Sällan 4g-mottagning Samsung S4 och Tre

Permalänk

Sällan 4g-mottagning Samsung S4 och Tre

Köpte mig en Samsung S4 i somras för att ha lite vettig surf och även använda telefon som hotspot på semestern, men till min stora förvåning är det ytterst sällan jag har 4g-uppkoppling öht.
Kollar man på Tres täckningskarta så ska de ha god 4g-täckning både i Båstad, Göteborg och Stockholm, men det är ytterst få gånger jag haft 4g-symbolen att visas och då alltid med bara en eller två pinnars mottagning trots att jag befunnit mig utomhus på dessa platser.

Är nätet verkligen så här uselt eller är det fel på min telefon, sim-kort eller vad är det frågan om?
Telefonen är obrandad, köpt med ett Tele2-abb, men jag har själv bara haft Tre-abb till den.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men ingår det 4g-surf i det abonnemanget?

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Köpte mig en Samsung S4 i somras för att ha lite vettig surf och även använda telefon som hotspot på semestern, men till min stora förvåning är det ytterst sällan jag har 4g-uppkoppling öht.
Kollar man på Tres täckningskarta så ska de ha god 4g-täckning både i Båstad, Göteborg och Stockholm, men det är ytterst få gånger jag haft 4g-symbolen att visas och då alltid med bara en eller två pinnars mottagning trots att jag befunnit mig utomhus på dessa platser.

Är nätet verkligen så här uselt eller är det fel på min telefon, sim-kort eller vad är det frågan om?
Telefonen är obrandad, köpt med ett Tele2-abb, men jag har själv bara haft Tre-abb till den.

Har lite samma problem i Växjö, ska finnas 4G lite överallt men har oftast bara 3G. Verkar som 3G prioriteras eller att 3 ljuger när det gäller täckningen.

Skrivet av nccish:

Dum fråga kanske, men ingår det 4g-surf i det abonnemanget?

Om jag minns rätt har man 4G tillgång med alla 3-abonnemang (med surf).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av nccish:

Dum fråga kanske, men ingår det 4g-surf i det abonnemanget?

En bra fråga, men iom att jag får 4g-mottagning då och då (om än en kort stund och dålig mottagning) så får man ju förutsätta det.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

En bra fråga, men iom att jag får 4g-mottagning då och då (om än en kort stund och dålig mottagning) så får man ju förutsätta det.

Skrivet av Kent:

Har lite samma problem i Växjö, ska finnas 4G lite överallt men har oftast bara 3G. Verkar som 3G prioriteras eller att 3 ljuger när det gäller täckningen.

Om jag minns rätt har man 4G tillgång med alla 3-abonnemang (med surf).

Har ni testat att söka nät manuellt? Har ni möjlighet att testa med annan 4G-hårdvara på de platser ni upplever problem? Har ni både köpt era telefoner från Tele2?

Om 4G-täckning finns ska telefonen välja det, det handlar egentligen främst om telefonen vid problem när 4G-täckning inte fås. I Göteborg borde det definitivt inte vara några problem alls.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738