Hur får surfplattan plats i era liv?

Permalänk
Medlem

Surf, smartphones duger ej (för små skärmar).
Ersätter också laptop (asus transformer).
Har alla böcker för kursen i pdf, plattan väger fan mindre än en bok.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

har ägt 2st ipads i mitt liv, den första vart jag tyvärr av med i en separering, men båda gångerna har jag haft lite ångest och varit nära på att lämna tillbacka dom.. pågrund av det relativt "höga" priset och hur onödigt det är, men med tiden så har det alltid blivit den bästa prylen jag har.. i dagsläget sitter jag mer med min ipad än med datorn, ligger varje kväll i sängen och kollar filmer/klipp på den, använder den till recept, använder den på toan under nummer 2, har den nästan med mig överallt i lägenheten. Har ju självklart med den på resor och liknande med.

Jag skulle säga att du kommer bli helt fäst vid den efter ett tag!

har själv en ipad mini retina och jag kan verkligen inte bli nöjdare! köpte ipad 3 när den kom ut men har kommit fram till hur otympliga dom är i både storlek och vikt.

köp köp

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Så din tablet dödade i princip din laptop?

Både ja och nej, att laptopen var en laptop la in första stöten, bärbar dator är i många fall en kompromiss och för mig är en surfplatta i dagsläget en bättre kompromiss, särskillt för de tillfällen som gäller mig.
När jag behövde en dator för skolarbeten (i princip dagligen) så hade jag inte kunnat ersätta den med en surfplatta.

I dagsläget har jag som sagt mekaniskt tangentbord, ordentlig mus, 27" 1440p 100Hz skärm i bekväm arbetshöjd & skön arbetsstol till min stationära, att jag inte hade orkat koppla in allt gång på gång i en hårdvarumässigt relativt klen bärbar dator gjorde att jag använde min stationära när tillfälle fanns.

De gånger jag behövde använda min bärbara dator var bland annat för:
Filmtittande i sängen ? Den otroligt dåliga TN-skärmen förstörde bilden och kylfläkten konstant levde om.
Slösurfande i soffan ? Nej, då behövde jag ju koppla in musen för att det skulle vara någotsånär bekvämt och satte mig vid stationära istället.
Receptbok i köket ? Nej, den var inte vattentålig, skrev ut receptet istället, från skrivarn som var kopplad till stationära datorn.

Enligt mig är en laptop bra OM DU MÅSTE ANVÄNDA EN DATOR på många olika ställen, agda som ska betala räkningar och lägga patiens tycker jag bör köpa en AIO eller NUC, inte en laptop. Hej gam-nacke.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anon96120:

Frågan om surfplatta skulle vara nödvändigt/värt/motiverat är enligt mig en gnutta komisk. Vad behöver en privatperson stationär dator till hemma idag?

En stationär skärm med hög upplösning och bra tangentbord och mus. Och då har vi inte ens nämt prestanda och pris.
Jag har lite svårt att förstå vad man ska med en laptop till, såvida den inte ska följa med till skola/jobb.

En stationär är överlägsen i alla avseenden förutom flyttbarhet eller om man bor jävligt trångt.

Permalänk
Medlem

Jag äger en desktop (Win8.1), en surfplatta (Win8.1) och en smartphone (WP).
Desktopen använder jag för tyngre PC-spel, surfning, skriva dokument mm.

Surfplattan använder jag för att streama film, kolla på SVT/TV4 play, youtube, streamar musik via Wimp. Då har jag den oftast kopplad till min hembioanläggning, dvs jag använder surfplattan istället för "smart-TV". Sen blir det en hel del surfning när jag inte är hemma, sitter i soffan eller liknande. Ibland använder jag den även som extra skärm då jag sitter vid desktopen.
Spelar lite enklare spel på plattan, men inte så mycket.

Smartphonen blir mest mail, öppna en del dokument sparade i OneDrive, läser e-böcker, kollar text-tv, läser nyheter, fotar, använder alarm/äggklocka. Surfar gör jag bara i nödfall på mobilen, eftersom jag tycker skärmen är för liten för det. Spelar inte på mobilen.

Tidigare hade jag en iPad och en Android-mobil. Tycker det är mycket smidigare med Win8.1/RT-platta och WP, eftersom OneDrive är integrerat i systemen.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hyperträd:

En stationär skärm med hög upplösning och bra tangentbord och mus. Och då har vi inte ens nämt prestanda och pris.
Jag har lite svårt att förstå vad man ska med en laptop till, såvida den inte ska följa med till skola/jobb.

En stationär är överlägsen i alla avseenden förutom flyttbarhet eller om man bor jävligt trångt.

