Får ej SMS-aviseringar - Android

Permalänk
Medlem

Får ej SMS-aviseringar - Android

Igår slutade helt plötsligt mina SMS-appar att notifiera mig om mottagna SMS. Först när jag öppnar appen plingar den till om att jag fått ett nytt SMS, även om det mottagits flera timmar tidigare. Har nu suttit i fyra timmar och sökt efter lösningar, pillat med mobilen osv. men lyckas för allt i världen inte klura ut vad det kan vara. Har en SGS4 Här kommer en lista på allt jag försökt.

• Startat om telefonen flertal gånger.
• Rensat cachen för alla SMS-appar.
• Provat flera olika sms-hanternade appar (4st utöver samsungs inbyggda). Minst två av dessa fungerade tidigare.
• Kollat igenom notifieringsinställningarna i samtliga SMS-appar samt systeminställningar för ljud osv. så att de verkligen är igång.
• Provat att bara ha notifieringar aktiverade för en app åt gången.
• Provade nyss att installera stock Android 4.3, utan resultat.
• Någon med liknande problem hade installerat Light Flow, vilket är ett tredjepartsprogram som skickar ut notifikationer i form av ljud och LED-lampan, och då lyckas den skicka notifikationerna när SMSen kommer fram. Dock ser man ju inte vad det är som triggar notifikationen, utan man bara får den. Jag ser alltså inte SMSen i 'gardinen', vilket gör att det inte blir hållbart i längden.

Har inte vågat prova en fabriksåterställning sen jag flashade med Android stock ROM. Kan jag göra det? Eller återställs telefonen då till Samsungs egna skit?

Dold text

Kan verkligen inte komma på något mer att prova, så om ni har några egna tankar, vänligen kom med dessa. Otroligt jobbigt att ha en telefon som inte får SMS.

Med vänliga hälsningar,
Zach.

EDIT: Bara för att förtydliga, när jag väl öppnar appen så kommer notifikationen upp precis som den ska, om det nu kan vara någon ledtråd.

Nu helt plötsligt utan att ha rört telefonen verkar allt fungera som det ska igen... Väldigt, väldigt konstigt. Återkommer hur det gick.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Du har inte Clean Master eller något motsvarande installerat? Det programmet ställde till det lite för mig innan jag konfigurerat det ordentligt...

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Du har inte Clean Master eller något motsvarande installerat? Det programmet ställde till det lite för mig innan jag konfigurerat det ordentligt...

Nej ingenting sådant. Hade CC-Cleaner för länge sedan, men det var långt innan problemen uppstod.

Nu helt plötsligt utan att ha rört telefonen verkar allt fungera som det ska igen... Väldigt, väldigt konstigt. Återkommer hur det gick.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein