Utbildningsspel, lära sig engelska

Permalänk
Medlem

Utbildningsspel, lära sig engelska

Hejsan,

Jag är ute efter spel/program för Linux där man kan lära sig engelska på ett lärorikt sätt. Men hittar inga vettiga spel/program om detta.
Så undrar om någon har något tips om spel/program som kan vara värt att titta på?

Helst inte online baserat, vill helst ha något som man kan köra ifrån datorn utan att behöva vara uppkopplad på internet.

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att specifika svenskspråkiga program for att lara sig engelska har en väldigt liten marknad pa linuxplattformen. Däremot finns det ju generella glosprogram etc. Vill du ha ett flashcard program som bade finns for linux och android/windows/mac ar mitt tips anki http://ankisrs.net/ jag använder det i mitt forsok att lara mig latin.
Sedan ar ju manga sprakprogram ganska tekniskt sett simpla och windowsversionen fungerar oftast bra i wine pa linux.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det funkar på linux, men Scribblenauts kanske?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Avstängd

Diablo 1 och 2.

Permalänk
Medlem

http://www.rosettastone.eu/

Aldrig använt själv men de har mycket gott rykte, de "ska" vara väldigt proffsigt. Tror inte det finns till Linux men du kan ju använda wine eller nåt.

//edit: annars är engelska så massivt att mitt, enligt mig bästa förslag är att omge dig av engelskspråklig film, musik, nyheter ja allt och när du hittar ett ord du gillar som du inte hört förut så slår du upp det. När det kommer till uttal finns det bara en sak, prata men engelskspråkliga.

Permalänk
Medlem

Hade glömt bort wine, ska kika vad man hittar för win program som fungerar för wine. Tackar för tipsen hitills.

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Medlem

Spel, film, serietidningar och böcker gjorde att jag lärde mig engelska tidigt. Äventyrsspel (som Fate of Atlantis, Beneath a Steel sky) kan vara ett bra alternativ, och ScummVM finns ju för linux

Jag använder själv Rosetta Stone för att lära mig ryska och det har ett bra upplägg (för mig som vuxen), men det är dock dyrt..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av TForsman:

Hade glömt bort wine, ska kika vad man hittar för win program som fungerar för wine. Tackar för tipsen hitills.

Vet inte om det fungerar för Wine men för mig fungerade Engelska glostivolit väldigt bra för att lära mig engelska. Ett plus var att man kunde lägga till egna ord och betydelser om det behövdes förutom allt det som redan fanns i databasen...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Rosetta Stone har massor med olika språk och är pedagogiskt och bra uppbyggt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TForsman:

Hade glömt bort wine, ska kika vad man hittar för win program som fungerar för wine. Tackar för tipsen hitills.

Kort nätundersökning visar att det kan vara problem med mikrofonen genom Wine, men att det i övrigt nog ska fungera hyfsat.

Det kan vara av intresse för tråden att veta vilken nivå av engelskalektioner du söker. Är det "I have a cat" eller "A creature of feline nature is currently in my immediate possession", så att säga?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Kort nätundersökning visar att det kan vara problem med mikrofonen genom Wine, men att det i övrigt nog ska fungera hyfsat.

Det kan vara av intresse för tråden att veta vilken nivå av engelskalektioner du söker. Är det "I have a cat" eller "A creature of feline nature is currently in my immediate possession", så att säga?

Både och, tänkte utöka min engelska lite och håller nog en normal standard. Men behöver lite bättre flyt i talet och stavningen.

Tänkte passa på att se till att hjälpa dottern på samma gång. Hon är 12 år och ligger på den lägre nivån. Där är alla tips välkomna.
Det som verkar ok hitills är "babbel" app för Android. Text på svenska, engelska och talar samtidigt.

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.