Permalänk

Mobilt bredband till onlinegaming

Jag bor idag med 2 andra killar och vi funderar på att skaffa mobilt bredband så att vi kan lira spel online.
Vi spelar både trådlöst via ett PS3 och varsin dator. Vilket abbonemang ska vi skaffa? Vi kommer inte ladda ner nåt eller lyssna på musik, det gör vi på mobilen. Lite youtube men i stort sett bara gaming. Vi delar lika på kostnaden så priset kan vara ganska högt. Vill även kunna spela utan att det laggar sönder. FPS-spel, LoL/HoN och FIFA är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera mobilt, känns bara som att alla abonnemang blir mer begränsade ju längre tiden går, men skulle säga gå för det med mest data, för det kommer ni behöva. Har ni inga fasta alternativ?

Ni skulle även kunna kolla med leverantörerna om det är möjligt att köra på ett företagsabonnemang, som ni självklart får betala momsen på då förstås.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Generellt brukar det vara högre latensen på mobila bredband än fasta linor. Det bästa vore ju om ni kunde få en testperiod och se om det är tillfredställande funktionalitet. Har ni möjlighet att få adsl/fiber eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wingerlito:

Jag bor idag med 2 andra killar och vi funderar på att skaffa mobilt bredband så att vi kan lira spel online.
Vi spelar både trådlöst via ett PS3 och varsin dator. Vilket abbonemang ska vi skaffa? Vi kommer inte ladda ner nåt eller lyssna på musik, det gör vi på mobilen. Lite youtube men i stort sett bara gaming. Vi delar lika på kostnaden så priset kan vara ganska högt. Vill även kunna spela utan att det laggar sönder. FPS-spel, LoL/HoN och FIFA är det som gäller.

NEJ!

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Skulle inte rekommendera mobilt, känns bara som att alla abonnemang blir mer begränsade ju längre tiden går, men skulle säga gå för det med mest data, för det kommer ni behöva. Har ni inga fasta alternativ?

Ni skulle även kunna kolla med leverantörerna om det är möjligt att köra på ett företagsabonnemang, som ni självklart får betala momsen på då förstås.

Där håller jag helt med dig. Allt fler begränsade mobilt.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Skrivet av Pellepelikan:

Generellt brukar det vara högre latensen på mobila bredband än fasta linor. Det bästa vore ju om ni kunde få en testperiod och se om det är tillfredställande funktionalitet. Har ni möjlighet att få adsl/fiber eller liknande?
e]

Nej, finns tyvärr inget fiber indraget dit vi bor utan mobilt är enda alternativet. Kommer inte bo här längre än 5 månader till dock. Har 4G på mobilen och får mellan 20-35 mbit/s med den.

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla vilken operatör som har bäst 4g och 3g i erat område.
Och var beredd på att pungen kommer vara ganska instabil. Spelar ni bara och tänker på att inte ladda ner , streamar video för mycket klarar ni er säkert på 10/20gig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

Utveckla!

Permalänk
Medlem

Hår går det om ni lägger upp en hotspot från mobilen och spelar ifrån då? Det är pingen som eventuellt kommer bli för hög så testa mot mobilen och se vad ni tycker...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingerlito:

Nej, finns tyvärr inget fiber indraget dit vi bor utan mobilt är enda alternativet. Kommer inte bo här längre än 5 månader till dock. Har 4G på mobilen och får mellan 20-35 mbit/s med den.

Men för sjutton, det spelar väl ingen roll om det inte finns fiber indraget, så länge det finns en telefonlina i huset så kan ni ju köra ADSL, vilket slår 4G nätet alla gånger om att spela på.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Precis som JSvanberg skrev, mobila bredband har mängd begränsning. Alltså kan ni inte surfa mer efter ni uppnår den mängd ni betalar för, och tro mig: DET GÅR SNABBT. Jag har 1gb begränsning på min mobil, och det räcker liksom med att kolla på youtube i kanske 40-50 minuter innan det är slut... Så om ni ska skaffa mobilt bredband, försök för guds skull hitta ett alternativ där ni inte har någon mängd begränsning, även om det innebär mindre hastighet.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Som tidigare sagt, pröva att dela internet med telefonen och testa hur det fungerar.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wingerlito:

Utveckla!

ostabilt, varierande täckning.

Permalänk

Nja mobilens hastighet när du delar brukar vara sämre än den hastighet som telefonen har. Stoppa in sim kort från mobilen i en 3G/4G router tex http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/3g_4g_router/d-link-... och testa alla 3 på samma gång. Om man var nöjd med det testet kan man sen skaffa ett abonnemang med mer datamängd per månad.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Men för sjutton, det spelar väl ingen roll om det inte finns fiber indraget, så länge det finns en telefonlina i huset så kan ni ju köra ADSL, vilket slår 4G nätet alla gånger om att spela på.

Kan berätta att bara för att du har telefonlina betyder det inte att du kan ha adsl, finns många ställen på landet som inte har tillgång till det bland annat hos mig, Tack och lov är fiber på väg kabeln hänger på huset ska bara svetsas till huvudledningen och kopplas in i huset.

så tillbaka till huvud ämnet jag kör just nu tele2 4g här och får upp riktigt fin hastighet och har har utan problem spelat bf3 med fyra personer, dock har jag bra hastighet på 45-60 mbit/s här, men när jag bodde på ett annat ställe och bara hade 3g på 15-20 mbit/s så lana vi 3 st på wow och det funka det med

Permalänk
Medlem

Körde med 4G från 3 när jag bodde i Nacka, fungerade faktiskt över förväntan, lirade en hel del BF3. I detta fall var det ljusår bättre än att köra ADSL. Men som tidigare sagt i tråden så beror det nog helt på hur teckningen och belastningen i nätet är där ni bor.