Hej,
Jag fick också plötsligt istart websearches som startsida i mina webläsare iExplorer, Chrome och "Explorer Win8 vad det nu heter".
Började i vanliga Explorer. I min enfald hade jag läst någon stans att Win8 inte behövde antivirusprogram och detta är min första win8 dator som i och för sig bara används i TV-soffan till surf och Spotify.
Jag installerade Norton antivirus 2014 som jag hade en fleranvändarlicens på, men NEJ det hittade inget och tog inte bort istart websearches.
Men nu hade det spridit sig till Chrome och "win8 Explorer med". Helt hopplöst med popuppreklamrutor t.o.m för Norton antivirus.
Tydligen är Websearches en inkörsport för värre virus och det kan tydligen spionera på vad du knappar in för något och var du surfar.
Jag hittade ett lite gratisprogram som heter YAC "Yeat Another Cleaner" som jag laddade ner och installerade. Vips så hade detta program rensat bort Websearches från samtliga webläsare + att det hittade en massa annat skit som Norton inte hittat.
I YAC kan man låsa sin webläsare så att inget kan gå in och ändra eller lägga till funktioner.
YAC vill gärna stänga ner funktioner i Norton vilket kanske inte är bra.?
Hoppas jag inte blivit lurad och laddat ner ett ännu värre virus ;-).
Hur vet man säkert att man är fri från virusskit i sin dator nu då?
Med vänlig hälsning
Fredrik