Problem med Telia och IP-telefoni....

Permalänk
Medlem

Problem med Telia och IP-telefoni....

Har beställt ett abb på IP tele och fått hem en Grandstream 701.
Problemet verkar vara att jag inte kan öppna upp port 5060 alt. stänga av brandväggen. Har ett Thompson 789vn. Det fungerar att ringa ut men jag kan inte ta emot samtal. Har ringt supporten ett antal ggr utan resultat.
Vad skall man göra, har ingen lust att lägga ut pengar på en annan rauter?

Permalänk
Medlem

Vad säger supporten då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigge:

Har beställt ett abb på IP tele och fått hem en Grandstream 701.
Problemet verkar vara att jag inte kan öppna upp port 5060 alt. stänga av brandväggen. Har ett Thompson 789vn. Det fungerar att ringa ut men jag kan inte ta emot samtal. Har ringt supporten ett antal ggr utan resultat.
Vad skall man göra, har ingen lust att lägga ut pengar på en annan rauter?

Tror inte det räcker med bara 5060, måste vara fler portar.
Normalt en port för SIP och ett flertal andra för RTP.
I den här manualen pratas det tex om STUN och "random SIP/RTP ports".
http://www.grandstream.com/products/ht_series/ht701/documents...

Vad säger din voip-leverantör? De måste väl veta vilka portar som används?

Permalänk
Medlem

Senaste programvaran skall vara installerad
Er bredbandstelefonitjänst hos Telia skall vara inaktiverad
Brandväggen skall inaktiveras
Port 5060 skall öppnas upp

Detta är vad jag skall göra för att få igång telefonin. TeliaSupporten säger bara att allt fungerar från deras sida och att brandväggen "troligtvis" inte går att stänga av?
Känns som att dom inte vill få det att fungera från telias sida då dom ju tappar mig som kund OM dom hjälper mig. Teleoperatören har gjort vad dom kan, felet ligger ju i bredbandet. Vilket jag kan förstå, tycker Telia borde informerat om att man inte kan byta teleleverantör om man har deras bredband isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigge:

Senaste programvaran skall vara installerad
Er bredbandstelefonitjänst hos Telia skall vara inaktiverad
Brandväggen skall inaktiveras
Port 5060 skall öppnas upp

Detta är vad jag skall göra för att få igång telefonin. TeliaSupporten säger bara att allt fungerar från deras sida och att brandväggen "troligtvis" inte går att stänga av?
Känns som att dom inte vill få det att fungera från telias sida då dom ju tappar mig som kund OM dom hjälper mig. Teleoperatören har gjort vad dom kan, felet ligger ju i bredbandet. Vilket jag kan förstå, tycker Telia borde informerat om att man inte kan byta teleleverantör om man har deras bredband isåfall.

Du kan brygga din 789:a, är bara att ringa Telia så fixar de det.

Samtidigt blir jag lite förvånad över att du väljer att strunta i att det behövs fler portar än 5060.
5060 är ENDAST för SIP-kommunikationen, du behöver öppna portar även för RTP (själva ljudöverföringen).

Här är tex ett exempel där man öppnar UDP 10000:20000 för RTP-strömmarna.
http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+firewall+rules

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du kan brygga din 789:a, är bara att ringa Telia så fixar de det.

Samtidigt blir jag lite förvånad över att du väljer att strunta i att det behövs fler portar än 5060.
5060 är ENDAST för SIP-kommunikationen, du behöver öppna portar även för RTP (själva ljudöverföringen).

Här är tex ett exempel där man öppnar UDP 10000:20000 för RTP-strömmarna.
http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+firewall+rules

Jo den går ju att brygga men jag har annat kopplat till den med.
Att man skulle behöva öppna fler portar har jag inte fått information om, skall ringa Telia och be dom göra detta.
Ditt exempel var tyvärr lite över min kunskapsnivå i ämnet.

