Är en "LED-bakgrundsbelyst LCD-skärm" samma sak som en "LED skärm"? (Acer 24" LED G246HLBbid)

Permalänk

Är en "LED-bakgrundsbelyst LCD-skärm" samma sak som en "LED skärm"? (Acer 24" LED G246HLBbid)

Hej!

Jag har nyligen skaffat en ny dator och tänkte köpa en ny skärm. Just nu lutar jag mot en Acer 24" LED G246HLBbid :

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=762330#extra

Det står att den är en "LED-bakgrundsbelyst LCD-skärm". Vad innebär det? Är den då en LED eller LCD skärm? Vad är skillnaden?

Dessutom: jag har för tillfället ett grafikkort med bara DVI uttag. Kommer detta ge mig en sämre bild än om jag kunde använda HDMI?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Egentligen så är det två helt olika skärmtekniker. En LED skärm har massor med flerfärgde ysdioder som utgör pixlarna (kanske har du sett stora reklamtavlor som kan visa video, de är riktiga LED skärmar) medans en LCD skärm med LED belysning använder LCD för pixlarna och vita lysdioder som bakgrundsbelysning (då LCD-tekniken inte själv genererar något ljus utan endast fungerar som ett filter för bakgrundsljuset).
Oftast så sitter lysdioderna på kanterna av skärmen och lyser in mot mitten, ett diffusionslager ser till att det blir jämn bakgrundsbelysning.
I LCD skärmar utan LED bakgrundsbelysning används istället lysrör som baḱgrundsbelysning.

Men i vanligt tal så brukar man säga LED skärm om LCD skärmar med LED bakgrundsbelysning, även om det tekniskt sett är fel att säga så.

DVI och HDMI skickar samma signaler (förutom det att HDMI även kan skicka ljudsignaler), så det är ingen kvalitetsskillnad. T.ex om du bara har DVI utgång på datorn och en skärm med endast HDMI ingång så kan du köpa en passiv adapter som gör så att kabeln passar i respektive ingång/utgång.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Lego Master

What he said ^

Kort svar: det är samma sak i dagligt tal.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Om man pratar datorskärmar så är "LED-skärm" och "LCD-skärm med LED-skärm" exakt samma sak. "LED-skärm" är ett ord skapat av marknadsförare för att folk ska tro att det är något nytt jämfört med LCD-skärm. Enda skillnaden är just annan bakgrundsbelysning som ger lite lägre effektförbrukning, bättre hållbarhet och lite tunnare skärmar, men inga direkta förbättringar av bildkvaliten.

Däremot är OLED-slärm något helt annat men det är mkt dyrt och ovanligt som datorskärm idagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkensson:

Hej!

Jag har nyligen skaffat en ny dator och tänkte köpa en ny skärm. Just nu lutar jag mot en Acer 24" LED G246HLBbid :

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=762330#extra

Det står att den är en "LED-bakgrundsbelyst LCD-skärm". Vad innebär det? Är den då en LED eller LCD skärm? Vad är skillnaden?

Det innebär precis det som står, det är en LED-belyst LCD - precis som alla LED-TV-apparater.

Skrivet av Hawkensson:

Dessutom: jag har för tillfället ett grafikkort med bara DVI uttag. Kommer detta ge mig en sämre bild än om jag kunde använda HDMI?

Nej, ingen skillnad alls!

Skrivet av d0b:

Egentligen så är det två helt olika skärmtekniker. En LED skärm har massor med flerfärgde ysdioder som utgör pixlarna (kanske har du sett stora reklamtavlor som kan visa video, de är riktiga LED skärmar)

Det du beskriver är en LED-matrisskärm

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Nej, det han beskriver är en LED-matris, även kallat LED-skärm.

Man kan kalla det för många saker. En LED-skärm är en matris med oberoende kontrollerbara LED's.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Man kan kalla det för många saker. En LED-skärm är en matris med oberoende kontrollerbara LED's.

Enligt vem? I dagligt tal får man precisera sig med "matris" om man menar en sådan skärm. Vad du än tycker om det.

Ärligt talat är jag rätt trött på hetsen mot ordet "LED-TV". Det är ett etablerat begrepp; de som bryr sig vet precis vad det innebär, och de andra - ja, de bryr sig inte.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Enligt vem? I dagligt tal får man precisera sig med "matris" om man menar en sådan skärm. Vad du än tycker om det.

Ärligt talat är jag rätt trött på hetsen mot ordet "LED-TV". Det är ett etablerat begrepp; de som bryr sig vet precis vad det innebär, och de andra - ja, de bryr sig inte.

Många tycker så, Förklara isåfall varför denna tråden ens finns.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det du beskriver är en LED-matrisskärm

Yes, om man ska vara tydlig med vad man menar så kan man ju säga så.

Det känns ju dock lite onödigt att nämna matris, då det blir rätt svårt att göra en skärm av lysdioder utan att just använda matris... det skulle väl i så fall vara en skärm med endast en pixel, i dagligt tal kallad för lampa

Precis samma som att man oftast inte kallar det för LCD-matris-skärm, även fastän de flytande kristallerna är i en matris...

Det finns dessutom skärmar som både är LED-matris och LCD-matris (har för mig att både Eizo och Lacie har/har haft sådana modeller).
En LED-matris används som bakgrundsbelysning åt LCD-matrisen, det gör att svärtan och kontrasten blir mycket bättre då man kan kontrollera bakgrundsbelysningen mycket bättre och det är ju som man kanske förstår... mycket bättre

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Yes, om man ska vara tydlig med vad man menar så kan man ju säga så.

Det känns ju dock lite onödigt att nämna matris, då det blir rätt svårt att göra en skärm av lysdioder utan att just använda matris... det skulle väl i så fall vara en skärm med endast en pixel, i dagligt tal kallad för lampa

Precis samma som att man oftast inte kallar det för LCD-matris-skärm, även fastän de flytande kristallerna är i en matris...

Visst, men eftersom LED-TV är ett såpass vedertaget uttryck (och LED-matriser inte existerar på konsumentmarknaden) så kommer "LED-skärm" i de allra flestas öron tolkas som "skärm med samma teknik som LED-TV".

Skrivet av d0b:

Det finns dessutom skärmar som både är LED-matris och LCD-matris (har för mig att både Eizo och Lacie har/har haft sådana modeller).
En LED-matris används som bakgrundsbelysning åt LCD-matrisen, det gör att svärtan och kontrasten blir mycket bättre då man kan kontrollera bakgrundsbelysningen mycket bättre och det är ju som man kanske förstår... mycket bättre

De finns även i tv-världen där de kallas Full Matrix LED-TV.

Permalänk
Medlem

Minns att jag såg en "äkta" 14" LED-TV på MediaMarkt för ett par år sedan. Den kostade 18000:- har jag för mig, värt!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Minns att jag såg en "äkta" 14" LED-TV på MediaMarkt för ett par år sedan. Den kostade 18000:- har jag för mig, värt!

Tja, hade man haft råd och haft behov av en jävligt bra liten TV så hade det vart värt vartenda öre, bilden på den var långt ifrån dålig
Har dock för mig att det var så litet som 11"

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Tja, hade man haft råd och haft behov av en jävligt bra liten TV så hade det vart värt vartenda öre, bilden på den var långt ifrån dålig
Har dock för mig att det var så litet som 11"

Du kan mycket väl ha rätt, det var nog faktiskt mindre än 14", men ska jag vara ärlig så såg jag ingen superskillnad mot en av deras bättre tv som inte var större än typ 42". Känns som led är lite bortkastat på en sån liten skärm

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2