Tips på saker att göra i Prag

Permalänk
Medlem

Tips på saker att göra i Prag

Jag och en polare ska fara till Prag i augusti och jag hade lite funderingar på vad man kan göra där?

Vi är båda öppna för förslag, museum, barer osv! Det mesta funkar.
Resan blir en vecka så det finns tid att fara utanför Prag också om det finns något vettigt!

Alla tips är bra tips! Tack på förhand

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Jag tycker Black Light Theatre är någonting man bör kolla in när man är där om det är någonting man är intresserad av...

Permalänk
Medlem

Jag har icke vart i Prag men nått som känns givet är att gå på Prague Beer Museum då utgår jag ju såklart ifrån att man är lite av en öl nisse.
Har en vän som var där för några veckor sedan och enligt denne så var det hyfsat billigt så äta finare mat ute hade ju vart något man skulle kunna göra som en upplevelse i sig.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Om ni gillar öl i mängder så knalla ner till U Zlatého Tygra, http://www.uzlatehotygra.cz/ .

Lite skabbigt ställe men skön miljö.
Det är framförallt deras öl-policy som är lite speciell.
Så fort din öl är slut kommer dom utspringande med en ny och detta pågår tills du lämnar stället.
För varje serverad öl så ritas det bara ett streck på bordets anteckningsblock och sen när du lämnar betalar du för hela kvällen.

Permalänk
Medlem

hmm vart ett tag sen jag var där men det finns en kinesisk marknad el. något sådant där de säljer massa billiga kopior av kläder osv kommer dock inte ihåg vad den kallas.

Utanför finns det ett slott, tror det är samma som används vid inspelningen av Illusionisten med Edward Norton där de har en stor vapensamling (gamla vapen) vilket var rätt kul att kika på.

Jag var även på en tur i ett Staropramen bryggeri.

Permalänk

Dra förbi slottet och den stora katedralen. Du bör dra på någon pubrunda som alltid brukar avslutas på ett megastort 5-våningsdisco.

På mindre supermarkets och hörnaffärer så säljs det några slags baguetter som heter Stripsys, de innehåller någon slags friterad kyckling och är helt sjukt goda, missa inte dem!

Permalänk
Medlem

finns en vodkabar som heter propaganda som är värd ett besök.. drivs av ett gäng underliga amerikaner.. men billig sprit, skönt folk och och bra bärs...

även helt okej mat för en billig peng.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Pragborgen är något du absolut inte bör missad. Rekommenderas verkligen.
Karlsbron är väldigt vacker, men oootroligt mycket turister på. Värd att skåda.
"Det dansande huset" känns även det som ett måste, att skåda, när man är i Prag.
Den judiska kyrkogården och det judiska kvarteret.
Skelettkyrkan i Sedlec.
Astrologiska klocktornet, finns i gamla stan. Går inte att missa.
Vysehrad, ett vackert fornminne där även en vacker kyrkogård ligger.
Petrinparken här står Prags "Eiffeltorn". Väldigt vacker park! Ifrån denna park går det även att gå till ett kloster, med utsikt utöver Pragborgen.

Staden är rätt liten, så allt är verkligen gångavstånd ifrån varandra.

Jag rekommenderar att ni tar en tur med de som leder guidade turer, som startar på torget i gamla stan. De har gula paraplyer/jackor och är helt otroliga. Deras tur i gamla stan behöver man inte betala för, utan man får(om man vill) dricksa på slutet utav turen. Ge dom mycket i dricks

Permalänk
Medlem

Shit, tack för alla tips!
Karlsbron ska vi besöka och vi funderar starkt på något av de många ölbryggerier som finns!

En och annan pubrunda ska man hinna med också!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

hmm vart ett tag sen jag var där men det finns en kinesisk marknad el. något sådant där de säljer massa billiga kopior av kläder osv kommer dock inte ihåg vad den kallas.

Den kallas för Yellow Market, och det går alldeles utmärkt att ta sig dit med tunnelbana och/eller spårvagn.
Jag och sambon gick vilse när vi letade efter marknaden, men när vi väl skulle tillbaka så visade det sig att vi bokstavligt talat gått runt hela marknaden.

Det finns flertalet bryggerier som serverar färsköl, och jag rekommenderar att man smakar iallafall några av dessa sorter (om man gillar öl naturligtvis).

Slottet, flertalet museer osv. som redan nämts i tråden.

Smidigt är att köpa en dygnsbiljett på tunnelbanan/spårvagnarna. Kostar inte mycket, och det är ett väldigt smidigt sätt att ta sig mellan de olika platserna.

Trevlig resa, det är svårt att inte gilla Prag.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig