Följ Black Week på SweClockers

Microsoft köper Nokia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Det beror ju helt på om man tror på aktien på lång sikt. Skulle jag sitta med Nokia idag skulle jag leta efter köpare då jag inte tror att Nokia kommer motsvara mina krav (för långsiktig investering) de närmaste 5 åren. Då är det ett utmärkt tillfälle att sälja, att vänta på utdelning är meningslöst då aktien (i regel) sjunker med motsvarande belopp efter dagen då utdelning fastställs.

Du verkar inte sysslat med aktier länge. Om du köper en aktie som kostar 100 kr, du får 5 kr i utdelning varje år i 10 år, när aktien står i 90, har du vunnit eller förlorat på den då?

Med ditt resonemang så är utdelningar värdelösa. Så du vet inte mycket du. Du får ju pengar som du kan återinvestera, ta ut, eller vad fan du vill. Dessutom tenderar alltid aktien att med tiden (relativt snabbt) återgå till kursen innan utd.

Och angående utdelning knutet till denna affären.

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=253...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Du verkar inte sysslat med aktier länge. Om du köper en aktie som kostar 100 kr, du får 5 kr i utdelning varje år i 10 år, när aktien står i 90, har du vunnit eller förlorat på den då?

Med ditt resonemang så är utdelningar värdelösa. Så du vet inte mycket du. Du får ju pengar som du kan återinvestera, ta ut, eller vad fan du vill. Dessutom tenderar alltid aktien att med tiden (relativt snabbt) återgå till kursen innan utd.

Jag tror knappast att Nokia kommer ge en så stor utdelning under så lång tid utan det kommer snarast vara en engångsföreteelse. Förra året gav dom inte en krona i utdelning. Om aktien dessutom tappar 10 % i värde över tio år är det definitivt en urusel investering. Växer en aktie med under 5 % per år är det enligt mig en dålig investering. Det kan till viss del uppvägas med stor utdelning, jag tror inte att Nokia kan åstadkomma det. Skulle jag äga Nokia skulle jag helt klart sälja och enda anledningen till att jag skulle äga Nokia idag skulle vara rent sentimentala skäl.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Fast det här är en engångsutdelning därför att kontantinjektionen är en engångshändelse.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Jag tror knappast att Nokia kommer ge en så stor utdelning under så lång tid utan det kommer snarast vara en engångsföreteelse. Förra året gav dom inte en krona i utdelning. Om aktien dessutom tappar 10 % i värde över tio år är det definitivt en urusel investering. Växer en aktie med under 5 % per år är det enligt mig en dålig investering. Det kan till viss del uppvägas med stor utdelning, jag tror inte att Nokia kan åstadkomma det. Skulle jag äga Nokia skulle jag helt klart sälja och enda anledningen till att jag skulle äga Nokia idag skulle vara rent sentimentala skäl.

Ok

Skrivet av Valiumballong:

Fast det här är en engångsutdelning därför att kontantinjektionen är en engångshändelse.

Ok. Bara för att detta skvätter på aktieägarna en gång så kan man lika väl missa det?

Vi ser vad den står i när den kommer, så ser vi vem som resonerade rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Ok. Bara för att detta skvätter på aktieägarna en gång så kan man lika väl missa det?

Vi ser vad den står i när den kommer, så ser vi vem som resonerade rätt.

Såhär är det:

Nokias värde idag är, ungefär, vad Nokia var igår (devices värderat till ~0) + värdet av den förmodade affären. Det är en kontantaffär, så pengarna hamnar i Nokias kassa. Delar man ut till aktieägarna så försvinner pengarna ur kassan och därmed minskar företagets värde. Det här är inte särskilt komplicerat. X + Y - Y = X.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Såhär är det:

Nokias värde idag är, ungefär, vad Nokia var igår (devices värderat till ~0) + värdet av den förmodade affären. Det är en kontantaffär, så pengarna hamnar i Nokias kassa. Delar man ut till aktieägarna så försvinner pengarna ur kassan och därmed minskar företagets värde. Det här är inte särskilt komplicerat. X + Y - Y = X.

Man delar inte ut allt.

Dessutom skulle en börsnotering av NSN skjuta kursen ännu mer uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Man delar inte ut allt.

Nej, men om du inte delar ut allt så får heller inte aktieägarna pengarna. Nokia är upp därför att Nokia har fått mer pengar, inte för att deras position blivit bättre. Delar du ut faller värdet, delar du inte ut så får aktieägarna inte värdet.

Vad finns kvar av Nokia om du börsnoterar NSN separat?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Nej, men om du inte delar ut allt så får heller inte aktieägarna pengarna.

Jo, tankevurpa deluxe.

Citat:

Nokia är upp därför att Nokia har fått mer pengar, inte för att deras position blivit bättre. Delar du ut faller värdet

Så det är ingen kombo? På nyheterna säger de inget om utdelningen, visa de stora rubrikerna om Nokias utdelning i Di? http://www.di.se/artiklar/2013/9/3/microsoft-koper-nokias-mob...

Citat:

delar du inte ut så får aktieägarna inte värdet.

Att inte dela ut allt betyder inte att man inte delar ut. Fattar du inte det?

Citat:

Vad finns kvar av Nokia om du börsnoterar NSN separat?

Kart- och navigationstjänsten Here samt Advanced Technologies, som innefattar teknisk utveckling och licenser, samt även det som MS leasar i 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jo, tankevurpa deluxe.

Nej.

Skrivet av Telepati:

Så det är ingen kombo? På nyheterna säger de inget om utdelningen, visa de stora rubrikerna om Nokias utdelning i Di? http://www.di.se/artiklar/2013/9/3/microsoft-koper-nokias-mob...

Utdelningen är irrelevant därför att injektionen är en engångshändelse. Antingen behåller man kassan och det nya värdet eller så delar man ut och tappar värdet. Som aktieägare säljer du nu till det nya värdet eller så håller du till utdelningen och ser aktien sjunka igen. Möjligt att viss värdeökning kvarstår om man är av åsikten att försäljningen ger Nokia ökad chans till överlevnad på sikt, men några 40% är det inte att tala om.

Skrivet av Telepati:

Att inte dela ut allt betyder inte att man inte delar ut. Fattar du inte det?

Jo, jag fattar alldeles utmärkt. Väntar man som aktieägare in utdelningen kommer aktievärdet att falla därför att kassan delas ut. Håller man i kassan så ligger värdet kvar, men man får ingen utdelning. Delar man ut hälften (eller en tredjedel eller en tusendel, det är också irrelevant) så har man kvar aktievärdet minus utdelningen.

Skrivet av Telepati:

Kart- och navigationstjänsten Here samt Advanced Technologies, som innefattar teknisk utveckling och licenser, samt även det som MS leasar i 10 år.

Om NSN igår stod för i princip hela värderingen så spelar det ju ingen roll om du börsnoterar det. Separerar du NSN från det som finns kvar så kommer värdet på det som finns kvar att sjunka till något obefintligt och NSN kommer att få samma värdering som igår. Så vad skulle motiveringen till att börsnotera NSN vara om man inte längre har devices?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Skulle jag äga Nokia skulle jag helt klart sälja och enda anledningen till att jag skulle äga Nokia idag skulle vara rent sentimentala skäl.

Nokia var ju kraftigt undervärderat under en lång tid samtidigt som man var en viktig partner för Microsoft i striden om mobilmarknaden. Devices har varit nollvärderat länge, det har skapat ett rätt bra köpläge på kort sikt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det enda företag som levererat hårdvaran och dessutom är i en total beroendeposition en konkurrent ? lite lustig inställning, Android och Ios är väl de stora konkurrenterna på os sidan så MS får köpa Google, Apple eller Samsung om de vill ta kontroll över nått som man kallas största konkurrent, alla övriga är små.
Nokia var tidigare snarare enda underleverantör.

