Nybörjarguide för att mina med din GPU

Permalänk
Medlem

Nybörjarguide för att mina med din GPU

En nybörjarguide för att mina altcoins med din GPU

Kommer gå igenom basics hur du ska gå tillväga för att mina med ditt AMD grafikkort.

Vilken hårdvara behöver du för att mina?
CPU: vilken cpu som helst, cpu spelar ingen som helst roll för GPU mining.
RAM: 2gb minimum, 4gb rekommenderat och 8gb är overkill.
Mobo: vilket moderkort som är kompatibelt med din CPU. Ska du inte ha din miningrigg i ett chassi måste du ha ett moderkort med en startknapp på eller bygga en egen startknapp.
PSU: rekommenderar att ha en PSU som klarar av minst 2st grafikkort. 750-850w.
För att räkna ut ett ungefärligt vad din miningrigg kommer dra kan du besöka
www.thermaltake.outervision.com/power
Gpu: rekommenderar att köra AMD. 7870, 7970, 7990, 270, 270x, 280x, 290, 290x är mest prisvärda om du ska köpa ett nytt grafikkort att mina med.

Steg 1.
Du vill skapa en virtuell plånbok. Den är unik för din dator. Men det går att göra backup på den vilket jag kommer ta upp lite senare.
Börja med att ladda ner en plånbok från de altcoinsen du vill mina. Här är några exempel på populära altcoins just nu.
Litecoin: https://litecoin.org/
dogecoin: http://dogecoin.com/
feathercoin: http://feathercoin.com/
Bitcoin: https://bitcoin.org/en/choose-your-wallet

Steg 2.
Ladda ner de senaste amd drivrutinerna, amd app sdk och GUIminer-scrypt(de andra mining programmer följer med) från
https://bitcointalk.org/index.php?topic=150331.0
Jag kommer gå igenom hur man använder GUIminer-scrypt och Cgminer.

Steg 3.
Regristera dig på en pool. I min guide kommer jag köra på coinotron.com.
Men det finns massor av olika pooler att mina från, bara googla "litecoin pool" så kommer du få upp många pooler så kan du välja den som passar dig bäst.

Steg 4.
Skapa en worker

döper min worker till sweclockers med password x. Min workers namn kommer nu va inloggningen som är "priestleleh.sweclockers"
Detta löserordet är inte hemligt och man kan ha många workers och olika lösenord på alla workers.
Det enda andra kan göra med den informationen är att mina åt dig.

Man kan även mina på en multipool som minar den altcoin som ger mest profit just då sedan säljer det för bitcoins och betalar ut i bitcoins. Fördelar är att du slipper hålla reda på altcoinsens värde och att du får betalt direkt i bitcoins om du nu vill ha det.
Middlecoin.com är ett exempel på en multipool. Här minar man med sin bitcoin adress och ett lösenord som är x.

Steg 5.
Starta programmet GUIminer scrypt
fyll i informationen i programmet
Host: är hemsidan du har valt att regristrera dig på. I mitt exempel så är hosten: coinotron.com
Port: 3334 är porten för LTC på coinotron.com. Du vill mina på en server som är så nära dig som möjligt inte på en server i USA eller Asien.
Password: lösenordet sa vi att det skulle vara x.

På GPU defaults väljer du ditt grafikkort.
Jag kör med 280x så inställningarna för mig kommer att bli
thread concurrency: 8192
vectors: 1
GPU threads: 2
Worksize: 256
Intensity 13. ha aldrig högre än 13 intensity om du kör med 2 gpu threads!!

kör du entrådat kort så kan du köra på en intensity på 13-18(max är 20). vill du använda din dator samtidigt som du minar rekommenderar jag att köra på 13. kör du på mer än 18 ökar du risken att få massor av rejects beroende på dina settings och vilken server du minar på.

Steg 6.
Start.
Om du har gjort det rätt så ska det stå Starting som snart går över till din khash/s som så småningom räknar hur många shares du har fått bekräftade.
Får du connection issue har du förmodligen skrivit fel host, port, username eller password.
Får du bara rejects har du för hög intensity. Sätt den på 13. satte ner inställningarna lite för att kunna skriva på guiden.

Cgminer
Steg 5.
Öppna mappen Cgminer 3.7.2. den ska finnas i samma mapp som GUIminer-scrypt.
Börja med att skapa ett textdokument, döp det till vad du vill.

Skriv in:
cgminer --scrypt -o coinotron.com:3334 -u priestleleh.sweclockers -p x

ändra coinotron.com:3334 till din pools hemsida och priestleleh.sweclockers till ditt användarnamn.worker och sedan ta spara filen som sweclockers.bat det är jätte viktigt att det är en .bat fil annars kommer det inte att fungera. Starta sedan din nya .bat fil.
Det ska se ut ungefär såhär

Du kommer ha rätt så dålig khash/s för att vi inte har ställt in några inställningar.

