Permalänk
Medlem

Är Acer skit?

Jag börjar skolan nu i nästa vecka och behöver en lite fetare laptop. Av någon anledning så ringer det varningsklockor när jag kollar Acer-laptops, fast de har helt ok specs för den prisklassen jag letar i.
Är jag paranoid eller ligger det sanning i det?

Permalänk
Medlem

Nej då, jag skulle säga att Acer klarar sig ganska bra. Sen kan man inte jämföra deras 4000krs dator med en 12k ultrabook, vilket somliga verkar göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

Acer har fått ett rykte att vara ett budgetmärke under de närmsta åren som de sakta men säkert försöker ta sig ur nu.

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på det.

I mina öron så ringer det varningsklockor när Acer endast har 1 år garanti mot konkurrenternas(t.ex. Asus) med 2-3 års garanti.

Permalänk
Medlem

Deras billigare datorer är skit

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Köpte en Acer laptop för ett halvår sedan och det är inget fel på den, den har en I5:a och GPU 640M 2GB samt 8 GB minne och 750 GB HD( dock ingen SSD). Och för det priset(4895K) är den helt ok att spela och använda till att surfa och titta på på film med.
Acer, har som redan skrivits, fått ett dåligt rykte för de tidigare modellerna men jag tycker de har ryckt upp sig och jag är nöjd med mitt köp.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Jag kollar i 6-7kprisklassen med hög upplösning och det finns ju en del Acers. Men fan.. vet inte alltså. 1 års garanti känns ju inte så kul heller.

Permalänk
Medlem

har Acer dator jag inhandlade 3år sedan, givetvis bytte jag bort hårdisken direkt till en Corsair Force 3?
har inte varit något fel på den, dock så kostade den runt 8000 så man får väl vad man betalar för i guess.
men kan påpeka att kylningen är oftast katastrof på billigare datorer, låter å väsnas, å allt blir bara slött för någon anledning,

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Har också fått berättat för mig att Acer ska vara ett skräpmärke, vidarebefordrat från förmodat datorkunniga personer (en av dem är IT-lärare och den andra sysslar med webbproduktion och är lite av en fixer-upper). Men som TS säger så finns det ju väldigt många Acers på marknaden, många med specs som känns lockande inom en rimlig prisklass, så det vore ju intressant att höra fler uppfattningar.

Permalänk
Medlem

Jo, kikade på denna i den lägre prisklassen: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780429#extra

Permalänk
Medlem

Har alltid kört Acer och är super nöjd! Hade problem med lite värme i de första. Men den jag har nu har fungerat utan problem i ca 3år. Kan tillägga priset vart mellan 4000:- till 5500:-. Sen har jag hjälp vänner och bekanta köpa bärbara och för många utav dem blev det en Acer och deras fungerar perfekt fortfarande. Men jag kanske bara haft tur?

Permalänk
Medlem

Kör på den här om du inte vill ha Acer...http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774821#extra

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Kör på den här om du inte vill ha Acer...http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774821#extra

För låg upplösning. :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av queeny:

Jo, kikade på denna i den lägre prisklassen: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780429#extra

Den ser precis ut sådär som jag köpte men med annat innehåll, som jag skrev ovan, helt ok som sagt:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Den ser precis ut sådär som jag köpte men med annat innehåll, som jag skrev ovan, helt ok som sagt:)

Jag funderar lite på den alltså.. http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-V3-571G-53238... 84%

Permalänk
Medlem

De flesta som jag fått hjälpa med laptop-problem av olika slag, har haft ACER eller billiga HP:s..

Oftast värmerelaterat eller glappkontakt på olika ställen. Svärfars ACER som jag ska fixa, har glapp till skärmen. Trycker man ovanför tangenterna på vänster sida vid start, fungerar den dock som vanligt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Oops, lite fetare grafikkort i den ovan.

Permalänk
Medlem

De är nog ungefär som konkurrenterna de har bra och dåliga serier och det mesta under 3000 är inte bra grejer (om vi pratar om vanliga laptop). Är nöjd med min Acer w510 men hade en laptop (minns ej modell) från dom för några år sedan som var kass.
Så jag skulle läsa tester innan köp istället för att gå på vilket märke folk tycker är bra för rätt ofta är de åsikterna inte baserade på fakta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Köper man de dyrare varianterna funkar dem riktigt bra.
Jag själv har en (kolla signatur) och den har verkligen fungerat som en klocka nu i över 3 år.
Kanske är dags att installera om windows, och visst det är lite damm i fläktarna. Men den fungerar bara finfint.
Kan fortfarande spela bad company 2 i rimliga FPS utan problem med den

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Jag älskat att Acer:n jag postade ovan har fet upplösning. Och jag hittade precis en Lenovo i samma prisklass med ett liiite fetare grafikkort men lägre upplösning.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780429 vs http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=783800
Acer or no acer? Computer dilemmas :'(
Om jag ska gå upp i prisklass till t.ex. 7-8000 så är jag tveksam till om det verkligen blir en såpass stor skillnad att det är värt det. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av queeny:

Jag älskat att Acer:n jag postade ovan har fet upplösning. Och jag hittade precis en Lenovo i samma prisklass med ett liiite fetare grafikkort men lägre upplösning.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780429 vs http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=783800
Acer or no acer? Computer dilemmas :'(
Om jag ska gå upp i prisklass till t.ex. 7-8000 så är jag tveksam till om det verkligen blir en såpass stor skillnad att det är värt det. Vad tror ni?

