Oja det är olika saker men jag förstår inte riktigt varför du påpekar detta..
Visst var det så men det jag syftade på i det exemplet var väl snarare att det kan väl vilken idiot som helst räkna ut att jorden inte är platt, dvs jag ville håna uttalandet att folk var smartare förr. Att folk aldrig trott detta spelar inte så stor roll i just detta sammanhang.
Ja beror väl på hur man ser på saker och ting, jag ser det som så att vi är på en mycket högre nivå inom forskning därav högre intellektuella krav, ju mer det är att bearbeta desto längre tid tar det. Håller väl förvisso med om att man inte förstår saker bättre då åtminstone jag ofta struntar i varför och går direkt mot att det är så, när man tänker på varför så förstår man, men det gör man inte om allt(tänker varför kring allt).
Ja alltså biverkningarna som är bevisade är effekterna utav drogen, dvs man blir trög och omotiverad (detta anser jag duger som beskrivning då resten är samma sak med andra ord till stor del). Självklart kan det ge negativ effekt om man använder det som plåster på såren, men det kan väl även en dålig psykiatriker?
Jag tänkte inte "När jag ändå röker cannabis, varför inte testa tjack".. Vad är din poäng? xD. Det är individen som testar tyngre droger ansvaret ligger på, drogen i sig gör inte att man vill testa något starkare.
Du har helt rätt i att det ofta finns mer än 1 drog i sådana kretsar, men, det gör det ju var du än går, gå ut på krogen och fråga lite så är det säkert en 5-10% som sysslar med sådant. Pratar du med människor kommer du träffa folk från dessa kretsar vilket jag anser åter går till min tidigare poäng "Det är individen som testar tyngre droger ansvaret ligger på".
Jag har många bekanta som håller på med detta samt att jag själv gjort det. Gjorde detta så att jag någonsin ville testa heroin? Nej (möjligtvis innan man dör då). Jag har tex vägrat psykedeliska droger då jag vet att jag inte skulle må bra utav det.
Jag träffade dessa när jag gick i grundskolan, många testar sådant tidigt. Jag har druckit mig full 7 gånger i mitt liv efter detta så har jag avstått i princip helt och hållet då jag inte finner nöje i denna drog. Jag har tröttnat på cannabis och resterande anser jag inte är värda biverkningarna. Det som sitter kvar är vanan att ha en cigg mellan fingrarna.
Min poäng med denna lilla inblick är att jag träffade alla via tobak och gick därefter till alkohol och med tiden testade jag och ett par till lite annat. Kan man verkligen mena att drogen man testar efter år utav "missbruk" är inkörsporten? För mig så låter det verkligen knasigt då jag har erfarenhet utav hur det faktiskt ser ut.
Edit: Om något är inkörsporten så är det ens omgivning då alla jag känner som testat tyngre droger mår väldigt illa inombords. Droger är ett sätt att rymma från verkligheten och som ung är det lätt hänt att man väljer den lättare vägen än att faktiskt göra något åt problemen, oavsett hur korkat det är så vill man ofta ta den lättare vägen.