Steg 6.
Högerklicka på din .bat fil och ta redigera.
Nu ska vi lägga till en reservserver. Denna vill du inte att den ska vara samma som den servern du minar på i vanliga fall. Ta antingen en annan server i andra delar av europa eller i usa. Då de förhoppningsvis inte är nere samtidigt.
Kommandot för att göra en reservserver är –failover-only -o server:port -u user -p x
mitt kommando är
--failover-only -o coinotron.com:3339 -u priestleleh.clockers -p x

Vi ska även lägga till lite information till cgminer så den vet hur den ska mina med vårat grafikkort.
Vi kör samma settings som vi gjorde i GUIminer-scrypt
--thread-concurrency 8192 -I 13 -g 2 -w 256
-I är intensity
-g är gpu threads
-w worksize
Vi lägger även till(beroende på vilket grafikkort du har, är du osäker så ta bort --shaders)
--shaders 2048
som säger till cgminer hur många shaders vårat grafikkort har.
Vet du inte vilka settings du ska köra till ditt grafikkort så gå in på
https://litecoin.info/Mining_hardware_comparison och sök upp ditt grafikkort och testa med lite olika konfigurationer.

Nu ska vi lägga till två rader överst för att öka våran hashrate.

setx GPU_MAX_ALLOC_Percent 100
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1

dessa två rader ska ligga överst i filen.
Förmodligen kommer ditt grafikkort bli ganska varmt så vi kan passa på att lägga till lite information till grafikkortsfläkten

--temp-cutoff 95
stänger av datorn om grafikkortet når 95 grader.
--temp-target 75
sätt temperaturen du vill ha ditt grafikkort ska hålla ungefär ca 70-80 grader
--temp-overheat 85
dina fläktar kommer gå på fullt här

sen kan vi ställa in fläktarna på antingen full auto
--auto-fan

eller om vi vill att den ska vara mellan två lägen
--gpu-fan 50-90

nu borde din fil se ut ungefär såhär:

setx GPU_MAX_ALLOC_Percent 100
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
cgminer --scrypt -o coinotron.com:3334 -u priestleleh.sweclockers -p x --failover-only -o coinotron.com:3339 -u priestleleh.clockers -p x --thread-concurrency 8192 -I 13 -g 2 -w 256 –shaders 2048 --temp-cutoff 95 --temp-target 75 --temp-overheat 85 –auto-fan

Steg 7.
spara din .bat fil och starta den.
Nu borde det se ut ungefär såhär

tycker du det är jobbigt med vit text kan du lägga till
color 0A
ovanför cgminer –scrypt.........

kom ihåg att dessa settingsen fungerar bra för mig betyder det inte att de fungerar bra för dig.
Man måste prova sig fram för att få fram de bästa för just din gpu.
Kolla runt på
https://litecoin.info/Mining_hardware_comparison
vad andra har för klockhastighet och minneshastighet på sina grafikkort och prova dig fram.

Göra backup på din plånbok
För windows:
se till att du har aktiverat så du kan se gömda mappar
gå till den här datorn tryck ALT och få upp en menyrad.
Tryck på verktyg-mappalternativ-visning sen välj visa dolda filer, mappar och enheter.
Sedan gå till
C:\User\AppData\Roaming\xxxcoin beroende på vilken valuta du använder
kopiera din wallet.dat och lägg på ett USB eller annan hårddisk / dator.

För MAC
gå in i finder
tryck cmd shift G
skriv in: ~/library/Application Support/Bitcoin
och där har du din bitcoin wallet.dat
för de andra coinsens wallet.dat ändrar du bara ordet bitcoin till litecoin i sökmenyn.
kopiera din wallet.dat och lägg på ett USB eller annan hårddisk / dator.

Använder du linux så vet du förmodligen hur man använder en dator redan.

Se till att byta namn på dom om du har många plånböcker så du vet vilken wallet.dat som är vilken valuta, för alla heter samma. Alternativt lägga de i varsin mapp som du döper till litecoin, bitcoin osv.

Btc: 1DKoqtP6piiLfgX5nYQxMs5rTtaE7vVYc1
doge: DHDpEM5G5NKTorx1E5FToa6NpBXShxA4iG
Ltc: LbPbM3bUgbB453Y63GGRwbXBRVQqcvSBVC

Bra guide på sweclockers hur du växlar in dina mynt till svenska kronor
http://www.sweclockers.com/forum/130-kryptovalutor/1275858-gu...

Permalänk

Nice! Kan rekommendera programmet "Belvedere" för att automatiskt göra backup på wallet.dat filen, du kan säga åt den att kopiera wallet.dat filen till ett usb-minne som alltid sitter i datorn, open-source är det också!