Inte särskilt lustigt men välkänt. Microsoft har arbetat med egna handenher rätt länge. Men bara släppt plattor ännu. Nokia har i det närmaste monopol på WPmarknadens telefoner och har inte släppt plattor. Ett partnerskap som minskat konkurrensen. Ska MS in med egna telefoner också förändras relationen med Nokia. Uppköpet var ett självklart drag av MS när dom kliver in på hårdvaran för telefoner.

Android och IOS är en annan konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

NSeparerar du NSN från det som finns kvar så kommer värdet på det som finns kvar att sjunka till något obefintligt och NSN kommer att få samma värdering som igår. Så vad skulle motiveringen till att börsnotera NSN vara om man inte längre har devices?

Fel, NSN går med vinst och kan i mångt och mycket likställas med Ericssons värdering. You do the math.

Det nedan skrev innan NSN-affären.

"Troligtvis vill Nokia sälja Devices, och samtidigt köpa Siemens del i NSN. Svårigheten är att få tillräckligt bra betalt för Devices, då alla vet att den delen har problem. Risken finns också att Siemens vill ha för mycket betalt för sin del i NSN."

Nu vet vi att Nokia köpte ut Siemens, för en mycket billig peng. Devices är uthyrt i 10 år. Om du inte fattar vad en börsnotering av NSN skulle innebära för aktieägarna så ber jag dig tänka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Fel, NSN går med vinst och kan i mångt och mycket likställas med Ericssons värdering. You do the math.

Så din värdering för NSN, baserat på en konkurrent som är betydligt starkare, är... vad? Hur negativt värderat var devices and services i din mening?

Separarerar du NSN från Nokia så kommer ju värdet på Nokia att falla därför att NSN står utanför. Går affären igenom är NSN = Nokia.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Så din värdering för NSN, baserat på en konkurrent som är betydligt starkare, är... vad?

Ställ deras sista q-rapporter mot varandra och se.

Citat:

Hur negativt värderat var devices and services i din mening?

I dagsläget gick D&S +-0. Men det har ju givetvis ett reellt värde vilket vi såg på budet. men sett till börsvärdeingen så var det nästan 0, vilket är otroligt.

Citat:

Separarerar du NSN från Nokia så kommer ju värdet på Nokia att falla därför att NSN står utanför.

Du kan inte separera NSN från Nokia då NSN är en del av Nokia.

Citat:

Går affären igenom är NSN = Nokia.

Va? Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Det var fråga om Nokias patent. Nokia licenserar ut rättigheterna till MS för 10 år, men Nokia äger fortfarande patenten och de har även rätt att licensera ut dem till andra.

Jaha, jag uppfattade det som att Microsoft licensierade ut rättigheterna till Nokia i 10år. Jag antog ju givetvis att Nokia Maps bl.a. ingick under "Services".

Ber om ursäkt då.

Permalänk
Medlem

Sedan så kan jag säga att jag har mitt investerande strukturerat och jag säljer när jag når mina satta mål. Gapa efter mycket och mista hela stycket, som det heter.

Du har mycket att lära de största aktieinvesterarna i världen, märker jag. Tänk om de agerat som du, fan vad bra det hade blivit då.

Men likt de flesta småsparare skrev du din vinst i %, och inte i kronor. Det är på något sätt oerhört talande för dig och din strategi.

Men, en vinst är en vinst. Men jag tycker du tänker helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Ställ deras sista q-rapporter mot varandra och se.

Det var inte svaret på min fråga. Vad anser du att NSNs värde är?

Skrivet av Telepati:

I dagsläget gick D&S +-0. Men det har ju givetvis ett reellt värde vilket vi såg på budet. men sett till börsvärdeingen så var det nästan 0, vilket är otroligt.

Självklart har det ett värde, det är därför Nokia har varit värt att köpa på kort sikt. Det reella värdet var vad Microsoft betalade, det skrev upp Nokias värde med lite över €5 miljarder. Nu har vi fått veta vad D&S var värt, det som är kvar är NSN, Here och AT.

Skrivet av Telepati:

Va? Vad menar du?

NSN är en del av börsnoterade Nokia. Du kan inte börsnotera NSN utan att knoppa av, precis som Sony och deras underhållningsdel (som man inte börsnoterade). Knoppa av, ta pengarna för försäljning och gör vad? Dela ut till ägarna? Återigen en engångsutdelning. När pengarna är utdelade är värdet borta. Ominvestera i ett helt nytt affärsområde? Kanske inte det klokaste att göra.

Skrivet av Telepati:

Du har mycket att lära de största aktieinvesterarna i världen, märker jag. Tänk om de agerat som du, fan vad bra det hade blivit då.

Men likt de flesta småsparare skrev du din vinst i %, och inte i kronor. Det är på något sätt oerhört talande för dig och din strategi.

Men, en vinst är en vinst. Men jag tycker du tänker helt fel.

Jag skriver inte ut kronor därför att jag inte är intresserad av att gå in närmare på min ekonomi på det här forumet. Min strategi är rätt enkelt, jag sätter nivåer där jag säljer, antingen med vinst eller med förlust, och håller mig till det. Jag har inte tid eller kunskap att övervaka enskilda aktier som en hök, därför sprider jag risker och håller mig till bestämda nivåer. Når jag målet så säljer jag och går vidare. Delar av min portfölj är på lång sikt, andra delar är på kort sikt. Nokia har jag haft på kort sikt.
Tror jag att Nokia kommer att slå dagens nivå? Inte på ett bra tag och då finns det andra företag som är mer intressanta. Hade jag gjort det hade jag hållt i aktierna och tagit utdelningen.

EDIT: utdelningar är inte en del av målet för försäljning, nej, förutom på långsiktiga investeringar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Siemens gick ju i alla fall med på att sälja sin halva för 1,7 miljarder euro.

Permalänk
Medlem

Likvärdigt med Ericsson (läs se Ericsson). Båda har dessutom det gemensamma att knoppa av D&S och behålla sin lönsamma nätverksamhet. Finns som sagt många likheter.

Citat:

Självklart har det ett värde, det är därför Nokia har varit värt att köpa på kort sikt. Det reella värdet var vad Microsoft betalade, det skrev upp Nokias värde med lite över €5 miljarder. Nu har vi fått veta vad D&S var värt, det som är kvar är NSN, Here och AT.

Ja?

Citat:

NSN är en del av börsnoterade Nokia. Du kan inte börsnotera NSN utan att knoppa av, precis som Sony och deras underhållningsdel (som man inte börsnoterade).

Nu kan man det. Och nu blir det extra bra då Nokia är ensamägare.

Citat:

Jag skriver inte ut kronor därför att jag inte är intresserad av att gå in närmare på min ekonomi på det här forumet. Min strategi är rätt enkelt, jag sätter nivåer där jag säljer, antingen med vinst eller med förlust, och håller mig till det.

Ok. Fniss.

Citat:

Jag har inte tid eller kunskap att övervaka enskilda aktier som en hök, därför sprider jag risker och håller mig till bestämda nivåer.

Ok, då förstår jag dig bättre.

Citat:

Når jag målet så säljer jag och går vidare. Delar av min portfölj är på lång sikt, andra delar är på kort sikt. Nokia har jag haft på kort sikt.
Tror jag att Nokia kommer att slå dagens nivå? Inte på ett bra tag och då finns det andra företag som är mer intressanta. Hade jag gjort det hade jag hållt i aktierna och tagit utdelningen.

Ok.

Citat:

EDIT: utdelningar är inte en del av målet för försäljning, nej, förutom på långsiktiga investeringar.

Ok

Skrivet av Elgot:

Siemens gick ju i alla fall med på att sälja sin halva för 1,7 miljarder euro.

Priset som Nokia skulle betala för 50% NSN rapporterades till 1,7 miljarder euro. Om vi tar bort Net Cash från NSN, så blir priset faktiskt under 1 miljard euro. Siemens ville ut, de har velat det länge, men priset var ruskigt bra. NSN är värderat till 7-8 miljarder.

http://www.nokiasiemensnetworks.com/sites/default/files/docum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Börsnoteras NSN säljer Nokia per definition ut NSN, frågan är då vad som bli kvar av Nokia. Ett holdingbolag med lite patent och apputveckling?

