Följ Black Week på SweClockers

AMD och DICE skjuter på Mantle för Battlefield 4

Permalänk
Medlem

För dem som är nyfikna på Mantel i lite tech-demo utförande, kan jag rekommendera denna presentationen.

Finns en betydligt längre gällande detta klipp på ca 40 minuter om man vill veta lite mer än bara se det tech-demo på deras pre-alpha som de visar här. Men här har vi en spelmotor som kör Mantle med en hel del action.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Att AMD står för pressmedelandet ser jag inte som något konstigt. Det är lite dem ögonen ligger på. Det har varit relativt kännt i flera veckor att DICE bara fokuserar på buggfix och skjuter allt annat arbete på framtiden. Sedan kan man så klart spekulera i om AMD inte heller skulle vara redo, men vi har ju inget som pekar på det i nuläget.
Angående formuleringar så är det - förståss lite beroende på skribent - ganska ofta formuleringar som eldar på diskussion i trådarna sedan. Jag ser ingen annan förklaring till varför en skribent gör så. Detta var ju inte direkt tydligaste fallet.

Jag presenterade bara två sannolika skäl till varför förseningen kan ha uppstått, vem "skulden" ligger hos i slutändan är och förblir inget annat än spekulationer. Poängen var bara att ingen av parterna går att utesluta. Vi skriver i alla fall klart och tydligt i nyheten att det är AMD och DICE som valt att skjuta på Mantle till januari, inga konstigheter.

Nu verkar du tydligen åsikter om övrigt redaktionellt material. Då tas det med fördel upp via kontaktformuläret alternativt en tråd i Feedback-forumet istället för att låta det ta upp mer utrymme i den här tråden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Släpps lagom till BF5 och R9390!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

var inte helt oväntat. själv skrev jag på twitter för 2 veckor sedan att release först blir i maj

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

DICE och EA har ett ansvar att leverera en fungerande prudukt till sina kunder.

Bra att dom skjuter upp detta tills DICE och EA har fått göra klart BF4. Med Mantle igång skulle dom tappa fokus tror jag.
Nä alla resurser ska användas för att göra BF4 spelbart för alla innan dom börjar lägga krut på mantle.

Mantle också är helt nytt kan vi nog inte förvänta oss en smärtfri övergång från DirectX
Så en hel del bugg fixande lär det bli när Mantle väl körs igång!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Mantle lät lite spännande när det kom.
Men nu har det tappat intresse.
Verker rätt tråkigt.
AMD och DICE gör ett eget API och verkar inte som nån bryr sig.
AMD har inte släppt någon information, dokumentation eller något.
Finns inga som visat intresse att anamma det, och inga motorer har implementerat stöd för det, inga andra tillverkare än AMD, inga andra drivrutiner, inga tredje-parter har hoppat på det, inga utvecklare.

AMD borde släppt källkod och dokumentation för länge sedan.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Verker rätt tråkigt.
Finns inga som visat intresse att anamma det, och inga motorer har implementerat stöd för det, inga andra tillverkare än AMD, inga andra drivrutiner, inga tredje-parter har hoppat på det, inga utvecklare.

Det är tråkigt tills man ser en ökning av fps med 20%

Det känns dock nästan som ett måste, en ökning på 5% kommer inte motivera allt trassel. Påhittade siffror från mig detta, jag har ingen aning om vad som är realistiskt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Vaporware.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Min gissning, några procents prestandaskjuts och någon ny funktion. Och en jäkla massa krångel.

Lansering genom ett halvtrasigt spel som BF4 + ett nytt API= flopp

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Det är tråkigt tills man ser en ökning av fps med 20%

Det känns dock nästan som ett måste, en ökning på 5% kommer inte motivera allt trassel. Påhittade siffror från mig detta, jag har ingen aning om vad som är realistiskt.

