4 år gammal speldator, hur ska jag gå tillväga

Permalänk

4 år gammal speldator, hur ska jag gå tillväga

Hej

Gamla speldatorn har börjat lagga vid tyngre 3d applikationer, känns slö och kör ihop sig.
Dock inte så illa som de låter, absolut inte, men jag kan inte ens köra fifa 14 utan konstant hackande.

Tänkte ge er grundläggande specs, och sen hur jag tänkt "återuppliva" den, och om det är värt det, hur länge komponenterna kan palla tyngre grejor osv.

Processor: En av de tidigare i5, kanske generation 2, på 2.67 GHz. (standard kylare, hur mycket kan jag överklocka utan byte?)
RAM: 1666 Mhz 4x2 GB = 8 GB Ram
Grafikkort (bytte för 2 år sedan tror jag): Geforce GTX 570.

Jag tycker fortfarande datorn håller bra kvalité. Jag vill mest kunna spela fifa 15 maxat i höst. Sen bryr jag mig inte längre om jag tvingas köra te.x. spel som watch dogs på medium längre, spelar nästan bara i mitt fifa pro clubs lag numera.
Som sagt, de tyngsta spelen har jag inte tänkt maxa, men möter gärna "reccomended" settings.

Verkar ställas stora krav på processorer idag, men inte kan väl min i5 bli en flaskhals? Det måste väl bli mitt GTX 570 som sätter prestandastoppet oavsett?

även om de tyngsta spelen numera rekkomenderar i7.

Min återupplivninsprocess!
Ominstallera Windows. På en SSD.
Behålla min gamla hårrdisk som D:

Renblåsning av dator och grafikkort.
Borde lösa det direkt, eller har komponentera blivit åldriga? 3.5 år gammal dator.

Sen är ju frågan, kommer datorn bli uttaterad så det inte är lönt att jag köper en SSD?
Hårddisk byte blir en ganska stor grej för mig med alla miljoner program jag har på datorn.

Mvh

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gibson700:

Hej

Gamla speldatorn har börjat lagga vid tyngre 3d applikationer, känns slö och kör ihop sig.
Dock inte så illa som de låter, absolut inte, men jag kan inte ens köra fifa 14 utan konstant hackande.

Tänkte ge er grundläggande specs, och sen hur jag tänkt "återuppliva" den, och om det är värt det, hur länge komponenterna kan palla tyngre grejor osv.

Processor: En av de tidigare i5, kanske generation 2, på 2.67 GHz. (standard kylare, hur mycket kan jag överklocka utan byte?)
RAM: 1666 Mhz 4x2 GB = 8 GB Ram
Grafikkort (bytte för 2 år sedan tror jag): Geforce GTX 570.

Jag tycker fortfarande datorn håller bra kvalité. Jag vill mest kunna spela fifa 15 maxat i höst. Sen bryr jag mig inte längre om jag tvingas köra te.x. spel som watch dogs på medium längre, spelar nästan bara i mitt fifa pro clubs lag numera.
Som sagt, de tyngsta spelen har jag inte tänkt maxa, men möter gärna "reccomended" settings.

Verkar ställas stora krav på processorer idag, men inte kan väl min i5 bli en flaskhals? Det måste väl bli mitt GTX 570 som sätter prestandastoppet oavsett?

även om de tyngsta spelen numera rekkomenderar i7.

Min återupplivninsprocess!
Ominstallera Windows. På en SSD.
Behålla min gamla hårrdisk som D:

Renblåsning av dator och grafikkort.
Borde lösa det direkt, eller har komponentera blivit åldriga? 3.5 år gammal dator.

Sen är ju frågan, kommer datorn bli uttaterad så det inte är lönt att jag köper en SSD?
Hårddisk byte blir en ganska stor grej för mig med alla miljoner program jag har på datorn.

Mvh

Är det en i5'a ska den inte ha några problem med ett GTX570 oavsett version av i5'a.

SSD är ett lyft, men kommer inte att hjälpa mot att det hackar. Jag hade provat en ifall en ominstallation hjälper mot dina hackande spel innan jag hade gjort några större inköp. Det kan även bero på värmeproblem eller hårdvarufel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av gibson700:

Hej

Gamla speldatorn har börjat lagga vid tyngre 3d applikationer, känns slö och kör ihop sig.
Dock inte så illa som de låter, absolut inte, men jag kan inte ens köra fifa 14 utan konstant hackande.

