Problem med mitt nvidia-kort, Linux Mint (Geforce GTX-460)

Permalänk
Medlem

Problem med mitt nvidia-kort, Linux Mint (Geforce GTX-460)

Har precis installerat Linux Mint 15 RC (körde Linux Mint 14 innan) och tycker mig ha lite problem med grafikkortet..
Burken i fråga är;
CPU: Intel Core I7 2600k
Ram: Corsair Vengeance 16GB (4x4GB)
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX-460
Moderkort: Asus P8P67 Pro B3 Revision

Jag har två skärmar inkopplade till datorn en Dell U2713H (2560x1440) samt en Dell 2209WA (1680x1050).

I Linux Mint har jag aktiverat "nvidia-310" (recommended) (Nvidia binary xorg driver, kernel modules and VDPAU library)
och jag tycker, oavsett vilket driver jag väljer, så laggar cinnamon en del.. Det är inte särskilt rappt. Alltså det fungerar ju o så men lite smålaggigt på något sätt.. Grejen är att jag även installerade linux mint 14 på min laptop som har ett sketet Intel-grafikkort och på den är cinnamon hur snabbt som helst.. Känns väldigt rappt och smidigt.. Jag upplever alltså min stationära som lite segare trots att komponenterna i min stationära är ljusår bättre än i min bärbara jobbdator.. (Ok, ett GTX-460 är inte jättenytt men bättre än ett Intel HD 4000 iaf..)

Vad kan jag göra för att snabba upp upplevelsen i linux mint? Lite småstörigt det här
Hojta till om ni behöver mer input från mig, och i såfall vad..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Bara för att vara säker, du kör Mint direkt direkt på metallen och inte i en virtuell maskin?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Bara för att vara säker, du kör Mint direkt direkt på metallen och inte i en virtuell maskin?

Ingen virtuell maskin, totalt native. Alltså det funkar ju, men den känns inte särskilt responsiv som den bör då min laptop känns mycket rappare..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ingen virtuell maskin, totalt native. Alltså det funkar ju, men den känns inte särskilt responsiv som den bör då min laptop känns mycket rappare..

Intel drivrutiner funkar mycket bättre på Linux, men det ska inte kännas segt, kolla i nvidia inställningarna om du verkligen använder drivrutinerna. Ubuntu och kloner är snabbare på Intel bärbara har samma fenomen mellan min bärbara och desktop.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Intel drivrutiner funkar mycket bättre på Linux, men det ska inte kännas segt, kolla i nvidia inställningarna om du verkligen använder drivrutinerna. Ubuntu och kloner är snabbare på Intel bärbara har samma fenomen mellan min bärbara och desktop.

Ah ok. Har kollat att det verkligen är nvidia-drivarna jag använder (och har även testat lite olika), men om det är som du säger så att intel fungerar bättre på linux så har vi ju svaret där.. Synd bara att intel-kretsen är ljusår sämre än grafikkortet -egentligen-...

EDIT: Alltså, seeeeegt är det ju inte, men inte lika rappt och responsivt som på bärbara.. Tänk dig en kort delay på skärmen när du drar runt ett fönster med musen.. Du ligger något framför med musen och ser att fönstret inte riktigt hänger med lika snabbt som du drar musen.. Ungefär så.. Det är inte så i Windows 7 el 8 o.s.v. Så är det med ungefär allt, allt det tar några extra millisekunder innan det visas på skärmen typ.. Så segt är väl synd att säga, men inte lika responsivt som på bärbara som sagt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ah ok. Har kollat att det verkligen är nvidia-drivarna jag använder (och har även testat lite olika), men om det är som du säger så att intel fungerar bättre på linux så har vi ju svaret där.. Synd bara att intel-kretsen är ljusår sämre än grafikkortet -egentligen-...

EDIT: Alltså, seeeeegt är det ju inte, men inte lika rappt och responsivt som på bärbara.. Tänk dig en kort delay på skärmen när du drar runt ett fönster med musen.. Du ligger något framför med musen och ser att fönstret inte riktigt hänger med lika snabbt som du drar musen.. Ungefär så.. Det är inte så i Windows 7 el 8 o.s.v. Så är det med ungefär allt, allt det tar några extra millisekunder innan det visas på skärmen typ.. Så segt är väl synd att säga, men inte lika responsivt som på bärbara som sagt.

Låter som det är något fel tycker jag, kör Kubuntu med Nvidias 313 drivare (gtx 680) och det känns lika responsivt som W7/8. Får dock en del tearing, men inte någon delay som du beskriver.