Demos som har visats visar på en ökning med 100% när det gäller APUer.
Så jag tror vi kan räkna med 50-100% på våra superkort också

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Inaktiv

Är inte det minsta intresserad av Battlefield 4 – blir helt enkelt till att vänta på ett nytt framtida spel med stöd för Mantle.

Permalänk
Medlem

självklart fick dom vänta, spelet är inte ens halvklart, har kvar buggar från bf3 ÄN .... ... vad var deras tanke när de gjorde en så dålig bf3 släpp? bf5 kommer med säkerhet vara likadant... men då du!!!! aldrig ja köper en sak till........

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Lansering genom ett halvtrasigt spel som BF4 + ett nytt API= flopp

Just därför som dom skjuter på releasen. Dom vill inte ha dålig PR kring mantle pga att spelet som show-casar det är ooptimerat och buggigt. Då väntar dom hellre tills DICE fått någorlunda ordning på skiten för att slippa massa bias.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Verker rätt tråkigt.

Vah? Det är ju flera stycken kommande spel som kommer att använda Mantle...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Verker rätt tråkigt.

Inga som har anammat det? Du hade visst koll.

http://www.tomshardware.com/news/amd-mantle-metal-level-star-...

Det finns förmodligen fler än de 3 som tas upp här.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

detta kanske löser prestandaproblemen i windows 7... för folk med amd-kort

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Hahahahaha alltid För patetiskt

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrunkenMonkey:

var inte helt oväntat. själv skrev jag på twitter för 2 veckor sedan att release först blir i maj

Okej? Så du tar alltså ut äran i förskott?

Skrivet av rektor:

Verker rätt tråkigt.

Specsavers? Ingen information och ingen dokumentation? Var har du varit de senaste tre månaderna? I en grotta? Dessutom ingen bryr sig? Tydligen bryr du dig? Tydligen bryr sig folk i kommentarsfältet.

Skrivet av lynx:

Vem behöver AMD:s stutteriga kort med alltid kassa drivrutiner när man har nvidia? The one and only.

Vem behöver Nvidia med deras drivrutiner som bränner kort när man har AMD? Ser du inte hur dumt det låter? Båda tillverkarna har sina egna problem. Sedan skulle jag vilja se var du fått det ifrån att AMD alltid har kassa drivrutiner och Nvidia aldrig har det.

Skrivet av femkantig:

detta kanske löser prestandaproblemen i windows 7... för folk med amd-kort

Har inga prestandaproblem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Vem behöver AMD:s stutteriga kort med alltid kassa drivrutiner när man har nvidia? The one and only.

Så nu har vi satt lägsta nivån i tråden, allt kan bara blir förbättringar efter detta.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Så nu har vi satt lägsta nivån i tråden, allt kan bara blir förbättringar efter detta.

Inte än...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Jippi snart kommer det och jag som kommer att köra cf med ett till 290 snart och ett fint vattenblock. Jäklar vad fart man kommer att få på grejorna.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Du vet du ju inte ens vad du pratar om här... Har själv haft flera nVidia kort tidigare, har aldrig fått drivrutinerna att vilja samarbeta.
Bytte till ett XFX 6870DD förra året, installerade drivrutinerna och sen var det klart, inget fippel med allt nVidia skit.

Sen kan man ju fråga sig varför nvidia ska hålla på med "Shadowplay", normalt folk behöver inte kunna spela in sina "gameplays".
De som är intresserade av sådant skaffar sig en rig som pallar ett normalt inspelningsprogram...
nVidia Shitplay ->http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1252003-nvidia-shadowplay-forstorde-min-dator-wall-text/
Har annars varit med om min farbrors GTX 560Ti som inte kan använda senaste drivrutiner, han får rulla vidare på en från typ maj 2012.
Installerar man nyare så hänger sig grafikkortet var 5e minut. osv...

AMD - Gaming Evolved!

