan, återställde mitt lösenord och kom då till en sida på www.findmyorder.com där jag kan hämta programmet igen. Det verkar kunna hämtas hur många gånger som helst.

Kvar står dock lite frågetecken kring hur jag ska göra med mitt windows 7 från Pellesoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Tack för svaret!
Du nämner att jag får numret i Office 2010, men var? Poppar det bara upp eller? Eller är det någonstans jag måste klicka för att se numret?
Ett till frågetecken som kvarstår: om jag alltså har en nyckel på windows 7 som bara gäller för en dator samtidigt, kan jag inte bara formatera om datorn och sedan installera windows 7 på den nya datorn?

Förresten, det är "Office Academic 2010 Professional" som jag har som version. Det är "Office 365 University" t.o.m.

Märkte nu en sak till! Jag hade fel när jag sa att mitt windows 7 var från skolan. Det är en studentversion som jag fått från Pellesoft för att ha skrivit en artikel där!

Här står det
http://www.pellesoft.se/communicate/user/studentlicens-valide...

Citat:

Om jag byter hårdvara, hur gör jag då?

Då ringer du Microsoft Activation Center som hjälper dig att återaktivera din installerade programvara, exempelvis Windows som känner av när en ny hårdvarukomponent installeras. Se till att spara ditt serienummer för att använda det när du pratar med dom. Licensen gäller så länge du har kvar din dator, dvs så länge du själv önskar

Permalänk
Medlem

Ah vad bra, jag försökte hitta den sidan på Pellesoft men hittade den aldrig. Microsoft Activation Center som gäller dårå. Jag har all info kvar så inga problem.

Jag antar att det är det här jag ska ringa: http://support.microsoft.com/kb/950929?wa=wsignin1.0
Eller?

Permalänk
Medlem

Varför skapa en denna tråd om ett potentiellt problem som inte ens har uppstått ännu? Hur som helst, OM det uppstår någon form av problem att aktivera utan ingrepp så är det enkelt avhjälpt:

När du installerar windows så kommer den kolla din nyckel. Om den behöver aktiveras via telefon kommer numret upp i rutan. Bara ringa, en datorröst svarar och du får knappa in en kod. Tillbaka i örat får du en aktiveringskod som du ska fylla i i rutan. Easy peasy.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd

Nöden har ingen lag!
Även om det rör sig om en Win7 OEM för den andra datorn, kommer det gå bra att använda samma licensnyckel på den nya.

Fast om MS finner att samma Licensnyckel används/använts på flera dator hårdvara,kommer de dra örona åt sig när du ska aktivera Win7 igen.

Tror att du kan få problem med aktiveringen, redan vid tredje datorn eller om du gör flera rejäla uppgraderingar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför skapa en denna tråd om ett potentiellt problem som inte ens har uppstått ännu? Hur som helst, OM det uppstår någon form av problem att aktivera utan ingrepp så är det enkelt avhjälpt:

När du installerar windows så kommer den kolla din nyckel. Om den behöver aktiveras via telefon kommer numret upp i rutan. Bara ringa, en datorröst svarar och du får knappa in en kod. Tillbaka i örat får du en aktiveringskod som du ska fylla i i rutan. Easy peasy.

För jag vill vara förberedd och inte helt okunnig när jag väl kommer att möta problemet om några dagar.

Tack för hjälpen! Så det är så enkelt, det visste jag inte!

Skrivet av Fafne:

Nöden har ingen lag!
Även om det rör sig om en Win7 OEM för den andra datorn, kommer det gå bra att använda samma licensnyckel på den nya.

Fast om MS finner att samma Licensnyckel används/använts på flera dator hårdvara,kommer de dra örona åt sig när du ska aktivera Win7 igen.

Tror att du kan få problem med aktiveringen, redan vid tredje datorn eller om du gör flera rejäla uppgraderingar.

OEM windows är väl när man köper en dator med windows? Det windows 7 jag har på min gamla dator är nedladdat från MSDN-AA och installerat ovan på Vista efter en formatering.

Permalänk
Medlem

Starta Office, gå in under File / Arkiv, klicka på Help / Hjälp, klicka sedan på Activate this product / Aktivera produkten och du får upp en Wizzard där du fyller i uppgifterna, med möjlighet att välja aktivera via telefon (om det inte går via internet) och får upp ett gratis och automatiserat nummer. Följ stegen, du får en kod, skriv in och tryck på nästa. Allt på precis samma ställa som du aktivera mjukvaran i första gången.

I Windows kan du få upp rutan om aktivering på flera sett, bland annat högerklicka dator / egenskaper / klicka på Aktivera Windows nu som du fick i länken du hitta hos Microsoft. Allt finns under metod 2.

Du behöver en ny nyckel / kod, använda en annan nyckel är enklast antagligen. Har du använt en Svensk kan du använda en Engelsk t ex. Du får nycklarna när du laddar ner grejerna. Problemet är att nyckeln är troligen förbrukad precis som alla andra som kört via pellesoft/MSDNAA. Du har 30 dagar på dig att reda ut det. Det är inte säkert Microsoft vill hjälpa dig, som det fungerar idag så finns det möjlighet för universiteten att t ex se till att du får en ny nyckel om den inte går att använda längre. Du märker om det går att aktivera via telefon / internet eller inte helt utan kostnad och problem.

