Stutterproblem i äldre spel

Permalänk
Medlem

Stutterproblem i äldre spel

Spelar ett äldre racing mmo, need for speed world och ända sedan jag förra hösten uppgraderade mitt grafikkort så har jag haft problem med spelet. Innan hade jag ett ASUS 560Ti och det var rock steady på 60fps. Efter det hade jag först en 7970 men hade massor av problem med det så bytte till ett gtx 670. Stutter-problemen är kvar och det är av två varianten, ett som återkommer i en något så när fixerad loop som inte påverkar så mycket annat än att fps:en droppar kanske 2-3.

Däremot på vissa ställen av vissa banor eller områden på kartan så störtdyker fpsen till 20 kanske. Det är på exakt samma ställen också men kan variera från 40 i drop till kanske 20 ibland. Generellt verkar det vara när man kör nedåt i någon form av sluttning. Har testat tweaka inställningarna via nvidias kontrollpanel, men det blir ingen eller minimal skillnad. Vad som däremot fungerade hyfsat bra var att använda radeon pro och simulera 7970n som ett 560ti, då var det ganska mycket smooth sailing förutom micro stutteringen.

Går det att felsöka själv på något sätt? Jag vet att andra som också har gtx 670 inte säger sig uppleva detta problem. Tänkte att det kanske kunde vara mitt trådlösa tbord och mus som spökade till det, men det blev ingen skillnad med trådat. Vad för annan typ av hårdvara skulle eventuellt kunna ställa till det?
Tacksam för alla tips, även om de verkar lite far fetched...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

På EA:s forum finns det massor av trådar om precis samma sak i det spelet, och det verkar vara något som hör till. "Everyone has it, this game is poorly optimized" är en vanlig kommentar.

Permalänk
Medlem

Som jag sa, de flesta har inte det problemet som jag har. Känner väl till forumet då jag har hängt där sedan jag började spela för 2½ år sedan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Konstigt att så många har postat exakt samma sak då om dom inte har problemet.