Kan inte kolla på youtube med Safari?

Permalänk
Medlem

Kan inte kolla på youtube med Safari?

Jag har försökt se på youtubevideos i safari men lyckas inte få det att funka. Varje gång jag ska se en video så står det bara att jag behöver ladda ner flash, vilket jag har gjort två gånger men utan resultat.

Se printscreen för mer info, när jag kör med Chrome funkar det hur bra som helst. Vad är felet?

https://www.dropbox.com/s/7ahkc7gdndto3nc/Screen%20Shot%20201...

Visa signatur

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte exakt hur jag gjorde men jag hade samma bekymmer som dig med Safari och flash i början sen släppte det jag minns dock inte hur.
Här är en tråd om samma problem https://discussions.apple.com/thread/4091016?start=45&tstart=0
Ännu en sida https://discussions.apple.com/message/22968133#22968133

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag vet inte exakt hur jag gjorde men jag hade samma bekymmer som dig med Safari och flash i början sen släppte det jag minns dock inte hur.
Här är en tråd om samma problem https://discussions.apple.com/thread/4091016?start=45&tstart=0
Ännu en sida https://discussions.apple.com/message/22968133#22968133

Tack för tipsen, tog bort flash, startade om datorn, installerade om, startade om igen och nu verkar det fungera

Apple och flash har ju aldrig direkt gått hand i hand

Visa signatur

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera ClickToFlash: http://clicktoflash.com
Då spelas YouTube-videor (och video från vissa andra sidor) i QuickTime istället, som fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag kan rekommendera ClickToFlash: http://clicktoflash.com
Då spelas YouTube-videor (och video från vissa andra sidor) i QuickTime istället, som fungerar väldigt bra.

Vad är fördelen med det sättet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Vad är fördelen med det sättet?

Störst skillnad märks nog på MacBook, där du slipper ladda in Flash (och därmed sparar batteri). Jag har också upplevt att QuickTime är mycket bättre på att buffra, till skillnad från YouTube-spelaren som ofta inte fungerar alls. När den väl fungerar så kan man aldrig spola bakåt utan att behöva buffra om heller.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Störst skillnad märks nog på MacBook, där du slipper ladda in Flash (och därmed sparar batteri). Jag har också upplevt att QuickTime är mycket bättre på att buffra, till skillnad från YouTube-spelaren som ofta inte fungerar alls. När den väl fungerar så kan man aldrig spola bakåt utan att behöva buffra om heller.

Ahh okej då är jag med, har hittills inte haft några problem med buffringen i safari, och jag sitter på en iMac så behöver inte spara på så mycket batteri

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Tack för tipsen, tog bort flash, startade om datorn, installerade om, startade om igen och nu verkar det fungera

Apple och flash har ju aldrig direkt gått hand i hand

Nej dom har väl inte direkt varit best buddys genom tiderna och det har väl sina anledningar. Även om Flash ibland är bra att ha anser jag ändå att det är djävulen själv i fårkläder. Önskar att dom hittar någon bättre lösning snart. Typ HTML5 vore väl på tiden istället det hade ju iaf gynnat oss som kör riktiga datorer .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Nej dom har väl inte direkt varit best buddys genom tiderna och det har väl sina anledningar. Även om Flash ibland är bra att ha anser jag ändå att det är djävulen själv i fårkläder. Önskar att dom hittar någon bättre lösning snart. Typ HTML5 vore väl på tiden istället det hade ju iaf gynnat oss som kör riktiga datorer .

Japp det är ju ett döende format och HTML5 är ju bra mycket trevligare faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Japp det är ju ett döende format och HTML5 är ju bra mycket trevligare faktiskt

Jo det känns som det vore väldigt aktuellt att slå spiken i kistan med tanke på hur lite fokus som läggs på mobila enheter vilket är enormt vanligt i dagens läge. Sen tycker jag Aldrig att Flash har funkat super bra. Inte ens i Windows / Pc miljö har det varit vidare optimerat och välfungerande och det är ju inte nytt heller så med tanke på hur lång tid dom haft på sig borde det vara bättre än vad det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jo det känns som det vore väldigt aktuellt att slå spiken i kistan med tanke på hur lite fokus som läggs på mobila enheter vilket är enormt vanligt i dagens läge. Sen tycker jag Aldrig att Flash har funkat super bra. Inte ens i Windows / Pc miljö har det varit vidare optimerat och välfungerande och det är ju inte nytt heller så med tanke på hur lång tid dom haft på sig borde det vara bättre än vad det är.

Kan inte annat än att hålla med dig, det är en extremt föråldrad teknik som borde ha dött ut för flera år sedan, men man märker att många större sidor har gått över till HTML5. Jag såg även att det går att tvinga youtube till HTML5, men hur bra det fungerar vet jag icke

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Kan inte annat än att hålla med dig, det är en extremt föråldrad teknik som borde ha dött ut för flera år sedan, men man märker att många större sidor har gått över till HTML5. Jag såg även att det går att tvinga youtube till HTML5, men hur bra det fungerar vet jag icke

Spännande då måste jag se hur man tvingar fram HTML5 på youtube med en gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Spännande då måste jag se hur man tvingar fram HTML5 på youtube med en gång.

Här har du:

http://www.youtube.com/html5

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Aktiverat och testat det fungerade iaf. Tittar inte super mycket youtube men det händer ju när det dyker upp någon rolig fail compilation typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Aktiverat och testat det fungerade iaf. Tittar inte super mycket youtube men det händer ju när det dyker upp någon rolig fail compilation typ.

Härligt!

Har en helt annan fråga och känns dumt att starta ytterligare en tråd om det

Hur gör jag för att växla mellan fullscreen och inte? Säg att jag har igång netflix och vill med hjälp av enbart tangentbordet köra fullscreen, hur gör man då?

På windows var det alt-enter men hittar inget om det för mac.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Härligt!

Har en helt annan fråga och känns dumt att starta ytterligare en tråd om det

Hur gör jag för att växla mellan fullscreen och inte? Säg att jag har igång netflix och vill med hjälp av enbart tangentbordet köra fullscreen, hur gör man då?

På windows var det alt-enter men hittar inget om det för mac.

http://osxdaily.com/2011/08/10/full-screen-keyboard-shortcut-mac-os-x/

Kanske kan va nåt.

Visa signatur