Permalänk
Medlem

Lite laggigt när jag spelar.

Hejsan!

Nu är det så att jag har köpt en ny dator och använt den ungefär 2 veckor. Men jag är tyvär lite besviken över resultatet.
Jag smålaggar när jag spelar Minecraft, GTA 4 och Borderlands 2. Är det nåt fel på min Internet eller, vad ska jag göra?
Min dator ser ut såhär http://www.inet.se/kundvagn/visa/3332515/2013-05-12

Permalänk

vad får du för fps när du spelar?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk

Det du upplever kan vara micro stuttering, det är när vissa bildrutor tar längre tid än andra att ladda, vilket leder till att det upplevs som det laggar fast man har hög fps.
Upplever själv det när jag spelar minecraft.

Permalänk
Avstängd

Det är ju en bra dator så det är konstigt. GTA IV är ju ett dåligt exempel då det är dåligt optimerat för PC.
Borderlands 2 låter konstigt dock. Installerat alla drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Du ska kunna "maxa" de flesta spelen utan problem. Troligen drivers eller någon dålig komponent.. typ minnena?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Grejen är så att jag laggar lite vid olika tillfällen. Detta händer även väldigt ofta.
Detta gäller även vid högsta inställningar på allt vilket jag tror min dator borde klara av.
Minecraft: vanligen 30-35 fps, vid smålagg 11-19 fps.
Borderlands 2: 11- 14 fps hela tiden
GTA 4:okänt då jag inte kan starta den nu, men ska fixa det!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av Kanashii:

Grejen är så att jag laggar lite vid olika tillfällen. Detta händer även väldigt ofta.
Detta gäller även vid högsta inställningar på allt vilket jag tror min dator borde klara av.
Minecraft: vanligen 30-35 fps, vid smålagg 11-19 fps.
Borderlands 2: 11- 14 fps hela tiden
GTA 4:okänt då jag inte kan starta den nu, men ska fixa det!

har du bara 30-35 fps i minecraft så är något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanashii:

Grejen är så att jag laggar lite vid olika tillfällen. Detta händer även väldigt ofta.
Detta gäller även vid högsta inställningar på allt vilket jag tror min dator borde klara av.
Minecraft: vanligen 30-35 fps, vid smålagg 11-19 fps.
Borderlands 2: 11- 14 fps hela tiden
GTA 4:okänt då jag inte kan starta den nu, men ska fixa det!

11-14 fps???? Sänk inställningar?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Skrivet av Skylar7s:

11-14 fps???? Sänk inställningar?

Har man köpt en fet speldator vill man ju kanske inte sänka inställningarna.

Tror det kan handla om drivrutinerna. Installerat de nyaste drivrutinerna till datorns komponenter?

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

11-14 fps???? Sänk inställningar?

Ska väl inte behövas med ett 680 i Borderlands 2?

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green

Permalänk
Medlem

Har du installerat 'rätt' drivrutiner för grafikkortet?

(för att vara på säkra sidan)

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanashii:

Grejen är så att jag laggar lite vid olika tillfällen. Detta händer även väldigt ofta.
Detta gäller även vid högsta inställningar på allt vilket jag tror min dator borde klara av.
Minecraft: vanligen 30-35 fps, vid smålagg 11-19 fps.
Borderlands 2: 11- 14 fps hela tiden
GTA 4:okänt då jag inte kan starta den nu, men ska fixa det!

Just när det kommer till Minecraft kanske jag kan bistå med lite hjälp. Om du trycker på ESC -> "Options" -> "Video Settings" och därefter drar upp mätaren "Performance" till "Max FPS" så bör du lyckas kräma ut ordentligt mer ur spelet (här snackar vi 300-400 FPS). Om du inte märker någon effekt är det mest troligen drivrutiner eller dylikt som behövs.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Värme eller drivrutiner, mitt bordelands flyter på fint med sämre hårdvara.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Med hjälp av Driver Genius hittade 21 drivrutiner som jag måste uppdatera, men måste jag verkligen betala för att kunna uppdatera dom eller kan jag göra något annat? Annars så har jag uppdaterat andra drivrutiner och installerat grejer från CD-Skivorrna jag fått från komponenterna.

Permalänk
Medlem

Allt du installerat från skivor finns antagligen i nyare version på var tillverkares hemsida. Hämta hem de senaste och kör med dem. Det är första steget.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Du har kopplat skärmen till grafikkortet va och inte till något annat uttag t.ex. bak på moderkortet? känns som du kör på integrerad grafik faktiskt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.