Permalänk
Medlem

Slangbella olagligt?

Nu är det såhär att jag tänkte köpa en slangbella på ebay. Mest för skojs skull, skjuta på lite burkar och så. Men frågan är ifall det är lagligt och hur det blir i tullen?
Mycket tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BohmaN98:

Nu är det såhär att jag tänkte köpa en slangbella på ebay. Mest för skojs skull, skjuta på lite burkar och så. Men frågan är ifall det är lagligt och hur det blir i tullen?
Mycket tacksam för svar

Det beror på hur hög slagkraften är har jag för mig men det var inte igår man höll på med slangbälla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk

Tyvärr olagligt, går ju inte ens köpa i Sverige som privatperson, bara föreningar kan köpa det.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Tyvärr olagligt, går ju inte ens köpa i Sverige som privatperson, bara föreningar kan köpa det.

Inte då, går kanon att köpa slangbellor i Sverige. Så länge man är över 18 är det inga problem.

Edit: Förhastade mig visst lite, quattro-2.6 har helt rätt. Krävs tillstånd för att köpa.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F | R7 7800x3D | 64GB Kingston Fury | XFX RX6900XT

Permalänk
Medlem

Luftvapen får ha max 10J i anslagsenergi (licensfritt, sen är samma licenskrav som på riktiga vapen), är det här slangbellor fallerar ?

Tänker på en tung stålkula i en bra slangbella, blir seriös anslagsenergi där !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Intressant då pilbåge är helt ok enligt regelverket. Vapen som inte kan förvaras i laddat tillstånd kräver normal sett inte licens eller liknande.

Men det kanske handlar om riskbedömning på olika vapen. Större risk att någon idiot springer runt med en slangbella och stålkulor innanför jackan än att samme person drar runt på en pilbåge, koger och ett gäng långa pilar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Armborst är väl olagligt också, att ha utan licens då.

Ganska sjukt att pilbåge är fritt fram, är ju skapligt med drag i en compoundbåge.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Det är skapligt drag med alla bågar. Skillnaden med compound är att de är lättare att dra så du behöver inte vara lika stark.

Men ja, armborst är olagligt eftersom den kan förvaras laddad.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

När jag köpte denna bella http://www.fritidochprylar.se/produkt/Slangbella-Vortex-lyx-m... minns jag att det stod något om att man inte fick köpa den "privat", men jag lade en order iaf och det va inga problem Jäkla drag i den rackarn, så man har knappt vågat använde den.

Permalänk
Medlem

Tillverka en egen. Så jävla löjligt att allt ska vara förbjudet för att det finns idioter.

Permalänk
Medlem

får väll se hur det blir