Hursom, skulle det inte fungera finns det en annan IP-box med inbyggd router. Den SKA ju fungera utan en massa skit med brandväggar och portar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigge:

Jo den går ju att brygga men jag har annat kopplat till den med.
Att man skulle behöva öppna fler portar har jag inte fått information om, skall ringa Telia och be dom göra detta.
Ditt exempel var tyvärr lite över min kunskapsnivå i ämnet.

Hursom, skulle det inte fungera finns det en annan IP-box med inbyggd router. Den SKA ju fungera utan en massa skit med brandväggar och portar eller?

Det är inte Telia som öppnar portar utan det gör du själv.

Och om det funkar med "en annan IP-box med inbyggd router" har jag ingen aning om, beror väl på hur den boxen är konfad och fungerar. Men säljs den av din Voip-leverantör är det väl troligt att i alla fall din voip kommer fungera.

Permalänk
Medlem

Ring Telia och be de brygga din router så det bara fungerar som ett simpelt modem.
Sen efter det kopplar du en egen router som du köper hos valfri teknikkedja och i den nya routern kopplar du all din utrustning (dator, telefon osv.). I din nya router kan du öppnar du upp alla de portar som behöver öppnas upp (fråga VoIP-leverantören vilka portar det rör sig om). Alternativt om routern har en DMZ-funktion så kan du slå av brandväggen för bara SIP-telefonen (tror hemmaroutrars DMZ-funktion fungerar så i alla fall).

Du kan säkert öppna upp alla portar som behövs i din Telia-router också, men vad jag har fått höra så är det jobbigt att arbeta i den och allt fungerar inte, därav rekommenderar jag dig att skaffa en egen router som fungerar.

Permalänk
Medlem

Japp, får göra så men det är ju skitdrygt att man inte kan använda deras grejer som det är tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigge:

Japp, får göra så men det är ju skitdrygt att man inte kan använda deras grejer som det är tänkt.

Jo då, det kan du. Deras utrustning är tänkt till att användas av fru Greta som inte bryr sig ett skvatt om port forwarding.
Vill du mecka får du brygga

Permalänk
Medlem

Thompson routern är horribel, det går inte att öppna portar på den när jag hade en. Den säger att porten är öppen och det finns inställningar för det men det fungerar inte. Brygga är et enda som fungerar skaffa sedan en egen router det är mycket bättre.

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig haft problem med att öppna portar i 789, men det kan ibland ta 20-30 min innan porten verkligen öppnas efter att man ändrat inställning. Ej funnit orsaken till det, men är man medveten om det är det inga problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Intressant att dom vill att man ska stänga av brandvägg men ändå öppna upp portar Låter som att du har hoppat på tåget för operatören 0700?

Läst väldigt mycket om dom och det verkar som att deras egna tekniker ringer in till dessa operatörer och frågar vad dom ska göra. Om det är sant eller inte kan jag inte bekräfta. Men folk med denna operatör får samma problem och samma fyra punkter som man ska kontrollera.

Hoppas att det löser sig.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Nej, Teleman heter dom men dom kanske har samma typ av utrustning. Hursom verkar den inte fungera med Telia:s grejer. Kan inte påstå att mycket gör det vad jag läst men ändå.
Vad menar du med stänga av brandvägg och öppna portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Thompson routern är horribel, det går inte att öppna portar på den när jag hade en. Den säger att porten är öppen och det finns inställningar för det men det fungerar inte. Brygga är et enda som fungerar skaffa sedan en egen router det är mycket bättre.

Jag har en 789 och har ALDRIG haft några problem att öppna portar.

Jag har dessutom ett flertal gånger testat specifika portar som dykt upp i trådar som den här och aldrig haft några som helst problem att få även dessa portar att funka. Jag har t.ex provat 5060 som är aktuell i den här tråden - och det funkar.

Tyvärr tror jag att det många gånger är dålig kompetens som är problemet. Och den här tråden är ett lysande exempel, TS har gjort en fungerande portforward på 5060 men har INTE gjort en portforward på RTP-portarna. Och då kommer det självklart inte att fungera - och detta oavsett vilken router man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag har en 789 och har ALDRIG haft några problem att öppna portar.