En bärbar dator är väl ändå inte särskilt dyr? för 4000 får du ju en dator som duger till surfande och att betala räkningar, det som folk bortsett från oss nördar egentligen bara använder datorn till. Då får du en dator med skärm och du behöver inte ens tänka på hur du ska koppla in några kablar. Dessutom behöver man inte dedikera ett helt skrivbord till datorbord, man kan tillomed sitta vid köksbordet de gångerna man behöver en ordentlig sittplats.

Jag har en stationär dator som jag inte skulle vilja vara utan men alla har inte det behovet.

Har faktiskt själv tänkt på trådskaparens problem och har funderat på om man ska köpa en surfplatta men har inte riktigt kommit fram till när jag skulle använda den, har en mindre bärbar dator (12.5") som funkar utmärkt att ha i knät framför TV:n och då har jag tillgång till "riktiga" program och bättre multitaskning så jag vill inte byta ner mig liksom

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag bor på 16 m^2 och äger TV, stationär, laptop, surfplatta och smartphone.
Korta svaret för mig blir väl att det egentligen är en fruktansvärt onödig pryl. Den används till att spela Android-spel på i princip så att jag har större skärm och bättre prestanda än min S3 mini.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av hunden:

En bärbar dator är väl ändå inte särskilt dyr? för 4000 får du ju en dator som duger till surfande och att betala räkningar, det som folk bortsett från oss nördar egentligen bara använder datorn till. Då får du en dator med skärm och du behöver inte ens tänka på hur du ska koppla in några kablar. Dessutom behöver man inte dedikera ett helt skrivbord till datorbord, man kan tillomed sitta vid köksbordet de gångerna man behöver en ordentlig sittplats.

Jag sa inte att en laptop är dyr, men den kostar mer än en stationär med en viss prestanda. Och vill man ha en dator som sparkar röv så är det stationärt som gäller. Betala räkningar är en sak, men vem vill se på filmer och spela på en liten 15 tums skärm? 90-talet ringde liksom.

Permalänk
Medlem

Jag har Ipad2, Ipad4 och Ipad mini.

Frugan använder sin 2a för surf, blogg, tittar på serier, netflix etc.
4an är i grunden min, men min dotter på 2 har tagit över, med olika tecknade serier, spel, etc etc.
Minien har jag preciss fått som ett erbjudande via global knowledge. Använder den på tbanan / pendeln, läser olika tidningar, kanske tittar på serie / netflix. Andvands ganska sällan i grunden.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag köpte en nexus 7 för någon vecka sen. Jag använder den till surf och lite casual spelande i sängen eller i soffan. Allt seriöst spelande och pluggande gör jag vid min stationära.

Visa signatur

CPU: i5 4670kcpu kylare: cooler master hyper 212 evo mobo:Gigabyte g.1 sniper z87 GPU: powercolor R9 280x RAM: 2x4 GB Corsair vengeance lp nätagg:ocz 600w 80plus bronze chassi: Fractal arc midi r2 lagring: samsung 840 EVO 120GB WD 500gb HDD

Permalänk
Medlem

Smartphone: Ringer, Kollar mail, Slösurfar i soffan,
Tablet: Ser film i sängen.
Desktop: Använder den primärt till allt så länge som tiden tillåter att jag sätter mig där. Bra hörlurar och bra skärm + mus & tangentbord är svårt att slå.

Men jag förstår varför Svensson som sitter på en gammal HP med en sunkig 19 tummare väljer en tablet före en desktop.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nej, anser jag. Jag köpte en Nexus 7 till bokläsning, vilket den funkar fint för, visst. Men inget annat, då touchtangentbord är så fruktansvärt frustrerande att skriva på jämfört med ett fysiskt.

Så jag har köpt en Asus T100 istället, som är bättre på alla sätt för mina behov (bokläsning + nyttosurf då jag inte sitter vid den stationära), och måste man nu absolut vara utan tangentbordet så är det ju bara att ta loss det. Windows 8.x "Modern UI" funkar bra med en sån här.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Har en Xperia Tablet Z, ligger för det mesta i vardagsrummet eller spelrummet så när man vill t.ex slå upp något på IMDB eller kolla upp något lite snabbt, använder den även för att läsa nyheterna på morgonen. Allt detta kan jag göra med min mobil men det känns som om det bara fungerar bättre på plattan, just då den är större. Tycker det är helt ok att ha en som hela huset kan dela på...

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hyperträd:

Jag sa inte att en laptop är dyr, men den kostar mer än en stationär med en viss prestanda. Och vill man ha en dator som sparkar röv så är det stationärt som gäller. Betala räkningar är en sak, men vem vill se på filmer och spela på en liten 15 tums skärm? 90-talet ringde liksom.