Tänkte ge er grundläggande specs, och sen hur jag tänkt "återuppliva" den, och om det är värt det, hur länge komponenterna kan palla tyngre grejor osv.

Processor: En av de tidigare i5, kanske generation 2, på 2.67 GHz. (standard kylare, hur mycket kan jag överklocka utan byte?)
RAM: 1666 Mhz 4x2 GB = 8 GB Ram
Grafikkort (bytte för 2 år sedan tror jag): Geforce GTX 570.

Jag tycker fortfarande datorn håller bra kvalité. Jag vill mest kunna spela fifa 15 maxat i höst. Sen bryr jag mig inte längre om jag tvingas köra te.x. spel som watch dogs på medium längre, spelar nästan bara i mitt fifa pro clubs lag numera.
Som sagt, de tyngsta spelen har jag inte tänkt maxa, men möter gärna "reccomended" settings.

Verkar ställas stora krav på processorer idag, men inte kan väl min i5 bli en flaskhals? Det måste väl bli mitt GTX 570 som sätter prestandastoppet oavsett?

även om de tyngsta spelen numera rekkomenderar i7.

Min återupplivninsprocess!
Ominstallera Windows. På en SSD.
Behålla min gamla hårrdisk som D:

Renblåsning av dator och grafikkort.
Borde lösa det direkt, eller har komponentera blivit åldriga? 3.5 år gammal dator.

Sen är ju frågan, kommer datorn bli uttaterad så det inte är lönt att jag köper en SSD?
Hårddisk byte blir en ganska stor grej för mig med alla miljoner program jag har på datorn.

Mvh

Att byta kylare kommer, förutom att ge dig mycket större möjlighet att överklocka, även tysta ner datorn under last! Ett vanligt förslag här på SweC brukar vara en CM Hyper 212 Evo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 . Kan rekommendera dig att lägga 289 kronorna på detta faktiskt. Och sen köpa en luft på burk och blåsa rent, när du ändå är i farten och köper ssd.

Min i7:a (första gen) klockar fantastiskt och jag har nog mer än 45 % prestandaboost i och med oc. Med detta mäter den sig nästan med de nya i7:orna än idag (oklockade).

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Du har en kraftfull dator 4 kärnig cpu och om din grafikkort har 1GB ram så borde den inte ge dig något flaskhals.
Det här med hackande i fifa 14 prova att aktivera Vsync, asså om du kör andra program liksom antivirus i bakgrunden då kan det skapa hackande. Ditt problem måste vara drivrutin eller att spelet är dåligt optimerat! Om du har för många massa skräp installerad på datorn, en om installation av Windows rekommenderas.

Permalänk
Medlem

kan ju alltid vara windows som är slutkört med diverse program som kan göra så det hackar. Att installera om windows är nog en bra idé

Permalänk
Avstängd

Tycker det låter som att processorn flaskar, en i5 (750 som du har) på 2.66 GHz har inte mycket att säga till om längre.
Pröva klocka den lite, strax över 3GHz bör inte vara något problem ens med sänkt volt för temperaturens skull (~1.0v) testa om det hjälper.

Och kolla vad du har för FPS och temperatur på grejerna. MSI Afterburner kan visa båda sakerna.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem

Din dator ska inte ha några problem med Fifa. Det är något fel

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Windows bruka bli seg förr eller senare så att installera om är ett måste oavsett vilken disk du gör det på.

Ladda ned nya versioner av drivrutiner, program osv som ska in efteråt och sparar dom med din backup innan du installerar om så du slipper stressa efteråt. Du använder knappast alla dina miljoner program varje dag. Lägg in de du använder ofta och vänta med resten tills du behöver dom.

Sen så får du mycket gjort om du först tar det som du vet går snabbt. Fixar du din Webbläsare och media spelare tidigt så har du något att göra när det det tar längre tid installeras. Tex Windows Uppdate som du bör köra själv. Sitter INTE och vänta utan se till att du har annat att göra under tiden.