Kan man lämna tillbaka "använd" vara?

Permalänk
Medlem

Kan man lämna tillbaka "använd" vara?

Köpte ps3 häromveckan, använt den kanske 5 timmar. Tröttnade och blev mer osugen när jag såg vilka spel det fanns till konsolen.
Kan man lämna tillbaka den? Köpte den på elgiganten.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det har jag för mig att du ska kunna hos Elgiganten om du har kvar allt plick och plock du fick med. Kolla på deras kvitto.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Har du köpt på distans(nätet) har du rätt att testa varan och sedan även skicka tillbaks på ångerrätt om du inte är nöjd. Har du däremot köpt i affär har dom ingen skyldighet att ta emot den.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om du köpt på distans eller i butik när det gäller Elgiganten.
30 dagar öppet köp.

http://www.elgiganten.se/cms/s-.DCsGQVrJcAAAAEs6VIQkgaz/kundg...

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att butiken kan ta en återställningsavgift om det är en vara som kan "modifieras mjukvarumässigt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att butiken kan ta en återställningsavgift om det är en vara som kan "modifieras mjukvarumässigt"

Det är ganska vanlig ja, dock kostar det ingenting på Elgiganten där det är öppet köp på allt utom spel, mobiltelefoner och programvaror. Köper man ttex. en dator får man använda den i 30 dagar utan det kostar nåt. Dvs. det med programvaror är endast om du köper fristående mjukvara.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Värt att notera att den skall vara i "väsentligt oförändrat skick".

Så damma av den, packa ner den försiktigt och se till att allt emballage är med.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

Om en vara är köpt i fysisk butik så bestämmer butiken villkoren för öppet köp, "väsentligt oförändrat skick" gäller bara vid distanshandel där öppet köp regleras i lagen, det finns inget lagstöd vid köp i butik, då är det avtal som gäller och tex MediaMarkt tillåter inte att man öppnar förpackningar överhuvudtaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om en vara är köpt i fysisk butik så bestämmer butiken villkoren för öppet köp, "väsentligt oförändrat skick" gäller bara vid distanshandel där öppet köp regleras i lagen, det finns inget lagstöd vid köp i butik, då är det avtal som gäller och tex MediaMarkt tillåter inte att man öppnar förpackningar överhuvudtaget.

"Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick. När du handlar i vår Webb-shop räknar vi 30 dagar från den dag du tog emot din produkt."
http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/handlahososs.html

MediaMarkt tillåter att man öppnar förpackningarna för att prova. Och även Elgiganten.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DesignatedPsycho:

"Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick. När du handlar i vår Webb-shop räknar vi 30 dagar från den dag du tog emot din produkt."

MediaMarkt tillåter att man öppnar förpackningarna för att prova. Och även Elgiganten.

De har tydligen ändrat sig där, för nått år sedan accepterade de inga returer med öppnade förpackningar överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesignatedPsycho:

Nyskick är väl hur det ser ut när en kund får en ny vara. Skulle du acceptera en ny vara som var öppnad och körd några timmar?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De har tydligen ändrat sig där, för nått år sedan accepterade de inga returer med öppnade förpackningar överhuvudtaget.

Du har rätt, så var det i början men det är ändrat nu. Säkert pga konkurrensen mellan de och elgiganten.

Skrivet av mfm:

Nyskick är väl hur det ser ut när en kund får en ny vara. Skulle du acceptera en ny vara som var öppnad och körd några timmar?

Har jag sagt min åsikti om det ens? Nej, jag skrev bara hur det ser ut, med information från deras sida. Herregud, liksom tare lite lugnt. Om du inte gillar det köp inte från företag som har såna återköpsregler. För att svara på din fråga: Jag skulle bara acceptera det om jag ser att det inte varit öppnat. Jag har en gång köpt en produkt som tydligen varit öppnad och den lämnade jag tillbaka.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Avstängd

jo det går att lämna tillbaka den, säger det själv från egna erfarenheter.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."