Bästa ljudabsorbenter för studio?

Permalänk
Avstängd

Bästa ljudabsorbenter för studio?

Tjena!

Det är så att jag tänkte starta en lokal "film&foto studio" i min stad med en
polare och jag har bra videokamera & myggor och ljudinspelningsenheter.

Vi har hittat en lokal på 73kvm där bredden är 5,5m där jag tänkte
ställa ett bakgrundsstativ med en 4,20m lång green screen. Höjden
är 3,5m vilket är bra för att ha lysen som jämnt kan lysa greenscreen.

Lokalen har inga element som skapar jobbiga ljud och området ligger bra till.
Dock så vill jag eliminera det rumsliga ljudet som beror på bristande ljudabsorbenter
och så vidare. Det jag undrar är vilka de bästa ljudabsorbenter kan vara om vi jämför
ludder och exempelvis draperier/gardiner? Vad rekommenderar ni för att kunna tysta
ned ekon och andra "rumsljud" som kan uppstå pga dåligt hanterad akustik i rummet?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Jag hade nog bara köpt väggabsorbenter i skumgummi och placerat ut dem beroende på hur rummet ser ut och var ljudet reflekteras.

Kör själv det i min hemmastudio med bra resultat.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du enbart ska absorbera så fungerar vanlig mineralullsisolering bra om det ska vara billigt, reglar på väggen och isolering och sedan nått öppet tyg/nät som håller fast det. Draperier och annat är alldeles för tunt, det behövs tjocka saker om det ska fungera och kanske ska det monteras med luftsspalt mot den riktiga väggen också om det ska fungera vid låga frekvenser, men "eko" får du rätt effektivt bort redan med 50mm skivor http://www.bauhaus.se/markskiva-stenull-50-2-88m.html markskivor är lite tätare/styvare så de är lite mer lätthanterliga.
Ska det vara "på riktigt" så bör man kanske mer se på diffusering i stället för bara dämpning men det blir betydligt dyrare
http://www.diffusor.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp markskivor å klä in med tyg å sätt upp. Jag har gjort mina med reglar runt om mina markskivor å sedan klätt dom med tyg (häftpistol), lätt att sätta upp med krokar och kedjor, se länken.

http://youtu.be/U8C4mcleE5U

All bas samlas i hörnen i rummet (golv till tak) och kräver "massa" för att dämpa detta. Lämpligt är att skära till trekanter å fylla hörnen med detta, se länken.

http://www.gearslutz.com/board/bass-traps-acoustic-panels-foa...

Mer om ämnet, se länken.

http://www.gikacoustics.com/educational-videos/

Lycka till
Micke

Permalänk
Medlem

Mattor på golvet tar bort stegljud. Sen kan man ju ha lösa stående ljudabsorbenter som man placerar runt om.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Avstängd

Tjena! Tack som fan för alla snabba svar! )

Bredden där jag kommer att stå är 5,5m och jag kommer att använda mig av ett bakgrundsstativ som blir 4,2m brett med en green screen i tygformat som kommer att hänga längs den samt att gå ner mot golvet.

Detta kommer att belysas och jag kommer att stå ca 2-3m framför green screen för att undvika spill.

Rummets längd till ett slags trädraperi man kan dra igen för att separera rummet in i två olika rum är ca 8m.

Så då har jag ca 6-5m från mig talandes mot detta trädraperi. Höjden till taket är ca 2,7m. Väggarna är alla gjorda av betong.

Bakom trädraperiet som går att dra igen så går ventilationen som låter som fan nu när de inte har täckt igen i taket (man ser rören och allt så detta ljud minskas nog betydligt när "takgolven" läggs på igen.

Det jag undrar är; var någonstans då i mitt rum, som jag beskrivit det nu, behöver jag täcka med ludder/skumväggar, mollskin eller något dylikt ljudabsorbent? Ljudet jag är ute efter att få som saknar irriterande rumsljud är exakt hur detta låter (lyssna med hörlurar):

http://www.lynda.com/Video-Shooting-Video-tutorials/Video-Pro...

