Backa data från mobil över till nas

Permalänk
Medlem

Backa data från mobil över till nas

Har precis köpt en ZyXel nsa325v2 nas Produktfakta På denna har jag alla film och bilder på mina barn sparade i ett speciellt bibliotek som jag kör backup på en gång i veckan till en extern hårddisk jag har kopplad till nasen.

Har dessutom en laptop som jag har en ssd i. Det jag behöver spara från denna sparar jag inte lokalt utan direkt på nasen. Nu till problemet. Jag har en surfplatta (nexus7) och två samsungmobiler. På dessa har jag också en del bilder och videos på barnen. Hur gör jag enklast för att ha dessa filer på nasen utan att dubbelagra information. Kopierar jag den via min laptop och samsung kies manuallt till nasen? Skulle väl kunna gå att skapa ett utrymme på nasen bara för android och surfplattan och spara ner alla filer från dessa enheter och sedan bara kopiera dit det som är nytt men hur gör jag det (inkrementell backup). Nasen har en del appar t.ex. Polcast,owncload och twonky beam men dessa vrekar bara vara för att läsa upp elelr stream information som redan finns på nasen. Jag vill undvika att dubbelagra och ha allt på nasen. det är ju det som är hela grejen. Sedan kör man backup från denna. Era funderingar er egna setup angående detta?

Sedan undrar jag om det finns något sätt att starta om nasen från jobbet t.ex. via jobbdatorn eller mobilen

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"