Jag sa ju dock att om man ser till vanligt folk så duger en dator man enbart kan surfa på och då är en laptop ett smidigt val och inte dyrare än en stationär, jag kan iallafall inte hitta en stationär dator för 4000. Det är en väldigt liten grupp som behöver rövsparkande datorer.

Användandet skiljer sig ganska mycket åt, jag skulle aldrig som du sitta framför ens den stationära datorn och kolla på en film men samtidigt nöjer sig vissa med att se på film i mobilen.

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Köpte en surface pro 2 så vill jag ha en bärbar dator med tangentbord har jag det, vill jag ha en platta tar jag loss tangentbordet så har jag det. Kostar en del pengar men den lär jag också kunna ha i ett par år.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av truppenrille:

skithusplatta behöver jag säga mer ?

Det är smidigare att riva loss sidor ur tidningar och böcker att torka sig med.

Jag har inte riktigt förstått vad "större plattor" är bra för för min egen del, jag föredrar laptop för att få tangentbord, däremot plattor med liten skärm kan vara bekväma som fjärrkontroll.
Däremot är jag intresserad av enheter gjorda för läsning som Kindle och andra som använder e ink eller en hybrid med e ink och lcd panel men de har inte kommit till väst än.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har man aldrig haft någon så behöver man ingen, har man haft en så är det förvånansvärt svårt att vara utan har jag märkt nu när min har pajat.

Trots att den mest låg och skräpade i ett hörn 90% av tiden så var det otroligt bekvämt att bara plocka upp och börja surfa, titta på videos, läsa böcker, tidningar...etc

Permalänk
Inaktiv

För tillfället ligger min platta mest och idlar vid sängen/soffbordet. Men när Hearthstone släpps till IOS/Android lär det nog bli ändring på det!

Permalänk
Skrivet av hunden:

Jag sa ju dock att om man ser till vanligt folk så duger en dator man enbart kan surfa på och då är en laptop ett smidigt val och inte dyrare än en stationär, jag kan iallafall inte hitta en stationär dator för 4000. Det är en väldigt liten grupp som behöver rövsparkande datorer.

Användandet skiljer sig ganska mycket åt, jag skulle aldrig som du sitta framför ens den stationära datorn och kolla på en film men samtidigt nöjer sig vissa med att se på film i mobilen.

Kan du inte hitta en stationär dator för 4000? Nu skojar du va? LOL!

Film ser jag på TVn, på en ännu större skärm. Visst klarar sig vanligt folk med enbart en laptop + smartphone. Frågan är ju om TS riktar frågan till vanligt folk eller till sådana som är tillräckligt nördigt för att känna till sweclockers. Vad tror du?

Permalänk
Medlem

Använder enbart min platta för att kolla på film i sängen. I-landslyx deluxe.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Har funderat över samma sak. Hade en iPad tillgänglig hemma förut, användes kanske 2 gånger sedan upp på hyllan för att samla damm.

Surfar dock väldigt mycket på iPhonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Jag sitter i en snarlik sits och funderar också över vad en tablet hade varit bra till. Har väl kommit på två grejer, minimap/commander när man kör bf4 och kolla på film. Mer kommer jag inte på! Därför kommer jag inte heller köpa en tablet för det känns helt enkelt inte värt det.

Emulera äldre konsoll spel ? de flesta konsoller ska då gott och väl kunna emuleras i dagens telefoner och surfplattor.
(innan nintendo 64, ps1 och sega dreamcast.)
lirar själv pokemon på min androidtelefon ibland (gba och gbc samt gb emuleras utan större problem på min gamla galaxy 5 i5500 ^^)
sen har man ju NES, SNES, sega genesis, också ^^
(snes så behöver jag dock kontroll då skärmen är single touch och man bara har volymknappar o dpad annars och sätta keybinds på heh)

Sen så kom ju Revolt ut på android för inte så länge sedan.
och första carmageddon kom ut också ganska nyligen.
så en hel del spel kan du nog spela.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hyperträd:

Kan du inte hitta en stationär dator för 4000? Nu skojar du va? LOL!

Kanske letade dåligt men hittade ingen dator inklusive skärm för 4000 där jag kollade, visst utan skärm men det räknas ju inte.

Skrivet av Hyperträd:

Film ser jag på TVn, på en ännu större skärm. Visst klarar sig vanligt folk med enbart en laptop + smartphone. Frågan är ju om TS riktar frågan till vanligt folk eller till sådana som är tillräckligt nördigt för att känna till sweclockers. Vad tror du?

