Nybörjare på hårdvara behöver råd om CF! (Dubbla grafikkort)

Permalänk
Medlem

Nybörjare på hårdvara behöver råd om CF! (Dubbla grafikkort)

Hejsan allihop! Jag undrar vad som är för och -nackdelarna med dubbla grafikkort. Så som jag har förstått mig på det här så kallas det CrossFire (CF)? Annars ber jag om ursäkt för vilseledande titel. Nä men som sagt är jag nybörjare på det här och kan inte så mycket, lärde mig bygga ihop en dator på egen hand i Oktober liksom men är öppen för att lära mig mycket mer så jag slipper att sitta som en desperat idiot och posta i forum för svar. Som sagt för och -nackdelar med dubbla grafikkort och om ni har haft erfarenhet utav dubbla grafikkort så nämn gärna det då det blir lite enklare och lita på era ord!

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem

ATI=CF eller CFX
nVidia=SLI

Du har bara en fördel med två grafikkort. Det är att det ger mer FPS när det funkar som det ska för en billig peng om det köpes begagnat.
Det är dock vanligt att det inte gör det.

Finns pengarna så köp ett som ger dig den prestanda du vill ha.

Jag har själv två HD6950 2Gb. Ett köptes nytt och ett köptes lång tid efter riktigt billigt.
Jag tycker det är kul att få saker att fungera och felsöka, I viss mån
Men om du inte är haj på det och har otur med hårdvara/mjukvara så är det definitivt inte värt besväret.

Här mina tankar.
Har du pengarna så köp ett kraftfullt kort. Då vet du att det fungerar i alla spel.

Du har redan ett kort som börjar kännas lite trött och du får ett erbjudande på ett likadant för en billig peng? Kör på.
Det ger en ordentlig boost och den där dyra uppgraderingen kan vänta.

Du får dock räkna med att dina dubbla kort inte fungerar i alla spel samt div strul med stuttering och drivrutiner som bråkar.
Det ställer även högre krav på din PSU.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft otur med hårdvara men mjukvara är krångligt :/ Jag har ju dock inga pengar och mitt grafikkort jag har nu har sjunkit rejält sedan jag köpte det. Det verkar som jag ska skippa det här med SLI då

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)