Ny AMD-processor med vettigt inbyggt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Ny AMD-processor med vettigt inbyggt grafikkort?

Har tänkt att kanske bygga en ny stationär dator.. Den ska helst vara så kompakt som möjligt, så ett inbyggt grafikkort
i cpu:n är att föredra..

Jag tänkte kolla läget lite på AMD-fronten.. Idag har jag en mini-itx-dator med en Intel Core I7 2600k.. Tyvärr har ju
den processorn riktigt sunkigt inbyggt grafikkort (Intel HD3000) som knappt går att använda..

Jag tänkte höra mig för med er som har superkoll på AMD vad man kan köpa som är bättre än en Core I7 2600k
och som även har skaplig inbyggd grafik..
Observera att jag inte spelar några spel överhuvudtaget.. Det jag gör som eventuellt kunde vara lite krävande
är lite bildredigering i Photoshop, lite videoredigering / rendering samt javaprogrammering..

Om det inbyggda grafikkortet i cpu:n motsvarar vad Intel Iris presterar på ett ungefär (eller bättre såklart) så
borde det funka..

Vad finns för alternativ som inte är svindyra?
Tack på förhand!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte vill spela så finns det ingen anledning att byta. Din CPU är bättre för de användningsområden du beskriver än vilken AMD A-serie som helst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1149:- är helt klart inom ramen för billigt
Hur presterar den där jämfört med en 2600k.
I datorn idag har jag ett gammalt Geforce GTX 460 (Dedikerat alltså..).. Det
väsnas lite mycket och vill gärna bygga en ännu kompaktare
dator..
Hur presterar AMD Radeon HD 8670D jämfört med mitt nuvarande 460?

Det är inget akut att byta ut datorn på något sätt, men lite kul
att kolla hur marknaden ser ut.. AMD brukar ju ge ganska
mycket bang for the buck ändå..

Har lite minnen och sånt liggande så skulle lätt kunna bygga ytterligare
en dator bara jag införskaffar moderkort och ramminne

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, med tanke på att prestandan är sämre än i7 2600k så är det ju det.

Det finns ingen AMD CPU med inbyggd grafik som är bättre än i7 2600k på att köra "kontorsprogram". Det är bara när det gäller spel som är bättre och spel är ointressant enligt TS. Så detta är en "uppgradering" som aldrig kommer att ge nytta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SanTeoX:

Idag har jag en mini-itx-dator med en Intel Core I7 2600k.. Tyvärr har ju
den processorn riktigt sunkigt inbyggt grafikkort (Intel HD3000) som knappt går att använda..

Jag tänkte höra mig för med er som har superkoll på AMD vad man kan köpa som är bättre än en Core I7 2600k
och som även har skaplig inbyggd grafik..
Observera att jag inte spelar några spel överhuvudtaget.. Det jag gör som eventuellt kunde vara lite krävande
är lite bildredigering i Photoshop, lite videoredigering / rendering samt javaprogrammering..

Jag förstår inte detta. Kör du inga spel så är det enda felet med HD3000 att den använder internminnet för grafik. AMD's lösningar med inbyggd grafik lider av samma problem. Byte till en AMD APU kommer bara att leda till att du får en långsammare dator än du började med eftersom de snabbaste APU'erna AMD har att erbjuda är långsammare än Intels 2600k på allt utom just spel.

Släng bara ut ditt GTX460 så slipper du det oljudet och så är det klart sedan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, med tanke på att prestandan är sämre än i7 2600k så är det ju det.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3964?k=ad47033007ba2...

Det finns ingen AMD CPU med inbyggd grafik som är bättre än i7 2600k på att köra "kontorsprogram". Det är bara när det gäller spel som är bättre och spel är ointressant enligt TS. Så detta är en "uppgradering" som aldrig kommer att ge nytta.

Ok, tack för informativt svar
Synd att det inte finns något bättre alternativ.. Vill få tyst på min dator och grafikkortet (som jag inte är sugen på att byta heller) väsnas en del..
Och att köra på cpu:ns inbyggda grafikkort lär väl inte ge några behagliga upplevelser heller.. Jag menar Intel HD3000 är ju sämsta skräpet som går att hitta

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag menar Intel HD3000 är ju sämsta skräpet som går att hitta

För spel, ja. Spelar du inte är det inga som helst problem med att köra på ett HD3000.

Edit: Det enda alternativ jag kan komma på som skulle kunna ge dig något är att byta ditt GTX460 till ett passivt kylt grafikkort. Då slipper du dela ditt internminne med grafiken och får samtidigt en tystare dator. Men jag är tveksam till att kostnaden, även om den bara är några hundralappar kan anses vara värt det jämfört med att använda den inbyggda grafiken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Vad är det du märker är så dåligt med HD3000? Har du testat den interna grafiken alls?