Skrivet av Telepati:

Ok. Fniss.

som privatsparare känns det helt meningslöst att ange vinst i kronor då det är helt peroende på hur mycket likvida medel att handla med att göra. Jag kan göra en bra affär och tjäna 25 000 kr men även en affär som med mina mått är dålig men där jag skulle tjäna 100 000 om jag hade tillräckligt mycket likvida medel.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

[…]

Om du inte fattar vad en börsnotering av NSN skulle innebära för aktieägarna så ber jag dig tänka till.

Förstår du inte Valiumballongs poäng? NSN är idag en del av Nokia. Om det skulle knoppas av så skulle det inte längre vara en del av Nokias egna värde. Nokias egna värde skulle då alltså minska med det värde NSN hade innan det försvann. Om totala värdet bara dubblades vid varje avknoppning så är det ju bara att knoppa av hejvilt: jackpot varje gång! Miljardärer överallt.

Varför skulle NSN vara bättre för Nokia om det handlades separat på börsen till skillnad från som en tillgång för Nokia som idag? Om NSN går med €500 miljoner i vinst så kommer man idag räkna in denna siffra i Nokias rapport, och om NSN hade varit fristående hade det räknats in i NSN:s siffror. Det är inte som att båda skulle gå med €500 miljoner i vinst var, dvs €1000 miljoner, bara för att de delat på sig.

Om Nokia som du säger skulle "knoppa av" NSN till ett separat bolag: då skulle ju NSN:s inneboende värde inte längre vara en del av Nokia. Alltså skulle Nokia i sig vara värt mindre, men differensen skulle finnas i NSN.

Det var ett försök till att formulera Valiumballongs poäng på tre olika sätt till, utöver de som redan finns i tråden. Om din poäng är någon annan så är du välkommen att uttrycka den tydligare.

Du skriver först:

Skrivet av Telepati:

men sedan när tankespåret följs upp skriver du själv:

Skrivet av Telepati:

men sen när det följs upp igen så skriver du:

Skrivet av Telepati:

Vad är det du försöker säga?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Likvärdigt med Ericsson (läs se Ericsson). Båda har dessutom det gemensamma att knoppa av D&S och behålla sin lönsamma nätverksamhet. Finns som sagt många likheter.

Det är den här delen som jag helt enkelt inte begriper. Nokia kommer att sälja D&S. Det är därför aktievärdet gått upp. Kvar under namnet Nokia är NSN, Navteq och några andra mindre affärsområden. Aktieägare i Nokia kommer, om affären godkänns, inte att äga någon mobiltillverkning, man kommer att äga NSN, Navteq, m.fl, så gott som alla lönsamma områden. På så sätt är NSN redan börsnoterat, det är det som kommer att vara Nokia efter att MS köpt D&S.

Har Nokias position förändrats? Inte på kort sikt. På längre sikt så kan man säga att Nokia har fått bättre överlevnadsförmåga tack vare att man slipper bära D&S förluster, men det sätter inte Nokia i en bättre position inom en kortare framtid, speciellt inte om man delar ut kassan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Börsnoteras NSN säljer Nokia per definition ut NSN, frågan är då vad som bli kvar av Nokia. Ett holdingbolag med lite patent och apputveckling?

Så det Nokia som idag är börsnoterat, är det sålt, eller tillhör det Nokia?

En börsnotering skulle ta fram det faktiska värdet och man kan likställa det med Eric.

Ericsson finns på börsen. Visst äger aktieägarna sina delar, men tillhör inte Ericsson Ericsson?

Skrivet av phz:

Förstår du inte Valiumballongs poäng? NSN är idag en del av Nokia. Om det skulle knoppas av så skulle det inte längre vara en del av Nokias egna värde. Nokias egna värde skulle då alltså minska med det värde NSN hade innan det försvann. Om totala värdet bara dubblades vid varje avknoppning så är det ju bara att knoppa av hejvilt: jackpot varje gång! Miljardärer överallt.

