Köpa i butik eller på nätet?

Permalänk
Medlem

Köpa i butik eller på nätet?

Har försökt söka lite men kunde inte hitta nåt svar på frågan. Är det bättre att köpa skärmar direkt i butik eller beställa på nätet? Om man tänker att man får problem med skärmarna på ett eller annat sätt. Funderar att köpa 3 likadana skärmar. Risken är väl lite större att man åker på problem med nån av dom. Antingen döda pixlar eller annat.

Vilket alternativ är minst problematiskt om man ska ersätta skärmarna? Ger distansköplagen mig rätt att testa skärmarna? Brukar butiker krångla om man får problem?

Permalänk
Medlem

Packa väldigt försiktigt upp alla skärmarna och kolla om dom funkar, ta bara upp skärmen och rör inget annat. Om en inte funkar så lägger du bara tillbaka skärmen och ångrar köpet, förutsatt att du har köpt den på nätet.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk

skärmar

Skrivet av raptorjr:

Har försökt söka lite men kunde inte hitta nåt svar på frågan. Är det bättre att köpa skärmar direkt i butik eller beställa på nätet? Om man tänker att man får problem med skärmarna på ett eller annat sätt. Funderar att köpa 3 likadana skärmar. Risken är väl lite större att man åker på problem med nån av dom. Antingen döda pixlar eller annat.

Vilket alternativ är minst problematiskt om man ska ersätta skärmarna? Ger distansköplagen mig rätt att testa skärmarna? Brukar butiker krångla om man får problem?

Det är lika lite problematiskt oavset om du köper på internet eller affär men det beror väll på vilken affär du köper ifrån men man ska alltid kolla garantin för isåfall så får du ju en ny skärm eller skärmen laggad inom garanti skärmen om det händer något. hoppas detta var till någon hjälp och att allting ordnar sig.

MVH The Warinator

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptorjr:

Du får alltid testa elektronikvaror det finns också alltid garanti på varor som täcker i princip alla fel som kan uppstå.

Smidigast är ju att köpa i affär just för att du bara går tillbaka med skärmen dit och de hanterar ärendet. Köper du via internet så måste du kontakta företaget och därefter skicka varan och troligen stå för egen frakt (inte alltid dock). Det är däremot som regel ofta dyrare att köpa varor direkt i butik.

Permalänk
Medlem

Om du beställer från Inet eller Webhallen så kan du gå till någon av deras butiker om du skulle få problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Warinator:

Det är lika lite problematiskt oavset om du köper på internet eller affär men det beror väll på vilken affär du köper ifrån men man ska alltid kolla garantin för isåfall så får du ju en ny skärm eller skärmen laggad inom garanti skärmen om det händer något. hoppas detta var till någon hjälp och att allting ordnar sig.

MVH The Warinator

Skrivet av aSparrow:

Du får alltid testa elektronikvaror det finns också alltid garanti på varor som täcker i princip alla fel som kan uppstå.

Smidigast är ju att köpa i affär just för att du bara går tillbaka med skärmen dit och de hanterar ärendet. Köper du via internet så måste du kontakta företaget och därefter skicka varan och troligen stå för egen frakt (inte alltid dock). Det är däremot som regel ofta dyrare att köpa varor direkt i butik.

Skiljer en del på att handla i butik eller på nätet. Köper man på nätet har man 14 dagars ångerrätt och kan därför skita fullständigt i tillverkarens pixelpolitik osv. Har man däremot köpt den i butik kan det bli problem ifall butiken/personalen inte anser att skärmen är kass. Det ska sägas att Siba, Elgiganten och Mediamarkt har 30 dagars öppet köp även i butik).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptorjr:

Är det döda pixlar du är rädd för så bör du absolut beställa via nätet. Har för mig att dom flästa tillverkare av skrämar kräver att det ska vara ganska många döda pixlar (5 stycken tror jag är standard).

Så då kan du försiktigt packa upp skrämen och testa den.. skulle den ha en död pixel eller någon annat vara defekt så kan du alltid returnera vara via distansköpslagen, dvs 14 dagar efter köp..

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Funderar lite på Dell skärmar på Siba. Så att dom har 30 dagars öppet köp på allt även i butik är ju bra. Dom ligger ju dock lite högre i pris, men det kanske man kan pruta lite om man köper 3 skärmar på en gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av azezl:

Är det döda pixlar du är rädd för så bör du absolut beställa via nätet. Har för mig att dom flästa tillverkare av skrämar kräver att det ska vara ganska många döda pixlar (5 stycken tror jag är standard).