Microsoft vet inte om du "avinstallerar" mjukvara, de kan bara veta vilken mjukvara som försöker validera sig mot deras servrar. Saker som Office 2010 kommer sluta fungera om det inte kan bekräfta att det är äkta. Windows kan inte validera eller installera uppdateringar och det kommer dyka upp varningar, du kommer ha tid på dig att åtgärda det ifall det skulle handla om fel. En obrukbar dator ser inte Microsoft som att du kör mjukvaran på flera datorer åt gången.

Office-licensavtal säger

Citat:

19. REASSIGN TO ANOTHER DEVICE. You may reassign the license to a different device any number of times, but not more than one time every 90 days. If you reassign, that other device becomes the “licensed device.” If you retire the licensed device due to hardware failure, you may reassign the license sooner.

Fungerar det inte med det automatiserade telefonsystemet så ska du kunna tala med en riktig människa och få det ordnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Starta Office, gå in under File / Arkiv, klicka på Help / Hjälp, klicka sedan på Activate this product / Aktivera produkten och du får upp en Wizzard där du fyller i uppgifterna, med möjlighet att välja aktivera via telefon (om det inte går via internet) och får upp ett gratis och automatiserat nummer. Följ stegen, du får en kod, skriv in och tryck på nästa. Allt på precis samma ställa som du aktivera mjukvaran i första gången.

I Windows kan du få upp rutan om aktivering på flera sett, bland annat högerklicka dator / egenskaper / klicka på Aktivera Windows nu som du fick i länken du hitta hos Microsoft. Allt finns under metod 2.

Du behöver en ny nyckel / kod, använda en annan nyckel är enklast antagligen. Har du använt en Svensk kan du använda en Engelsk t ex. Du får nycklarna när du laddar ner grejerna. Problemet är att nyckeln är troligen förbrukad precis som alla andra som kört via pellesoft/MSDNAA. Du har 30 dagar på dig att reda ut det. Det är inte säkert Microsoft vill hjälpa dig, som det fungerar idag så finns det möjlighet för universiteten att t ex se till att du får en ny nyckel om den inte går att använda längre. Du märker om det går att aktivera via telefon / internet eller inte helt utan kostnad och problem.

Microsoft vet inte om du "avinstallerar" mjukvara, de kan bara veta vilken mjukvara som försöker validera sig mot deras servrar. Saker som Office 2010 kommer sluta fungera om det inte kan bekräfta att det är äkta. Windows kan inte validera eller installera uppdateringar och det kommer dyka upp varningar, du kommer ha tid på dig att åtgärda det ifall det skulle handla om fel. En obrukbar dator ser inte Microsoft som att du kör mjukvaran på flera datorer åt gången.

Tack! Ifall det inte skulle gå med Pellesoft nyckeln och det heller inte går att aktivera via telefon, kommer jag att fixa ett nytt windows 7 (har ju fortfarande inte laddat ner windows 7 från universitetets konto än). Office 2010 tror jag det inte är några problem med (läste att det gick att installera flera gånger), annars aktiverar jag då också via telefon.

Får se hur det går om ca 4-6 dagar.

Håller just nu på att formatera om hela datorn så att den är "tom", i fall det nu skulle hjälpa (eftersom en del har sagt på trådar på Internet).

Permalänk
Medlem

Så då har du möjlighet till ny licens/nyckel så problemet är väldigt litet.

Office har säkert samma villkor som Retail, så det ska gå att aktivera om än inte köra på flera maskiner samtidigt. Hade det varit dyr box hade du förmodligen haft rätt att installera det på två datorer. Det ska inte gälla några av de nedladdningsbara versionerna däremot. När det inte handlar om PKC / OEM så är det inte heller låst till en viss dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så då har du möjlighet till ny licens/nyckel så problemet är väldigt litet.

Office har säkert samma villkor som Retail, så det ska gå att aktivera om än inte köra på flera maskiner samtidigt. Hade det varit dyr box hade du förmodligen haft rätt att installera det på två datorer. Det ska inte gälla några av de nedladdningsbara versionerna däremot. När det inte handlar om PKC / OEM så är det inte heller låst till en viss dator.

Stämmer egentligen, fast jag kanske behöver köpa en bärbar dator senare, och då skulle jag kunna spara 800 kr på om jag kan använda universitetets windows 7 på den datorn. Så det är därför jag vill försöka kunna använda Pellesofts windows 7 nyckel om det är möjligt...

En annan fråga: Office Academic 2010 Professional som jag köpt för studentpris på Internet och därför laddat ner, hur vet jag om det är en OEM eller Retail eller Volume version? Jag har försökt leta men inte hittat något svar.

Permalänk
Medlem

Har du fortfarande kvar kontot på MSDNAA? På XP-tiden la de upp nya isos med integrerat SP när ett nytt dylikt släpptes, och det roliga var att man fick en ny key också. Det kanske funkar likadant fortfarande, det är ju i alla fall värt att kolla, om inte ditt konto stängts.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har du fortfarande kvar kontot på MSDNAA? På XP-tiden la de upp nya isos med integrerat SP när ett nytt dylikt släpptes, och det roliga var att man fick en ny key också. Det kanske funkar likadant fortfarande, det är ju i alla fall värt att kolla, om inte ditt konto stängts.

Jag lyckades komma in på mitt Pellesoft konto I MSDNAA men de har ändrat om systemet sedan dess så det står att jag har 0 produkter osv...

Permalänk
Medlem

Har fått datorn nu och installerat windows 7. Windows 7 aktivationen fungerade direkt, behövde aldrig ringa eller liknande. Det bör nämnas att jag formatera om hela min förra dator först. Har inte hunnit testa office 2010 än.