Jag har dessutom ett flertal gånger testat specifika portar som dykt upp i trådar som den här och aldrig haft några som helst problem att få även dessa portar att funka. Jag har t.ex provat 5060 som är aktuell i den här tråden - och det funkar.

Tyvärr tror jag att det många gånger är dålig kompetens som är problemet. Och den här tråden är ett lysande exempel, TS har gjort en fungerande portforward på 5060 men har INTE gjort en portforward på RTP-portarna. Och då kommer det självklart inte att fungera - och detta oavsett vilken router man använder.

Jobbar som nätverk och Windows tekniker, det är knappast kompetens problem. Tydligt fel i hårdvaran/firmware då omstart av routern ibland fixade det, ibland fungerade det med reset. Men jag lyckades aldrig att öppna alla portar jag ville utan reset. På d-link routern fungerade det direkt utan problem. Är så trött på folk som dig som tror att du är bäst bara för att du använt ett ex som fungerar då flertal haft problem med detta.

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Jobbar som nätverk och Windows tekniker, det är knappast kompetens problem. Tydligt fel i hårdvaran/firmware då omstart av routern ibland fixade det, ibland fungerade det med reset. Men jag lyckades aldrig att öppna alla portar jag ville utan reset. På d-link routern fungerade det direkt utan problem. Är så trött på folk som dig som tror att du är bäst bara för att du använt ett ex som fungerar då flertal haft problem med detta.

Okey. Så du menar att TS får igång sin voip genom att köpa en d-link och göra en portforward på endast port 5060? Och att orsaken till att det inte funkar för TS är att Thomson inte forwardar port 5060?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Okey. Så du menar att TS får igång sin voip genom att köpa en d-link och göra en portforward på endast port 5060? Och att orsaken till att det inte funkar för TS är att Thomson inte forwardar port 5060?

Det är bra att du läser också, Det enda jag skrev är att routern inte fungerar att portforwarda, sen vilken portar som behövs öppnas för Telias IP-telefoni vet jag inte. Dock så borde det fungera som standard med deras router kan man tycka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Det är bra att du läser också, Det enda jag skrev är att routern inte fungerar att portforwarda, sen vilken portar som behövs öppnas för Telias IP-telefoni vet jag inte. Dock så borde det fungera som standard med deras router kan man tycka.

Och jag hävdade att TS med mycket stor sannolikhet har lyckats med sin portforward av port 5060.
Jag hävde också att orsaken till att det inte fungerar är att TS inte har gjort en portforward för RTP.
Slutligen hävdade jag att det faktum att TS drog den felaktiga slutsatsen att det räcker med port 5060 är det verkliga problemet.

Vidare har jag aldrig påstått att det alltid går att öppna alla portar på alla Thomson. Självklart kan det förekomma enheter som av en eller annan anledning "ballat ur" och där lösningen är en reset.
Jag hävde däremot att jag aldrig har haft problem, vare sig på min enhet eller andra som jag hjälpt. Och det är fler som hävdar samma sak, bla säger mulitman i den här tråden: "Jag har aldrig haft problem med att öppna portar i 789".

Du hävdar å andra sidan att "Det enda jag skrev är att routern inte fungerar att portforwarda" vilket är en grov generalisering och ett direkt felaktigt påstående. Både jag och multiman hävdar ju att det går utmärkt. Du menar antagligen att du stöt på exemplar som du var tvungen att göra en reset på och att de därefter fungerade?

För övrigt har TS skaffat IP-telefoni från Teleman inklusive deras voip-adapter, dvs det handlar inte om Telias IP-telefoni och vilka portar som måste öppnas för den. TS hade tidigare en fungerande voip från Telia.

Permalänk
Medlem

Det fungerar fortfarande inte iallafall, fick bla upp det här svaret på telias forum:
Jag hade samma problem själv och fick hjälp och förklaring av en tekniker hos Telias support. Så här ligger det till:

Du kan bara sätta telefoniadaptern bakom en router ifall du har en annan bredbandsleverantör än Telia. Om du har bredband ifrån Telia så körs IP-telefonin (och även IP-TV:n) på isolerade VLAN, så sitter telefoniadaptern bakom routern så når den inte Telias IP-telefoniservrar även om du har rätt portar öppnade (jag hade UPnP aktiverat och såg att boxen öppnat rätt portar men fick ingen trafik utifrån eftersom den trafiken inte är synlig på den porten i modemet).

Permalänk
Medlem

Ang RTP portar skall det inte behövas tydligen, Brandväggarna har ett sätt att hantera att det tillkommer portar till samma uppkoppling.
Det var svaret jag fick.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krigge:

Det fungerar fortfarande inte iallafall, fick bla upp det här svaret på telias forum:
Jag hade samma problem själv och fick hjälp och förklaring av en tekniker hos Telias support. Så här ligger det till:

Du kan bara sätta telefoniadaptern bakom en router ifall du har en annan bredbandsleverantör än Telia. Om du har bredband ifrån Telia så körs IP-telefonin (och även IP-TV:n) på isolerade VLAN, så sitter telefoniadaptern bakom routern så når den inte Telias IP-telefoniservrar även om du har rätt portar öppnade (jag hade UPnP aktiverat och såg att boxen öppnat rätt portar men fick ingen trafik utifrån eftersom den trafiken inte är synlig på den porten i modemet).

Detta svaret gäller IP-telefoni från Telia, men det är ju inte vad du har.

Jag fattar inte varför man alls måste öppna portar. Jag har en IP-telefoni burk som jag kan plocka med mig och koppla in med kabel var som helst. Den kräver inte att man öppnar några portar eller någonting. Funkar bakom Telias router och bakom flera andra leverantörers sunkiga routrar också.

För övrigt så har jag en Telia Smart router i min villa och den funkar alldeles utmärkt att öppna portar och hålla på med. Jag vet att de kan strula något för jävligt och ett par gånger har jag behövt starta om den, men oftast funkar saker och ting bra. Men man måste så klart veta hur man ska göra inställningarna för att det ska bli rätt och det är jag inte säker på att alla vet.

Skrivet av Krigge:

Ang RTP portar skall det inte behövas tydligen, Brandväggarna har ett sätt att hantera att det tillkommer portar till samma uppkoppling.
Det var svaret jag fick.

Om dosan ska kunna skapa nya portar till samma uppkoppling så kan det vara så att det krävs UPnP. Kolla så att det är på i routern och om det inte är det prova att aktivera det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag fattar inte varför man alls måste öppna portar. Jag har en IP-telefoni burk som jag kan plocka med mig och koppla in med kabel var som helst. Den kräver inte att man öppnar några portar eller någonting. Funkar bakom Telias router och bakom flera andra leverantörers sunkiga routrar också.

Om dosan ska kunna skapa nya portar till samma uppkoppling så kan det vara så att det krävs UPnP. Kolla så att det är på i routern och om det inte är det prova att aktivera det.

Ett alternativ till UPnP är STUN, kanske din burk kör det?
http://sv.wikipedia.org/wiki/STUN

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta svaret gäller IP-telefoni från Telia, men det är ju inte vad du har.

För övrigt så har jag en Telia Smart router i min villa och den funkar alldeles utmärkt att öppna portar och hålla på med. Jag vet att de kan strula något för jävligt och ett par gånger har jag behövt starta om den, men oftast funkar saker och ting bra. Men man måste så klart veta hur man ska göra inställningarna för att det ska bli rätt och det är jag inte säker på att alla vet.

Vad är det för Ip-burk då? Kanske kan få min utbytt isåfall och slippa köpa ny router.....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krigge:

Vad är det för Ip-burk då? Kanske kan få min utbytt isåfall och slippa köpa ny router.....

Har du inte fått den av företaget som du kör telefoni genom? Det är dem du får vända dig till i så fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!