Så då kan du försiktigt packa upp skrämen och testa den.. skulle den ha en död pixel eller någon annat vara defekt så kan du alltid returnera vara via distansköpslagen, dvs 14 dagar efter köp..

Tror "skrämen/skrämar" är det mest felstavade ord på sweclockers, på nåt skumt sätt får man alltid bytt runt på ä och r

Obs: Absolut inte menat som påhopp, jag är ingen språkpolis.

Skrivet av raptorjr:

Tack för alla svar. Funderar lite på Dell skärmar på Siba. Så att dom har 30 dagars öppet köp på allt även i butik är ju bra. Dom ligger ju dock lite högre i pris, men det kanske man kan pruta lite om man köper 3 skärmar på en gång.

Det går nog att pruta. Dessutom är Dell ganska snälla på att byta skärmar tills man är nöjd (kanske för att uppväga deras obefintliga kvalitetskontroll).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det går nog att pruta. Dessutom är Dell ganska snälla på att byta skärmar tills man är nöjd (kanske för att uppväga deras obefintliga kvalitetskontroll).

Så om jag köper och får problem borde jag vända mig direkt till Dell och inte till Siba?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raptorjr:

Så om jag köper och får problem borde jag vända mig direkt till Dell och inte till Siba?

Nej, kontakta alltid Siba innan du byter en skärm hos Dell. Om du t.ex. tröttnar på att byta skärmar kan Siba faktiskt vägra häva köpet ifall dom inte har godkänt att du sköter ärendet direkt med Dell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp alltid monitorer via nätet.
Om monitorn har något fel (pixelfel, backbleed etc) så kör du bara distansköplagen på det.
Köper du i butik och skärmen har ett pixelfel så kommer de säga åt dig att garantin bara gäller X antal pixlar och du har bara en.
Du är körd.
Köper du på nätet - packa upp - inspektera. Finns det minsta lilla fel - hävda distansköp (du tyckte inte om färgen?).
Du går se'n till nästa onlinebutik. Köp - inspektera. Finns det ett litet fel - distansköp - häv köp.
Gå till nästa butik.
Rinse and repeat.
Tillslut får du ett perfekt ex.
Godkänn ALDRIG defekta varor. Pixelpolicys är sinnessjukt.
Tänk att köpa en ny BMW och säljaren säger "Nej men tre lackrepor på dörren får du acceptera"
Aldrig i helv...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pappy:

Köp alltid monitorer via nätet.
Om monitorn har något fel (pixelfel, backbleed etc) så kör du bara distansköplagen på det.
Köper du i butik och skärmen har ett pixelfel så kommer de säga åt dig att garantin bara gäller X antal pixlar och du har bara en.
Du är körd.
Köper du på nätet - packa upp - inspektera. Finns det minsta lilla fel - hävda distansköp (du tyckte inte om färgen?).
Du går se'n till nästa onlinebutik. Köp - inspektera. Finns det ett litet fel - distansköp - häv köp.
Gå till nästa butik.
Rinse and repeat.
Tillslut får du ett perfekt ex.
Godkänn ALDRIG defekta varor. Pixelpolicys är sinnessjukt.
Tänk att köpa en ny BMW och säljaren säger "Nej men tre lackrepor på dörren får du acceptera"
Aldrig i helv...

Fast 30 dagars öppet köp på Siba/Mediamarkt/Elgiganten funkar precis lika bra om inte bättre än 14 dagars ångerrätt. Tycker de inte att pixelfelet är ett fel så kan de ju inte gärna hindra dig från att lämna tillbaka skärmen på öppet köp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raptorjr:

Enkelt, beställ på nätet men välj att hämta i butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Enkelt, beställ på nätet men välj att hämta i butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det distansköplagen som gäller då? Blir inget på Siba iaf. För det första uselt utbud i butiken i Uppsala och för det andra så har dom den inte på lager nånstans. Varken på webben eller nån annan butik. Synd att inte nån av de andra kedjorna säljer Dell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raptorjr:

Är det distansköplagen som gäller då? Blir inget på Siba iaf. För det första uselt utbud i butiken i Uppsala och för det andra så har dom den inte på lager nånstans. Varken på webben eller nån annan butik. Synd att inte nån av de andra kedjorna säljer Dell.

Ja, om man beställer på nätet men väljer upphämtning är det distansköplagen som gäller, för du köpte den ju på nätet även om du betalar den i butik.
Jag beställer alltid på nätet och väljer att hämta upp hos Webhallen tex, men jag har aldrig behövt utnyttja distansköplagen än så länge. Men när man beställer en vara som inte finns i lager men finns hos leverantören brukar det bara ta någon dag att få in den.

Permalänk

Vad tar man för risker då man köper saker från butik?