Båda typerna av dator går att koppla till TV:n. Inlägget du citerade handlade ju om behovet av stationär dator över huvud taget så jag trodde du spann vidare på idén med vad en vanlig användare behöver en stationär dator till. Inlägget du citerade innehåller även information om att det finns personer utan stationär dator som är medlemmar på Sweclockers.

Men vi behöver inte vandra bort ännu mer från topic nu utan kanske kan återgå till surfplattefrågan, att folk har olika behov har vi ju konstaterat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder egentligen aldrig min iPad när jag är hemma. Jag använder den som nu när jag ska åka bort eftersom den är extremt smidig att sa med sig.

Annars som du säger så finns det inte så mycket plats för den.

Permalänk
Skrivet av hunden:

Kanske letade dåligt men hittade ingen dator inklusive skärm för 4000 där jag kollade, visst utan skärm men det räknas ju inte.

Mja, när du byter laptop så måste du byta skärm. Till en stationär dator brukar man kunna ha kvar samma skärm längre.

Om jämförelsen ska vara rättvis så ska du ju leta efter en skärm som är i samma storlek/prestanda som den som sitter i laptopen, och jag tror inte du får betala särskilt mycket för en 20 tums skärm i dessa dagar. Då får du dessutom en skärm om överträffar laptopens.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra inputs!

Men en bonusfråga: Finns det någon som kollar på film på sin 4.7-5" smartphone i sängen?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Min situation är ganska lik din, jag använder mobilen på bussen och när jag kommer hem så surfar jag på datorn som är på nästan på 24/7.
Men min iPad mini har blivit mer antik efter varje månad (samlar damm).

Det är väldigt få enstaka tillfällen jag använder min iPad men oftast då Netflix.
Jag anser bara att den är obekväm att skriva på och den var helt enkelt ett dåligt köp. Jag har iofs Netflix på tv:n (även onödigt) som jag använder mer än paddan.

Jag kan ju precis som förr använda Netflix på datorn och sedan koppla in skiten i tv via hdmi. Surfplattor i mängder känns bara som ett försäljartrick för att skapa ett onödigt mellanverktyg mellan dator och mobil. Är mer inne på att testa en hybriddator...

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Medlem

Har en nexus 10 som enbart används som väckarklocka, touchpad till stationära datorn när jag sitter i sängen och till att läsa på, enbart för att skärmen är fin. Känner mig så ofta begränsad vid surf, vill kunna se flera flikar samtidigt och den kunde gott ha lite mer kräm. Hade mycket hellre haft en laptop med högupplöst skärm, har en med 1366x768 nu som är så perfekt i övrigt att jag inte kan motivera en uppgradering. Om den dessutom gick att använda som platta, typ lenovo yoga pro 2, vore det perfekt. Jag är för bortskämd med windows och SSD för att kunna njuta av en platta.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelweinar:

...Surfplattor i mängder känns bara som ett försäljartrick för att skapa ett onödigt mellanverktyg mellan dator och mobil. Är mer inne på att testa en hybriddator...

Jag skulle säga att för dig & mig (samt majoriteten av användarna på swec) som har ordentliga stationära datorer kan surfplattor vara ett alternativ mot att köpa en phablet och laptop, fast då är jag ju en i mängden "positivt överraskade" köpare

Behöver du däremot kunna skriva längre texter på lite varierande ställen och tar varje ögonblick du får till att "vara produktiv" är laptop & phablet ett bättre val i mina ögon !

(Sen går bilden från surfplattan att streama till tv'n, trådlöst, men det har jag inte testat då jag inte har en smart-tv)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Tror inte jag kommer be om att få tillbaka den.

Nu är det här inget jag har att göra med, men du borde väl åtminstone få betalt för den?
Topic. surfplatta använder jag mest som andra till slösurf, filmklipp etc. helt enkelt pga. det är så pass mycket smidigare än en laptop.
Sen kommer en surfplatta aldrig i mitt fall i närheten av ens försöka ersätta en dator pga. den är för svag och för enkelspårig. Hybriddatorer ? Jovisst, men det kan vara skönt att komma ifrån touch ett tag också. Har dock varit inne på en Surface Pro 2 ett tag nu, det kliar i köpfingrarna. En dator kan användas till så mycket mer än bara ovan nämnda punkter, spela ex är ju vida överlägset på en pc gentemot en platta.

Skriva och arbeta är en sak som en platta aldrig kommer bli användbar för enligt mig, nu menar jag riktigt skrivande i ex jobbet, långa uppsatser osv. Jag saknar helt enkelt feedbacken från ett tangentbord när jag skriver. Surface Pro 2 är dock ett ex där man lyckats kombinera det bästa av två världar, jag tycker dock att den är för liten. Jag skulle vilja se en 13" variant då jag tycker datordelen blir lidande vid så liten storlek.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X