Du har fått det hela om bakfoten. Om NS idag är en del av Nokia Corp, vilket det är, så är det fortfarande det vid en börsnotering.
MS har inte köpt hela Nokia Corp.

Citat:

Varför skulle NSN vara bättre för Nokia om det handlades separat på börsen till skillnad från som en tillgång för Nokia som idag? Om NSN går med €500 miljoner i vinst så kommer man idag räkna in denna siffra i Nokias rapport, och om NSN hade varit fristående hade det räknats in i NSN:s siffror. Det är inte som att båda skulle gå med €500 miljoner i vinst var, dvs €1000 miljoner, bara för att de delat på sig.

Så det Ericsson som finns på börsen borde egentligen inte finnas där, det hade varit bättre för Ericsson?

Nokia är börsnoterat idag, tillhör inte det Nokia då? Eller vad menar du?

Citat:

Om Nokia som du säger skulle "knoppa av" NSN till ett separat bolag: då skulle ju NSN:s inneboende värde inte längre vara en del av Nokia. Alltså skulle Nokia i sig vara värt mindre, men differensen skulle finnas i NSN.

Jag har aldrig sagt att man skulle knoppa av NSN, det är D&S man knoppat av, precis som Ericsson.

Det är den här delen som jag helt enkelt inte begriper. Nokia kommer att sälja D&S. Det är därför aktievärdet gått upp. Kvar under namnet Nokia är NSN, Navteq och några andra mindre affärsområden. Aktieägare i Nokia kommer, om affären godkänns, inte att äga någon mobiltillverkning, man kommer att äga NSN, Navteq, m.fl, så gott som alla lönsamma områden. På så sätt är NSN redan börsnoterat, det är det som kommer att vara Nokia efter att MS köpt D&S.

NSN blev nyligen helägt av Nokia, så n ej, det har inte varit varken börsnoterat eller en så stor del som det nu är.

Citat:

Har Nokias position förändrats?

Ja.

Citat:

På längre sikt så kan man säga att Nokia har fått bättre överlevnadsförmåga tack vare att man slipper bära D&S förluster

Precis.

Citat:

men det sätter inte Nokia i en bättre position inom en kortare framtid

vad fan envisas du med att älta det korta perspektivet då för?

Citat:

speciellt inte om man delar ut kassan.

Ännu en gång, man har redan en bra kassa, den får ett stort tillskott, men man ska inte dela ut allt.

Nokia upp över 46% i förhandeln i USA

och den ligger på stabila 45% upp här hemma.

Ruskigt stor omsättning på handeln här, och i Finland. Skall bli spännande att se hur stor den blir i USA.

Permalänk
Medlem

Har Nokias position förändrats? Inte på kort sikt. På längre sikt så kan man säga att Nokia har fått bättre överlevnadsförmåga tack vare att man slipper bära D&S förluster, men det sätter inte Nokia i en bättre position inom en kortare framtid, speciellt inte om man delar ut kassan.

Hej!

Jag är inte bra på aktier och dyligt men jag har en fundering till dig Valiumballong:
Är Nokias aktie intressant för dig igen efter en eventuell utdelning? Förutsatt att köpet går igenom såklart.
Tänkte på att du skriver att aktien kommer gå ner efter utdelning men att Nokia är starkare (mer säker, stabilare?) som bolag så att en stigande aktiekurs kanske är att vänta?

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Det figurerar spekulationer att Nokia köper Jolla, och går ihop med Eric. Nokia och Jolla är inte så otänkbart faktiskt.

Skrivet av UnkeN:

Hej!

Jag är inte bra på aktier och dyligt men jag har en fundering till dig Valiumballong:
Är Nokias aktie intressant för dig igen efter en eventuell utdelning? Förutsatt att köpet går igenom såklart.
Tänkte på att du skriver att aktien kommer gå ner efter utdelning men att Nokia är starkare (mer säker, stabilare?) som bolag så att en stigande aktiekurs kanske är att vänta?

