Val av bärbar dator
Hejsan!
Jag är nu ute efter en bärbar dator för jag inser nu att det inte kommer bli så mycket spelande i framtiden och jag inte riktigt har behov av en stationär. Jag vill att en ska vara smidig eller hyffsat smidig och lätt, ha bra batteritid, kunna redigera lite film/bilder, möjligtvis spela lite spel som HoN/dota liknande med bra flow, spela in lite musik med externt ljudkort, vara relativt snygg m.m.
Jag har funderat ett tag på en macbook, för bland annat snygghet, "problemlöshet" och hyffsat bra på att redigera med(?). Jag vet inte om det skulle räcka med en MBA i så fall eller om man ska upp på pro, rent instinktivt känner jag att du får mer av en pro för pengarna däremot blir den lite klumpigare men det skulle jag nog kunna leva med. Däremot har skärmen för dålig upplösning på den vanliga promodellen och retinan kostar mer + att det troligtvis snart kommer haswell i både pro och pro retina.
Det har kommit Sony vaio pro 13 med haswell som ser intressant ut men har inget dedikerat grafikkort, är det nödvändigt om man ska redigera lite filmer och så och spela lite spel?
Det känns som det är värt att vänta på nya macbooks och andra laptops med haswell men skulle vara glad om man kunde köpa en nu eftersom jag sitter på brorsans gamla stationära för tillfället, som är laggig och konstig och långt ifrån bärbar.
Vad tycker ni? Är det värt att vänta och i så fall hur länge ska man vänta? Macbook eller pc? Någon fin i nuläget som skulle passa(typ Sony vaio pro)?
Har egentligen ingen budget sådär som jag bestämt men det ska ju så klart inte svida för mycket i plånboken, jag vet att mac ska vara "overpriced" men är dem verkligen det om man räknar med systemet/desigen/hårdvaran och allt eller ska man köra på pc med exempelvis win 8 som värkar lite b..
Tack på förhand