Ta bort webssearches virus

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag fick också plötsligt istart websearches som startsida i mina webläsare iExplorer, Chrome och "Explorer Win8 vad det nu heter".
Började i vanliga Explorer. I min enfald hade jag läst någon stans att Win8 inte behövde antivirusprogram och detta är min första win8 dator som i och för sig bara används i TV-soffan till surf och Spotify.
Jag installerade Norton antivirus 2014 som jag hade en fleranvändarlicens på, men NEJ det hittade inget och tog inte bort istart websearches.
Men nu hade det spridit sig till Chrome och "win8 Explorer med". Helt hopplöst med popuppreklamrutor t.o.m för Norton antivirus.
Tydligen är Websearches en inkörsport för värre virus och det kan tydligen spionera på vad du knappar in för något och var du surfar.

Jag hittade ett lite gratisprogram som heter YAC "Yeat Another Cleaner" som jag laddade ner och installerade. Vips så hade detta program rensat bort Websearches från samtliga webläsare + att det hittade en massa annat skit som Norton inte hittat.
I YAC kan man låsa sin webläsare så att inget kan gå in och ändra eller lägga till funktioner.
YAC vill gärna stänga ner funktioner i Norton vilket kanske inte är bra.?

Hoppas jag inte blivit lurad och laddat ner ett ännu värre virus ;-).

Hur vet man säkert att man är fri från virusskit i sin dator nu då?

Med vänlig hälsning
Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mojjecat:

Hej,
Jag fick också plötsligt istart websearches som startsida i mina webläsare iExplorer, Chrome och "Explorer Win8 vad det nu heter".
Började i vanliga Explorer. I min enfald hade jag läst någon stans att Win8 inte behövde antivirusprogram och detta är min första win8 dator som i och för sig bara används i TV-soffan till surf och Spotify.
Jag installerade Norton antivirus 2014 som jag hade en fleranvändarlicens på, men NEJ det hittade inget och tog inte bort istart websearches.
Men nu hade det spridit sig till Chrome och "win8 Explorer med". Helt hopplöst med popuppreklamrutor t.o.m för Norton antivirus.
Tydligen är Websearches en inkörsport för värre virus och det kan tydligen spionera på vad du knappar in för något och var du surfar.

Jag hittade ett lite gratisprogram som heter YAC "Yeat Another Cleaner" som jag laddade ner och installerade. Vips så hade detta program rensat bort Websearches från samtliga webläsare + att det hittade en massa annat skit som Norton inte hittat.
I YAC kan man låsa sin webläsare så att inget kan gå in och ändra eller lägga till funktioner.
YAC vill gärna stänga ner funktioner i Norton vilket kanske inte är bra.?

Hoppas jag inte blivit lurad och laddat ner ett ännu värre virus ;-).

Hur vet man säkert att man är fri från virusskit i sin dator nu då?

Med vänlig hälsning
Fredrik

Dessa tillägg till webbläsarna är inte virus utan PUP (Potentially Unwanted Programs) och därför hjälper inte antivirusprogram om man inte kan ställa in dem att söka efter PUP.

Synnerligen blandade omdömen om YAC på http://download.cnet.com/Yet-Another-Cleaner/3000-2086_4-7595...
Diskussion kring programmet, med länkar till fler: http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/520199/what-is-the-a...

För mig låter det misstänkt att YAC vill stänga av funktioner i Norton.

Enda helt säkra sättet att veta att det inte finns skadliga eller oönskade program i datorn är att ominstallera Windows.

Permalänk

Bra att du fick bort viruset Magnus, även om det var mycket jobb med de :).

Permalänk
Medlem

Trist bump kanske, men samma tema, onödigt med extra tråd...

Fick detta jävulskap när jag drog hem en videoredigerare, som dessutom fått bra betyg, ett freeware. Men gissar att jag skulle letat upp källan till programmet och tatt den därifrån, men i hastigheten valde jag närmaste länk...
Alla tre webläsarna omstyrda till webssearches-sida
Kollade målen via egenskaper, tog bort allt där, hjälpte ej. Sökte igenom regedit, hittade inte en nyckel med syntaxen webssearches.
men på c appdata roaming och vart och ett av programmen, där öppnade ja allt och sökte på webss, hittade massor av filer med inskrivna rader i, bytte varje webssearches-sträng till motsvarande google.
Nu funkar alla tre webläsarna. Chrome funkade redan på egenskaper och mål, men ja...
kvar finns nu en sargad rest som jag inte lyckas mota bort. I kontrollpanelen, lägg till ta bort program finns detta program kvar och man erbjuds avinstallera, men ja, inte fan ser det ut som det brukar inte... Bifogar bildlänk

Permalänk
Skrivet av Djurmo:

Fick detta jävulskap när jag drog hem en videoredigerare, som dessutom fått bra betyg, ett freeware. Men gissar att jag skulle letat upp källan till programmet och tatt den därifrån, men i hastigheten valde jag närmaste länk...
Kollade målen via egenskaper, tog bort allt där, hjälpte ej. Sökte igenom regedit, hittade inte en nyckel med syntaxen webssearches.
men på c appdata roaming och vart och ett av programmen, där öppnade ja allt och sökte på webss, hittade massor av filer med inskrivna rader i, bytte varje webssearches-sträng till motsvarande google.
Nu funkar alla tre webläsarna. Chrome funkade redan på egenskaper och mål, men ja...
kvar finns nu en sargad rest som jag inte lyckas mota bort. I kontrollpanelen, lägg till ta bort program finns detta program kvar och man erbjuds avinstallera, men ja, inte fan ser det ut som det brukar inte... Bifogar bildlänk

http://i1212.photobucket.com/albums/cc443/slangbella/551075dd...

Med risk för massor med felmeddelanden i framtiden kan du ju manuellt radera filerna. Borde ligga i samma mapp som uninstallern. I Win 7 väljer du först detaljerad visning av programlistan och sedan högerklickar du på listen med kolumnrubrikerna och väljer mer och sedan location och source. Förhoppningsvis får du reda på var uninstallern ligger.

EDIT:
Har råkat ut för skiten en gång, också genom ett Freeware från en mirror på den officiella hemsidan. Tog bort exen manuellt, men mins inte var den låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmo:

Pröva med AdwCleaner av Xplode: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/