Mvh, Jakob

Bra input. Dessutom går alla aktier ner samma summa som utdelningen, men poängen är ju att äga den över tid så då spelar det ingen roll. Tvärtom, bolag med utdelningar är nästan alltid att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Så det Nokia som idag är börsnoterat, är det sålt, eller tillhör det Nokia?

En börsnotering skulle ta fram det faktiska värdet och man kan likställa det med Eric.

Ericsson finns på börsen. Visst äger aktieägarna sina delar, men tillhör inte Ericsson Ericsson?

Jag undrar om du förstår vad en börsnotering innebär. En börsnotering innebär förenklat att bolaget delas upp i delar och säljs på marknaden. Börsnoteras NSN separeras NSN från Nokia och säljs på marknaden. Då äger inte längre Nokia NSN och alltså minskas värdet av Nokia som företag. Nokia kan vara en av ägarna men ägandets värde skulle inte vara lika högt som hela bolaget.

Vad menar du med att Ericsson tillhör Ericsson? Jag får väl svara nej på det, om du nu inte menar varumärket men inte ens det är så enkelt. Se på varumärket SAAB exempelvis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Bra input. Dessutom går alla aktier ner samma summa som utdelningen, men poängen är ju att äga den över tid så då spelar det ingen roll. Tvärtom, bolag med utdelningar är nästan alltid att föredra.

Inte på kort sikt. Frågan är om man tror att Nokia kan utvecklas positivt på lång sikt, jag tror att Nokia kommer att överleva men att tillväxtpotentialen är betydligt större för andra företag jag tittar på. Då finns det ingen poäng att investera i Nokia. Tror man på en långsiktig tillväxt så visst, investera i Nokia. Ingen i hela världen kan ge ett korrekt svar på vad som kommer att hända, allt är mer eller mindre underbyggda gissningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Nej, jag har en post i Ericsson och mitt intresse för Nokia har varit direkt kopplat till Devices. Jag tror definitivt på att aktiens värde kommer att falla direkt när en utdelning specificerats med samma summa. Som jag ser det är konkurrensen från Ericsson, Alcatel-Lucent och kineserna stenhård. Jag ser ingen mening med att hålla både Ericsson och Nokia samtidigt om Nokia inte längre har mobiltillverkning. Nu är väl frågan mest om jag ska blanka (sälja lånade aktier) Nokia eller inte

Jag tror säkert att Nokia kommer att stiga på sikt, men det är inget som lockar mig längre.

Skrivet av Telepati:

Om man nu ska hålla på sikt så finns det bättre kort att satsa på än Nokia.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Det figurerar spekulationer att Nokia köper Jolla, och går ihop med Eric. Nokia och Jolla är inte så otänkbart faktiskt.

Det kanske hade kunnat komma något bra ut ur det. Nokias pengar och det bästa teamet Nokia någonsin har haft!

Tänk om dom skulle gjort en riktig uppföljare till N9. Hade kastat mina pengar i ansiktet på dom
Man kan ju alltid hoppas...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Du har fått det hela om bakfoten. Om NS idag är en del av Nokia Corp, vilket det är, så är det fortfarande det vid en börsnotering.
MS har inte köpt hela Nokia Corp.

Non sequitur. Ingen har nämnt att Microsoft skulle ha köpt NSN. Du argumenterade för att Nokia skulle knoppa av NSN för att öka i värde, men sedan skrev du att de inte kunde göra det, men sedan skrev du att de kunde göra det ändå.

Varför skulle NSN öka sitt och Nokias gemensamma värde genom att vara ett separat bolag, till skillnad från att vara helägt av börsnoterade Nokia som det redan är? Hur skulle Nokias värde inte sjunka om de knoppade av denna högst stora del av företaget? Menar du att Nokia själva skulle äga alla aktier i NSN? Varifrån skulle då värdeökningen komma? Var skapas värdet?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.