Installera om Windows 8 och göra HDD till C:\

Permalänk
Medlem

Installera om Windows 8 och göra HDD till C:\

Hade W8 installerat på min SSD vilket jag insåg va ett misstag. Efter 1 år tog jag tummen ur röven och formatera om datorn.
Vill installera om mitt Windows och göra min Hdd till C:/ disken. Nu är min SSD C:/ disk.

Är en egenbyggd dator och är en online uppgradering dvs ingen CD!

Inlägg sammanfogade och redigerade.
Permalänk
Medlem

o varför vill du inte ha windows på din SSD?

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Jag vill ha windows på min SSD genom en avbilning frpn Hdd. Annars samlas allt skit på ssdn å den fylls för snabbt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mgscs:

Jag vill ha windows på min SSD genom en avbilning frpn Hdd. Annars samlas allt skit på ssdn å den fylls för snabbt

WHAT!? Installera Windows på din SSD och sedan väljer du att installera på D-disken när du ska installera något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Prova Clonezilla

Permalänk
Medlem

Jag vill ju installera windows på min Hdd men dd går inte utan installeras automatislt
på C när jag formaterar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgscs:

Jag vill ju installera windows på min Hdd men dd går inte utan installeras automatislt
på C när jag formaterar om

Koppla ur ssd disken då.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk

Koppla ur alla hårddiskar utom den du vill ha operativsystemet på. Det här med att SSD'n fylls ut för snabbt finns det dock fler än många botemedel på.

Jag har w7 dock och vet inte hur w8 skiljer sig men du kan ju kolla upp t.ex miljövariabler > temp/tmp files ändra mapp på temporära filer från SSD till lagrings-disk samt stänga av, förminska eller förflytta windows backup från SSD > HDD. Papperskorgen kan du alternativt stänga av helt. Du ska också kunna ändra sökväg på allting som "mina bilder/dokument/filmer/musik" samt "hämtade filer", allt sånt från SSD > HDD. Detta kan du göra med det mesta och dom flesta program likaså.

Googla "ssd tweaks windows 8" och "ssd tweaks to save space windows 8". Ryktet går (har jag hört) att windows 8 skiljer sig väldigt mycket ifrån w7 med hur OS'et hanterar ssd enheter och vad som fungerar för w7 kan strula till det fundamentalt i w8 och vice versa, så var noga med källan + den riktas just för ditt OS/Service pack.

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Medlem

Hänger inte alls med. Men under installationen kan du ju välja var du ska placera Windows. Om du väljer att uppgradera Windows, eller det tar stor plats efter installationen så kolla efter en WIndows.old mapp på C:

Värt att notera är att C: som standard är den partiton som Windows körs ifrån och har man många installationer och växlar mellan kan det bli rörigt om man särskiljer dem så.

Permalänk
Medlem

enda programmet jag lyckats klona w8 med är HDclone. Då kan du kopiera din mekaniska disk till SSD, om det är de du vill göra.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad, kass rubrik redigerad, tråd redigerad.*

Om du har svårigheter med att skriva på mobilen så ta och läs igenom vad du skrivit en extra gång innan du skickar, det är en stor fördel om det går att tyda vad du försöker säga.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.