Använda WRT54GL som wifi-förlängare till Zyxel P-2812?

Permalänk
Medlem

Använda WRT54GL som wifi-förlängare till Zyxel P-2812?

Hej!

Har precis fått fiber via Bredbandsbolaget. I paketet ingår en Zyxel P-2812HNU-F1 vT, kombinerat modem och router.

Til skillnad från många andra har jag inget att klaga över. Bra hastigheter, både trådbundet och trådlöst.

Jag har dock ett stort hus med en stor tomt och skulle behöva förlänga det trådlösa nätverket. Har testat en del lösningar via elnätet men har några gamla Linksys WRT54GL routrar som ligger och skräpar som jag skulle vilja använda.

Har flashat in DD-WRT som FW istället för stock (prövade först med tomato, men DD-WRT verkar bättre).

Hur gör jag för att få WRT54GL:an att fungera som repeater? Jag vill alltså att Linksysen kopplar upp sig mot Zyxel routerns wifi och förlänger detta. Jag har inte möjlighet att dra en nätverkskabel.

Går detta att åstadkomma?

Zyxel kör 802.11b/g/n vilket jag gärna vill fortsätta med. WRT54GL:an kan endast köra 802.11b/g. Är detta ett problem? Har läst att man måste köra samma hastigheter?

I WRT54GL:an finns en meny som heter WDS. Är det den jag ska använda?

Permalänk
Medlem

Hej,

Det fungerar att köra den som en repeater trådlöst. Jag har en liknande lösning med en Netgear WNR3500L med DD-WRT. Se här för instruktioner hur du gör:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

Men se upp, möjligheten är att när din WRT54 ligger som 802.11g-enhet att den sänker trådlösa prestandan på Zyxeln till g.

Permalänk
Medlem

Repeater är en nödlösning, du har inte möjlighet att dra kabel från huvudrollerna till WRT54 och konfigurera den som accesspunkt istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Repeater är en nödlösning, du har inte möjlighet att dra kabel från huvudrollerna till WRT54 och konfigurera den som accesspunkt istället?

Citat:

Jag har inte möjlighet att dra en nätverkskabel.

Efter rätt mycket jobb fick jag WRT54GL:an att fungera som en repeater. Runt 40/40 Mb/s om man ansluter trådlöst direkt till Zyxel (med BBB fiber 100/100) , runt 10/10 Mb/s om man ansluter via WRT54GL:an. Helt OK för surf i trädgården.

Har en extra Zyxel P-2812HNU-F1 vT router/modem från BBB som jag skulle vilja göra samma sak med men den verkar helt låst för mer avancerade konfigurationer? Någon som har lyckats låsa upp den?