Han har exakt samma mygga som jag har investerat i (Tram TR50). Sedan har han oxå tränat sin röst, men det går att höra klart å tydligt vilket man förväntar sig av $309-mygga men det är oxå inget bakgrundsljud, varken element, ventilation, brus, interna brus, osv.

Det är detta jag vill kunna åstadkomma och vad jag hörde i lokalen så äré bara ventilationen som låter. Man hör inget från närliggande företag och deras ljud i sina verksamheter. Jag är tacksam som fan för svaren, för jag e n00b, men ivrig som tusan att lära mig! )

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill processa ljudet i efterhand så är det bara att dämpa allt du kan, speciellt betongväggarna lär skapa reflexer.
Ska du däremot ha en bra och behaglig akustik så är diffusering bättre.
Men du kan ju alltid köpa några balar isolering och prova dig fram, det är ju bara att placera ut den provisoriskt och sedan fästa den om du blir nöjd med resultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ett gäng av dessa på väggarna borde ju fungera tycker man

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Da...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vilka frekvenser vill du absorbera? Vill du ta bort lite diskant så fungerar äggkartong-skumplasten men vill du komma längre ner än så är dom värdelösa. Om det räcker med att absorbera frekvenser ner till tal skulle jag leta upp absorbenter för säg kontor eller liknande.

Och om du vill absorbera ända ner i basen så skulle jag säga glöm det då rummet redan är byggt, men om du har en budget skulle du kunna göra säg en double bass array och på så sätt aktivt absorbera det.

Permalänk
Medlem

Kanske om du skall försöka
leva på det så kanske

riktiga prylar är bättre

se länk

http://ordermusic.se/produkter/studio/akustikmaterial

annat duger inte....

Skrivet av AplAy:

Tjena!

Dock så vill jag eliminera det rumsliga ljudet som beror på bristande ljudabsorbenter
och så vidare. Det jag undrar är vilka de bästa ljudabsorbenter kan vara om vi jämför
ludder och exempelvis draperier/gardiner? Vad rekommenderar ni för att kunna tysta
ned ekon och andra "rumsljud" som kan uppstå pga dåligt hanterad akustik i rummet?

Tack på förhand!

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena!

Tack på förhand!

Tack för skrattet din signatur gav mig.:D
Lycka till med studion, hoppas du hittar rätt material.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Tjena igen! Tack så mkt för svaren återigen.

De frekvenser jag vill absorbera är just min dialog, jag har inte så mörk röst som snubben i
The Green Mile men jag är inte heller i målbrottet utan har rätt genomsnittlig mansröst.

Jag tränar dock att prata med djupare och mer energi i rösten. Finns det något program el.
sätt man kan mäta frekvensljud? Går det typ att spela in med ljudinspelare å sedan använda
nått progg som kan berätta vilket omfång av frekvenser olika ljud ligger i (inkl. ens röst)?

För då kan jag kolla på exakt vilka absorbenter jag behöver för att dämpa de oljud jag har
i min omgivning. Mitt mål är helt enkelt att eliminera/dämpa reflektioner, eko och "rumsljud"
i mitt rum där jag kmr att prata med en mygga som mikrofon (den är omni för den som undrar).

Oljud jag har är element bakom min kommande greenscreen, mitt kylskåp från köket (dock kan jag stänga dörren
å täcka den med nått, samt att min högra vägg (sett utifrån mina ögon när jag står framför min green screen å
pratar mot kameran) är gjord av betong medan min vänstra vägg är gjord av nått slags trä. Mitt tak är gjord av betong.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AplAy:

Tjena igen! Tack så mkt för svaren återigen.

De frekvenser jag vill absorbera är just min dialog, jag har inte så mörk röst som snubben i
The Green Mile men jag är inte heller i målbrottet utan har rätt genomsnittlig mansröst.

Jag tränar dock att prata med djupare och mer energi i rösten. Finns det något program el.
sätt man kan mäta frekvensljud? Går det typ att spela in med ljudinspelare å sedan använda
nått progg som kan berätta vilket omfång av frekvenser olika ljud ligger i (inkl. ens röst)?

För då kan jag kolla på exakt vilka absorbenter jag behöver för att dämpa de oljud jag har
i min omgivning. Mitt mål är helt enkelt att eliminera/dämpa reflektioner, eko och "rumsljud"
i mitt rum där jag kmr att prata med en mygga som mikrofon (den är omni för den som undrar).