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Känner du igen det här? http://img580.imageshack.us/img580/8968/fel.png Det gör jag i alla fall, och det har aldrig hänt mig med mitt 7970, och aldrig med mina föregående varianter från AMD/ ATi, HD 5470, och HD 5450 samt HD 5770 och HD 6850 men det har hänt på mitt GTS450, GTX460 och mitt gamla GT220 som jag haft en gång i tiden.. Hatet kan fortgå, men tro inte att Nvidia är bäst på allt när det gäller drivrutiner Herr. Fanboy. AMD har sina upp- och nedgångar, och det gäller Nvidia med. Inget företag i datorvärlden har gjort något felfritt.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja om det hade varit så fruktansvärt fantastiskt så borde de ha visat något av det hela vid det här laget, det börjar lukta lite illa över detta.

Sedan vet man ju inte hur mycket man kan lita på Dice och deras utvecklare längre med tanken på allt fjasko de har haft med BF4. Ursäkten de postade på FZ.se var ju också ganska ironisk.

Ja tyvärr så får jag hålla med dig där. Det är ju annars så vanligt att utvecklare visar techdemos vad deras kommande produkter ska klara av. Men med Mantle så har det varit rätt tyst.
Är nyfiken på vad Mantle kan göra, dock så vet jag inte riktigt om vi behöver ytterligare en API. Va inte helt lyckat förra gången på 3dfx tiden.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Mantle i sig är ju en API som kan bli stort och AMD lär ju kunna sälja den ifall de lyckas till Nvidia som i framtiden kan använda med sina kort..

Knappast troligt. Det som kan hända är att Nvidia gör sitt eget motsvarande API som inte är kompatibelt, och sen har vi härlig fragmentering.

Med tanke på att APIer inte är skyddade av upphovsrätt så finns det hur som helst inte särskilt mycket att sälja från första början.

Permalänk

Förstår inte heller varför man ska använda shadowplay när det har funnits sedan flera år tillbaka för båda korten, det heter Dxtory.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaanin:

Knappast troligt. Det som kan hända är att Nvidia gör sitt eget motsvarande API som inte är kompatibelt, och sen har vi härlig fragmentering.

Med tanke på att APIer inte är skyddade av upphovsrätt så finns det hur som helst inte särskilt mycket att sälja från första början.

Detta händer BARA om Nvidia vägrar hoppa på tåget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Bra att dom skjuter upp detta tills DICE och EA har fått göra klart BF4. Med Mantle igång skulle dom tappa fokus tror jag.
Nä alla resurser ska användas för att göra BF4 spelbart för alla innan dom börjar lägga krut på mantle.

Mantle också är helt nytt kan vi nog inte förvänta oss en smärtfri övergång från DirectX
Så en hel del bugg fixande lär det bli när Mantle väl körs igång!

Tror inte att det blir ett problem för gamers att det kan vara buggigt i början med tanke på att spel släpps som är så buggiga att man skulle vilja slänga spelet i väggen.. vanan finns mao... & buggfixar kommer att släppas dvs. inget nytt under himmlen direkt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Säkert en del problem de ska rätta till. Lika bra att de fixar till det så det fungerar bra än att göra en BF4 release igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den som vill testa Radeon-muskler med gränssnittet Mantle får hålla sig till tåls ytterligare en tid. AMD meddelar att premiärstöd för Battlefield 4 dröjer till januari.

Läs artikeln

Jag tror att de flesta av oss vet att detta har vare sig med AMD eller EA att göra, utan DICE.
BF4 är helt enkelt inte tillräckligt stabilt för att man skall kunna byta ut det grafiska APIt i det.
Man måste helt enkelt rätta tillräckligt många blockers innan det är någon mening att stoppa in Mantle.
Lite synd för detta motarbetar Mantle.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka lite synd om folket på DICE, jag tror att både EA och AMD inte skräder orden.
Jag tror att det finns en och annan på DICE som eventuellt inte kommer att partaja ikväll...