Dela filer över internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Inte alltid sant. Men med gratisprogram så är det oftast så.

Jag har bockat i personligen i mitt Gene6 FTP server program att endast krypterade SSL anslutningar skall tillåtas. Jag har även kollat med Man in the middle mjukvaror och tittat så det verkligen är krypterat och det kan jag verifiera att Gene6 verkar vara. Jag ser då inte lösenorden i plaintext iallafall. Mycket nöjd med det programmet. Fungerar även fint på windows7. Köpte det på XP's tid och har kvar det än i flera år framöver.

VPN anslutning är det bästa dock om routern stödjer det så är det väldigt smidigt

...fast nu skrev han "vanlig FTP" medan du pratar om SFTP, så det är visst sant.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ja

Vet inte om jag skulle kalla det enkelt men det är ju bra mycket lättare än det varit, om man kör pfSense.
Om du orkar/har lust får du gärna köra TPTest eller liknande och skriva, är intresserad av att veta hur pass mycket bättre prestanda ett processorbyte skulle ge mig

EDIT: Det är visst en P4 på 1.5 GHz med 1 GB RAM jag kör, om nån undrar.

Problemet är bara att VPN server står hemma... då behöver jag en tillräckligt fet lina borta för att köra TPTest borta.... eller så finns det en smart lösning?
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Avstängd

Enklast är att köra med Windows inbyggda vpnserver och sen bara ansluta till ens utdelningar som om man var hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Enklast är att köra med Windows inbyggda vpnserver och sen bara ansluta till ens utdelningar som om man var hemma.

Detta verkade jävligt enkelt att fixa. Men hur är det med säkerhet och sånt, jag vill gärna inte bli hackad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A-T-E:

Detta verkade jävligt enkelt att fixa. Men hur är det med säkerhet och sånt, jag vill gärna inte bli hackad.

Oavsett vilken metod du använder för att dela ut filerna över nätet så exponerar du din dator för potentiella. attacker, även om risken att råka ut för nånting är liten.
Den här metoden är inte osäkrare än andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Oavsett vilken metod du använder för att dela ut filerna över nätet så exponerar du din dator för potentiella. attacker, även om risken att råka ut för nånting är liten.

Okej, tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Problemet är bara att VPN server står hemma... då behöver jag en tillräckligt fet lina borta för att köra TPTest borta.... eller så finns det en smart lösning?
/z

Tack för omtanken men så mycket krångel ska du inte behöva ha på grund av mitt intresse

Skrivet av olog-hai:

Windows inbyggda VPN kör PPTP vilket räknas som osäkert idag. OpenVPN rekommenderas.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Windows inbyggda VPN kör PPTP vilket räknas som osäkert idag. OpenVPN rekommenderas.

Bara för att man inte kör den säkraste metoden betyder det inte att man automatiskt blir utsatt för ett intrång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Bara för att man inte kör den säkraste metoden betyder det inte att man automatiskt blir utsatt för ett intrång.

Det påstod jag inte heller. Vad är det för cornflakeslogik överhuvudtaget? Är det okej att sitta utan Service Pack också bara för att det inte betyder att man automatiskt får problem med krascher? Är det okej att köra utan antivirus bara för att det inte betyder att man automatiskt blir infekterad av något?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Det påstod jag inte heller. Vad är det för cornflakeslogik överhuvudtaget? Är det okej att sitta utan Service Pack också bara för att det inte betyder att man automatiskt får problem med krascher? Är det okej att köra utan antivirus bara för att det inte betyder att man automatiskt blir infekterad av något?

Helt irrelevanta exempel.

Det är för övrigt helt okej att köra utan antivirus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det är för övrigt helt okej att köra utan antivirus.

...men det är väldigt dumt.
Precis som att använda ett mindre säkert alternativ när ett säkrare finns lättillgängligt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Precis som att använda ett mindre säkert alternativ när ett säkrare finns lättillgängligt.

Jag har kört periodvis både med och utan antivirus i över tio år. Har inte haft nåt virus sen win95 cih. Känns rätt lugnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Jag har kört periodvis både med och utan antivirus i över tio år. Har inte haft nåt virus sen win95 cih. Känns rätt lugnt.

Nja, det beror väl på vad du använder datorn till. Har du den bara som hemmadator där det bara är du själv som har åtkomst dvs den är inte kopplat till något nät så visst, då är väl antivirus inte nödvändigt, även om du kan få virus t.ex. genom en cd-skiva med skumma drivrutiner, så jag skulle ändå ha det även i den situationen)

Har du däremot tänkt dela filer över nätet då skulle jag aldrig rekommendera att köra utan antivirus...inte ens i Linux-server.

Permalänk

Om du har lust att byta från Windows till Linux så kan jag tipsa om SFTP + SFT Net Drive som gör att din servers filer blir som en hårddisk på din windows-dator. Dessutom med hög säkerhet.

Eller kanske att man kan installera SFTP-server på Windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elitasson:

Om du har lust att byta från Windows till Linux så kan jag tipsa om SFTP + SFT Net Drive som gör att din servers filer blir som en hårddisk på din windows-dator. Dessutom med hög säkerhet.

Jag vill gärna ha kvar Windows.