Oljud jag har är element bakom min kommande greenscreen, mitt kylskåp från köket (dock kan jag stänga dörren
å täcka den med nått, samt att min högra vägg (sett utifrån mina ögon när jag står framför min green screen å
pratar mot kameran) är gjord av betong medan min vänstra vägg är gjord av nått slags trä. Mitt tak är gjord av betong.

Enklaste sättet som jag kommer på spontant är att ladda hem REAPER som är en DAW som är gratis att testa i en månad. Spela in din röst en stund och sedan lägger du på den inbyggda effekten ReaFir så ser du exakt vilka frekvenser du har. Alla vettiga program för inspelning kan ge dig den informationen. Jag nämner Reaper för att det är det jag kör personligen och för att det är gratis att testa och allt du behöver ingår rakt av.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Enklaste sättet som jag kommer på spontant är att ladda hem REAPER som är en DAW som är gratis att testa i en månad. Spela in din röst en stund och sedan lägger du på den inbyggda effekten ReaFir så ser du exakt vilka frekvenser du har. Alla vettiga program för inspelning kan ge dig den informationen. Jag nämner Reaper för att det är det jag kör personligen och för att det är gratis att testa och allt du behöver ingår rakt av.

Tack som fan för infon! Fixade programmet å spelade in 1 minut nära kökskylskåpet,
nära elementen där jag brukar stå och prata, samt i badrummet där ventilationen är
och la till FX ReaFir för att se de olika Hz-värdena samt -dB som visas längst åt höger?

Alla inspelningar var på Zoom H4n med 100% recording level dock så såg jag att det
blev aldrig clipping eller någon distortion och jag kmr inte spela in heller med 100%
på min lavalier inkopplad utan snarare på 70%. Jag spelade oxå in min röst en minut (70%)
där jag pratade i låga tonlägen såväl som högre tonlägen. Men de är de lägre tonlägena
som jag kmr att använda mig mest av så de högre spelar nog ingen roll att ens absorbera.

I vardagsrummet (där jag kmr att stå och spela in) vid elementen som jag kan täcka igen så ser jag
värden från 0-100 Hz ligga på mellan -60 till -40 dB. Mellan 200-500 Hz så -72 till -60 dB. Mellan 500
till 3kHz så går det ner drastiskt till -72 och -84 dB och från 3kHz till 20kHz så blir det -90dB oftast.

I kylskåpet så är den väldigt fast på 50Hz på -60dB bland alla Hz hela tiden även om det varierar
men den är fortfarande högre på 50Hz på -60dB än den är på < 50Hz och > 50Hz. Högre Hz än
50 ligger på -72 till -90dB. Köket kan jag oxå stänga en dörr till så det kan jag nog eliminera helt.

I badrummet är det 0-100Hz som är rätt stadigt på -72dB och neråt. Resterande Hz är "högre"
än -72dB och börjar gå nedåt mot -90dB. Toalettdörren går att stänga såväl som dörren in till
vardagsrummet där elementen är. Så detta lär inte heller bli några problem att kunna eliminera.

Min röst börjar på 0-500Hz mellan -46 till -36dB när jag pratar så mörkt att det låter konstigt
och så mörkt kmr jag nog aldrig att kunna låta naturligt. När jag låter som en ylande tjej så toppar
1,2kHz och jag trodde faktiskt det skulle vara högre Hz än så. Enligt min Fysik B-bok om ljud så ligger
tal mellan 150Hz till 5khz på en dB mellan 50-80dB. Dock så är det ju bakgrundsljuden som jag vill
eliminera så vilka absorbenter rekommenderas för att eliminera de olika frekvenser jag angav?

Tack som fan för svar! ^^,

EDIT: S.k. "sound blankets" har jag hört talats om, dock i eko sammanhang och inte riktigt i sammanhang
om att reducera bakgrundsljud såsom element, ventilation och kylskåpsljud. Vad säger ni om detta/dessa?:

http://www.amazon.com/C-H-SC-122-6-Acoustic-Blankets/dp/B002J...

Visa signatur