Lenovons upplösning är riktigt kass för att vara en 17 tummare. Men samtidigt underlättar låg upplösning om man ska spela.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja svårt att säga, men en SSD skulle väl tillkomma om du lägger till en tusenlapp och det gör mycket!

Edit: Hittar inte någon "mycket" bättre för en tusenlapp mer. Tycker du ska köra på Acern och en SSD.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Acer har gått ut med att de inte vill tillverka budget-datorer mer och vill börja satsa på kvalitets-datorer. (Tror det finns en artikel här hos Sweclockers om detta)
Men frågan är om de lyckas. De har ändå en rejäl "skitdator" -stämpel över sig. Den stämpeln är inte lätt att tvätta bort.

Personligen kommer jag att hålla mig borta från Acer än så länge. Det verkar även som om de fortfarande har en tveksam bygg-kvalitet i sina datorer. Har hört och sett om nya och dyrare Acer-datorer som spricker efter några månaders varsam användning. Likaså överettingsproblem.
Till och med Asus billigaste datorer håller bättre bygg-kvalitet än Acers dyrare modeller.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Tycker faktiskt att du kan ta och satsa på Acern, en kompis som har en väldigt liknande, om inte samma, Acer laptop som du länkade och han har haft den i åtminstone ett år utan att några som helst problem med den.

Har också, som alla andra, hört att Acer är koskit men jag tror det mer gäller dom äldre, typ dom som hade det det smala e:et i logan. Tror att dom tog och började göra lite bättre datorer i samma veva.

Men sen måste du ju gå upp nån tusenlapp för att få en Asus med likadana specs som Acern. Så det säger ju faktiskt lite grann det med.

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Acer har gått ut med att de inte vill tillverka budget-datorer mer och vill börja satsa på kvalitets-datorer. (Tror det finns en artikel här hos Sweclockers om detta)
Men frågan är om de lyckas. De har ändå en rejäl "skitdator" -stämpel över sig. Den stämpeln är inte lätt att tvätta bort.

Personligen kommer jag att hålla mig borta från Acer än så länge. Det verkar även som om de fortfarande har en tveksam bygg-kvalitet i sina datorer. Har hört och sett om nya och dyrare Acer-datorer som spricker efter några månaders varsam användning. Likaså överettingsproblem.
Till och med Asus billigaste datorer håller bättre bygg-kvalitet än Acers dyrare modeller.

Äh! det där är gammal "skroll" med överhettning. Har aldrig haft problem med det med min, och då har jag suttit med den med filt i knät. Byggkvaliten är väl inte lika bra som Asus, men att de billigaste håller bättre än Acers senaste/dyraste är bull****!
Och inte en tendens till spricka har jag sett heller så det kan du glömma och ändå har jag sumpat den i golvet två gånger iallafall...lite klumpig ja:)

Till TS: Ta Acern och köp en SSD och sätt in så blir det kanon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en acer för cirka 1 år sedan, kostade 5-6 tusen ny, den är dock såld nu då jag köpte en g75, kan dock aldrig släppa tanken på Acern då den var så extremt bra på alla sätt, alltid hittat fel på andra märken på laptops men Acern hittade jag ingenting på. Så dom har verkligen blivit bra dom senaste åren.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av queeny:

Inte denna då?

Huruvida Acer gör skit, så tycker åtminstone allas vår Linus INTE det:

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av MP-Jan:

Inte denna då?

Huruvida Acer gör skit, så tycker åtminstone allas vår Linus INTE det:

https://www.youtube.com/watch?v=hviXL2bha8Q

Intressant. Hade svårt att tro på Acer när de skrev att de ville börja tillverka bra datorer.
Men det känns rätt ... knasigt (I brist på bättre ord) att Ha en dator av god kvalitet som det står Acer på.

Har helvetet frusit till is?
Regnar det ubåtar?
Sprutar det jordgubbsylt ur marken?
Nej. Acer gör bra produkter!

Knasigt!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

För mig faller de mycket på att de känns så billiga och plastiga. Jag förstår att det inte måste spegla den verkliga kvaliteten, men när man står i affären och jämför en Acer och en Asus sida-vid-sida runt 7-8 kkr-prisklassen så är det rätt stor skillnad hur själva datorn upplevs, även om Acern då i princip alltid har bättre specs för samma pris. Tangentbordet sviktar, hela höljet är plast, pekplattan känns inte så het.

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid så, nästan oberoende av vilken tillverkare så är de allra billigaste datorerna skräp.
Det finns ju undantag där allt är totalt skräp, som Packard Bell t.ex vilket jag aldrig skulle rekommendera till någon.

Sedan finns det ju de som inte gör billiga datorer, Apple t.ex. Säg vad man vill om Apple, men deras bärbara ÄR bra.

Jag skulle rekommendera ASUS eller MSI om du vill ha en dator att spela på.
Annars en HP Probook/Elitebook beroende på din budget.

Jag har dålig erfarenhet av Acer, många bekanta som har haft problem med dem. Men so mnågon säger, de kanske har blivit bättre med åren.