Permalänk
Medlem

Hur snabbt internet borde jag ha om jag vill streama 1080p filmer? På serverdatorn då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

...fast nu skrev han "vanlig FTP" medan du pratar om SFTP, så det är visst sant.

ftp säkrat med ssl är ftps. sftp är ssh file transfer protocol eller simple ftp fast det tror jag ingen kört sen 10 år tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A-T-E:

Hur snabbt internet borde jag ha om jag vill streama 1080p filmer? På serverdatorn då.

Jag har 100/10 internet och kan oftast inte streama 1080p från min NAS. Och definitionen av att streama som jag då använder är att helt enkelt läsa filen över nätet. Om det funkar beror på bitraten på filmen samt hur bra hastighet du får. Så jag skulle säga att du behöver en bra bit mer än 10MBit upload på din lina.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Nu vet jag att detta är lite ot. Men jag känner för att säga något här. Jag har skruvat med datorer i flertalet år. Jag sitter på en park som varit mycket större. Har haft över 30datorer jag administrerat.

För vanliga Svensson eller vanliga personen som sitter på en klient och surfar eller ska arbeta. Där måste man ha antivirus för dom går onekligen ut på sidor dom inte borde. Och allt går inte att blockera.

På sin egen dator som någorlunda erfaren användare så ser man ganska tidigt. Men oj... detta ser inte rätt ut. Då kan man ta sig ur problemen. Personligen kör jag med en Vmware box för att utvärdera och öppna filer som är tvivelaktiga. Det gör att själva datorn inte behöver något antivirus som körs hela tiden och suger upp IO på disken och ramet 24/7. Sen om man endast surfar på sweclockers youtube facebook och gmail samt de vanliga butikerna. Så behöver man inte oroa sig så mycket om att de tar sig in via internet.

Däremot kan jag säga Brandvägg!!! Brandvägg!!! Det är viktigt att ha. Utan den är man såld direkt. Tar nog inte speciellt lång tid innan dynga hittar sig in. Detta har jag varit med om ett par gånger på klienter som bekanta dumt nog deaktiverat brandväggarna på. Sen började jag applicera pfsense eller ddwrt på boxar hos dom. Och då blev det slut på såna dumheter.

Så brandvägg behövs väldigt extremt mycket
Antivirus not so much. Det kan man klara sig utan om man inte delar dator med någon och har lite hjärnceller innanför pannbenet.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av elitasson:

Denna fungerar på windows7
http://www.g6ftpserver.com/en/information#features

Citat:

Professional edition

The professional version is the top of the line edition of Gene6 FTP Server to be used in medium and large companies like Internet Service Provider who make an heavy use of FTP.

It features :

Secure remote administration
FTP over SSL 128 bits
External authentication (NT, DB ..)
No limit for domains number
No limit for concurrent connections
No limit for accounts number

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Nu vet jag att detta är lite ot. Men jag känner för att säga något här. Jag har skruvat med datorer i flertalet år. Jag sitter på en park som varit mycket större. Har haft över 30datorer jag administrerat.

För vanliga Svensson eller vanliga personen som sitter på en klient och surfar eller ska arbeta. Där måste man ha antivirus för dom går onekligen ut på sidor dom inte borde. Och allt går inte att blockera.

På sin egen dator som någorlunda erfaren användare så ser man ganska tidigt. Men oj... detta ser inte rätt ut. Då kan man ta sig ur problemen. Personligen kör jag med en Vmware box för att utvärdera och öppna filer som är tvivelaktiga. Det gör att själva datorn inte behöver något antivirus som körs hela tiden och suger upp IO på disken och ramet 24/7. Sen om man endast surfar på sweclockers youtube facebook och gmail samt de vanliga butikerna. Så behöver man inte oroa sig så mycket om att de tar sig in via internet.

Däremot kan jag säga Brandvägg!!! Brandvägg!!! Det är viktigt att ha. Utan den är man såld direkt. Tar nog inte speciellt lång tid innan dynga hittar sig in. Detta har jag varit med om ett par gånger på klienter som bekanta dumt nog deaktiverat brandväggarna på. Sen började jag applicera pfsense eller ddwrt på boxar hos dom. Och då blev det slut på såna dumheter.

Så brandvägg behövs väldigt extremt mycket
Antivirus not so much. Det kan man klara sig utan om man inte delar dator med någon och har lite hjärnceller innanför pannbenet.

Jag förstår din poäng, men jag håller inte med vad gäller antivirus. Ett bra antivirusprogram ger en försumbar prestandaskillnad, och oavsett hur försiktig man än är kvarstår ändå den mänskliga faktorn med allt vad den innebär (okända program, vänner som använder datorn, en sida du litar på kan bli infekterad, du kan trots försiktighet ändå råka göra bort dig osv.).
I ditt fall med en VM är det visserligen skillnad då din fysiska maskin inte blir infekterad, men det innebär ändå timmar av arbete och risker vad gäller förlorad/korrupt data och de flesta kör ju inte Windows virtuellt.

Skrivet av Svchost.exe:

Själv kör jag FileZilla med FTPES, jag vet dock inte om det är mycket osäkrare än SFTP så det kanske någon kan upplysa mig om.

Visa signatur