Gta IV på HD 3000 http://www.youtube.com/watch?v=AFcYx-m9vpo lägsta inställningarna men ändå

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, med tanke på att prestandan är sämre än i7 2600k så är det ju det.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3964?k=ad47033007ba2...

Det finns ingen AMD CPU med inbyggd grafik som är bättre än i7 2600k på att köra "kontorsprogram". Det är bara när det gäller spel som är bättre och spel är ointressant enligt TS. Så detta är en "uppgradering" som aldrig kommer att ge nytta.

Är väl inte ett sämre köp om man vill ha kraftfullare inbyggd GPU?

Permalänk
Medlem

poängen är att inget av det TS nämnt kräver grafik och,processerna rullar bättre på Intel cpu. photoshop är den enda applikationen TS listat som möjligen kan dra fördel av GPU, men bara vissa NVIDIA grafikkort, vill jag minnas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag förstår inte detta. Kör du inga spel så är det enda felet med HD3000 att den använder internminnet för grafik. AMD's lösningar med inbyggd grafik lider av samma problem. Byte till en AMD APU kommer bara att leda till att du får en långsammare dator än du började med eftersom de snabbaste APU'erna AMD har att erbjuda är långsammare än Intels 2600k på allt utom just spel.

Släng bara ut ditt GTX460 så slipper du det oljudet och så är det klart sedan.

Det var inte så lätt tydligen.. Provade att plocka ut det och bara köra på det interna grafikkortet..
Verkar inte som det stödjer högre upplösningar än 1920x1200, vilket blir ett problem
eftersom jag har en Dell U2713H med upplösning 2560x1440..

Får plocka i grafikkortet igen och köra vidare på det..

EDIT: Det interna grafikkortet verkar stödja 2560x1600 som maxupplösning, men oklart på vilka portar. Verkar som displayport är den hetaste kandidaten.
Nåväl, mitt moderkort har ingen displayport samt enbart single-link DVI så det är kört i vilket fall..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Som folk har påpekat är din processor mycket mer lämpad än motsvarande AMD APU för de typer av applikationer du använder. Det bästa vore ju om du på något vis kunde få din iGPU att fungera i den upplösningen du behöver. Annars säger du att läget ej är akut och i så fall kanske du kan vänta tills efter årsskiftet. AMD kommer då släppa sin uppföljare till Richland, Kaveri, som skall ha den nya Steamroller-arkitekturen. Kanske kommer prestandaskillnaden mellan denna och din 2600K vara försumbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snok3n:

Som folk har påpekat är din processor mycket mer lämpad än motsvarande AMD APU för de typer av applikationer du använder. Det bästa vore ju om du på något vis kunde få din iGPU att fungera i den upplösningen du behöver. Annars säger du att läget ej är akut och i så fall kanske du kan vänta tills efter årsskiftet. AMD kommer då släppa sin uppföljare till Richland, Kaveri, som skall ha den nya Steamroller-arkitekturen. Kanske kommer prestandaskillnaden mellan denna och din 2600K vara försumbar.

Ok. Nej precis, läget är absolut inte akut.. Mest sugen på att byta lite delar
Men vill ju inte byta ner mig till något sämre.. Min I7:a (som förövrigt är en Sandy bridge)
får rulla ett tag till.. Den är ju långt ifrån långsam..
Med 16GB ram samt dubbla SSD:er så får man både hastighet och en del utrymme

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har tänkt att kanske bygga en ny stationär dator.. Den ska helst vara så kompakt som möjligt, så ett inbyggt grafikkort
i cpu:n är att föredra..

Jag tänkte kolla läget lite på AMD-fronten.. Idag har jag en mini-itx-dator med en Intel Core I7 2600k.. Tyvärr har ju
den processorn riktigt sunkigt inbyggt grafikkort (Intel HD3000) som knappt går att använda..

Jag tänkte höra mig för med er som har superkoll på AMD vad man kan köpa som är bättre än en Core I7 2600k
och som även har skaplig inbyggd grafik..
Observera att jag inte spelar några spel överhuvudtaget.. Det jag gör som eventuellt kunde vara lite krävande
är lite bildredigering i Photoshop, lite videoredigering / rendering samt javaprogrammering..

Om det inbyggda grafikkortet i cpu:n motsvarar vad Intel Iris presterar på ett ungefär (eller bättre såklart) så
borde det funka..

Vad finns för alternativ som inte är svindyra?
Tack på förhand!

Jag skulle nog rekommendera att du väntar ett tag. AMD släpper de nya APU:erna baserade på Kaveri i Febuari nästa är. Min gissning är att ju närmare release vi kommer ju mer kommer priserna på nuvarande sortimentet att falla.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.