Länk till download

Så som jag har ställt in det:

Permalänk
Medlem

Such sticky, much wow, so mods.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Leleh:

kom ihåg att dessa settingsen fungerar bra för mig betyder det inte att de fungerar bra för dig.
Man måste prova sig fram för att få fram de bästa för just din gpu.
Kolla runt på
https://litecoin.info/Mining_hardware_comparison
vad andra har för klockhastighet och minneshastighet på sina grafikkort och prova dig fram.

Om du bara får 518kHash/s på ditt 280X så är det ganska dålig prestanda. Antar att du bara Print Screenade lite för fort?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du bara får 518kHash/s på ditt 280X så är det ganska dålig prestanda. Antar att du bara Print Screenade lite för fort?

hehe ja print screenade från min andra dator, har 760 kh/s per kort på 2st oclockade 280x

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Leleh:

hehe ja print screenade från min andra dator, har 760 kh/s per kort på 2st oclockade 280x

Vad jobbar de i för stockfrekvenser?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

på det ena kör jag 1080 1500 och det andra 1100 1500. overtune på 20%. fick 150 högre hashrate när jag sänkte klockan på mitt ena kort till 1080 istället för 1100.

Permalänk

Jag testade att börja mina med mina två 7970, men jag får bara det ena till att funka. Kan någon hjälpa mig med en Bat fil som jag kan använda? plus om jag ska klocka upp/ner memoryclock och coreclock för att få så mycket hash/s per watt. Det är två 7970 XFX jag har.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Spopavich:

Jag testade att börja mina med mina två 7970, men jag får bara det ena till att funka. Kan någon hjälpa mig med en Bat fil som jag kan använda? plus om jag ska klocka upp/ner memoryclock och coreclock för att få så mycket hash/s per watt. Det är två 7970 XFX jag har.

Just XFX har extremt dåligt skrivna minnestabeller i bios så förvänta dig inte mer än 450-500kHash/s med de korten omoddat.
Vill du ha bättre prestanda så rekommenderar jag:
Ett av de bios som finns här.
VIKTIGT: Se till att de minnen som står skrivna i dokumentet matchar de minnesmoduler du har på dina kort. KOLLA BÅDA KORTEN!
Ett felaktigt bios brickar kortet. Går att lösa men massa stök i onödan.
Psst. Garantin gäller inte om du skickar tillbaka kortet med ett icke-standard bios.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Aq-2thWXh95FdENo...

För mer info:
https://litecointalk.org/index.php?topic=12369.0

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Just XFX har extremt dåligt skrivna minnestabeller i bios så förvänta dig inte mer än 450-500kHash/s med de korten omoddat.
Vill du ha bättre prestanda så rekommenderar jag:
Ett av de bios som finns här.
VIKTIGT: Se till att de minnen som står skrivna i dokumentet matchar de minnesmoduler du har på dina kort. KOLLA BÅDA KORTEN!
Ett felaktigt bios brickar kortet. Går att lösa men massa stök i onödan.
Psst. Garantin gäller inte om du skickar tillbaka kortet med ett icke-standard bios.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Aq-2thWXh95FdENo...

För mer info:
https://litecointalk.org/index.php?topic=12369.0

Just nu ligger jag på 460 khash så det är då max utan att fixa nytt bios? Får kolla på länkarna imorgon efter skolan och se om jag förstår.
Men garantin gäller om jag återställer till original bios då?

Tackar för länkarna och återkommer med resultat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Spopavich:

Just nu ligger jag på 460 khash så det är då max utan att fixa nytt bios? Får kolla på länkarna imorgon efter skolan och se om jag förstår.
Men garantin gäller om jag återställer till original bios då?

Tackar för länkarna och återkommer med resultat.

Ja du kanske kan komma upp i ca 500kHash med lite tur men det tar stopp tidigt.

Garantin gäller när du returnerar ett opåverkat kort (vilket egentligen betyder: "Retunera kortet i samma skick som det var när du köpte det").

Det du gör där emellan är upp till dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

om man ska börja mina ska man satsa på grafikkort eller sådana där usb stickor, eller ev mining maskiner?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

om man ska börja mina ska man satsa på grafikkort eller sådana där usb stickor, eller ev mining maskiner?

kör vad du tycker verkar roligast och ha det som en hobby, är inte jätte insatt i usb/asic men tror man tjänar mycket mer på grafikkort speciellt om man har gratis el.
fördelen med usbminers är att de drar mindre el och genererar mycket mindre värme.
mining maskiner brukar oftast va för de som inte är så tekniska själv. kostar mycket mer men man får ett ordentligt chassi iallafall.