Permalänk
Medlem
Skrivet av Hot2Hot:

Hallå där kära SC Medlemmar..
Är ute efter någon sorts racingseat då jag tröttnat skaka omkring på skrivbordet när man lirar bilspel..
Så undrar om ni vet några svenska företag som säljer sådana stolar med stativ för ratt,pedal,växelspak etc.

Jag har den här https://www.komplett.se/playseat-challenge/771684 med shifter support tilläget. Har använt den 1gång och vill bli av med den då jag inte kör bilspel. Bor i Linköping jobbar Norrköping, är du sugen kan du ju alltid testa den. Går att fälla ihop ställas undan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Nu har du väl ändå fått skruvarna?

Tankar och funderingar kring stolen vill vi ha nu!

Var inga skruvar utan en insexnyckel! Det var omöjligt att veta och hade dom bara sagt det kunde jag fixa det själv. Testade dom jag hade hemma men ingen av dom passade, men skulle ju kunnat låna en sån med fler storlekar..bara jag hade vetat.

Är nöjd än så länge. Tidigare när jag spelade slutade jag pga att kroppen sa ifrån och det värkte men nu är det inte förrän man faktiskt tröttnar.

Det är ett litet glapp i själva delarna man sätter på stolen i. Det är ingenting som rör sig när man väl sätter sig riktigt och ska köra utan det är om du t.ex lutar dig framåt så glappar den någon mm eller två. Har testat att dragit åt skruvarna mer men det gör ingen skillnad. Tror det är den man flyttar fram stolen med som rör sig lite grann, är inget som riktigt stör mig direkt. Har man en DFGT kan det vara lite svårt att ställa in om man vill ha ratten långt fram men samtidigt ha pedalerna någorlunda nära. Det går inte att hardmounta en DFGT och fästena tar i benen om man sätter ratten för långt fram. Har ingenting att jämföra med mer än ett skrivbord och på så sätt är den värd varenda krona!

Är det någon som skulle fundera på en GT Omega och inte har ett fast ställe att ha den på utan kommer flytta den fram och tillbaka rekommenderar jag att köpa till hjul. Även om den är lätt så är dom kronorna för hjul värt (ångrar mig själv att jag inte la till det).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har tittat på denna tråd eftersom jag funderar på att försöka investera i något dylikt när HTC Vive kommer. Dvs. racing stol med rattstöd utan plats för någon skärm.

Tråden är ju lite gammal nu och produkterna i den ännu äldre. Men var jag ser så har det inte skett något nytt på marknaden direkt? Särskilt inte i Europa kanske?

För min del så ser denna bäst ut just nu:

https://www.rseat-europe.com/rseat-rs-1-white-white

Men det skulle vara väldigt intressant att hitta en stol som inte har läder/konstläder utan faktiskt ett tyg som kan andas...

Permalänk
Medlem

@eobet: med HTC Vive känns ju en stol lite onödigt? så din egen stol utan konstläder som kan andas + Wheel Stand Pro v2 så slipper du platsen som krävs.

alternativt Playseat Challenge (ihopfällbar playseat, men tyckte att den var lite krånglig att fälla upp ner) ingen aning om vad det är för material men det är tunt, andas nog. Tänk trädgårdstol med tyg

Permalänk
Medlem

@lappen81: Tack så mycket för tipset! Jag får tyvärr ont i ryggen av att köra med ratt med min kontorsstol. Frugan var mycket positivare till något som går att vika ihop och stoppa in under sängen än en grunka som måste stå framme, även om den är vit, och priset var ju mycket fördelaktigare (1990kr på Mediamarkt vilket var imponerande). Dessutom säger Shaun Cole att den är riktigt jäkla bra, så det var ju klappat och klart då, inte mycket snack om saken.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att våga lägga lite extra pengar och om möjligt acceptera att riggen är lite "bufflig". Har själv ägt RSeat rigg och den var helt ok. Playseats av olika modeller tycker jag personligen är smidiga men är ofta svajiga/instabila vid främst rattbasen (flexar vid racing).

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

@eobet: Challenge är rätt stabil då den stabiliseras av kroppsvikten. Med ratt monterad så kan det vara gränsfall att den inte går in under sängen, se till att mät lite , gärna med ratten monterad då den biten kommer att bli lite tjockare. Blir bäst så så får du inga överraskningar jag hade andra förväntningar när jag köpte den därav bytet till wheel stand
Shifter support ingår inte och kanske behövs om du har en g27 (plåtbit)
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_PLAYSEAT-Racingtillbeh%...

Permalänk
Medlem

Hur går det att vänsterbromsa när det sitter någon form av stång mellan benen som det gör på "playseat" och "wheel stand"-modellerna?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att kolla blocket när det gäller racingset. Många som köper och sen vill bli av med pga all plats det tar.
Själv hade jag tidigare weelstand pro och en g27. Funkade bra från både kontorsstol och soffa men lite seg i ryggen blir man efter ett antal timmar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Jag har en Rseat RS1 och jag är helnöjd, något dyr dock. Fick även modda kudden som är i botten i stolen med extra "padding" för att inte få ont i arselet efter mer än en timmes användande.

Mycket enkel att montera, du är klar på en timme, i princip bara att fästa stolen mot riggen och sen är du klar. Den tar även förvånadsvärt lite plats.