Peka binero domän till Synology nas

Permalänk

Peka binero domän till Synology nas

Hej,

Jag har köpt ett domännamn hos Binero.
Jag har idag en Wordpress sida på min Synology Nas med adressen: namn.synology.me/wordpress

Hur gör jag om jag vill peka min nya Binero domän till min synology adress?

Jag vill alltså att om man skriver in mitt Binero domännamn så ska man komma till synology wordpressen.

Förstår inte riktigt eftersom man inte kan specificera portar i pekningen. Min externa ip portas i routern till mina enheter..

Går det att lösa? Jag har alltså inte något webbhotell hos binero. Allt ligger på Nasen.
I så fall hur ändrar jag i kontrollpanelen hos Binero?

Tacksam för input

Permalänk
Medlem

du pekar DNSen på Binero mot din externa publika IP-adress. Alltså den WAN-adress modemet har. I routern sätter du sen upp en portforward att trafik med destination port 80/443 till routern ska skickas till den interna IP-adressen för din Synology NAS. Detta då jag antar du kör NAT.

Det är allt som behövs.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Skrivet av vipers:

du pekar DNSen på Binero mot din externa publika IP-adress. Alltså den WAN-adress modemet har. I routern sätter du sen upp en portforward att trafik med destination port 80/443 till routern ska skickas till den interna IP-adressen för din Synology NAS. Detta då jag antar du kör NAT.

Det är allt som behövs.

Ahh okej.. Grymt tack för svaret Vipers!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Det är allt som behövs.

Skrivet av wixer:

Ahh okej.. Grymt tack för svaret Vipers!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle sätta upp en DynDNS liknande tjänst (No-IP DUC fungera också!) och seden peka DNSen ifrån Binero med CNAME till din no-ip-adress! Om du skulle få en ny publik IP så uppdateras det automatisk och du slipper logga in på Binero och ändra ditt A record varje gång du får en ny IP!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på om du har dynamisk IP-adress är att din IP kan komma att ändras. Du bör därför använda dig av mjukvara som automatiskt uppdaterar din domän att peka till den nya IP-adressen så fort den ändras. IP-adressen bör dock inte ändras så länge det inte sker ett avbrott i uppkopplingen eller utrustningen (modem) stängs av.

Skrivet av KeVVa:

Jag skulle sätta upp en DynDNS liknande tjänst (No-IP DUC fungera också!) och seden peka DNSen ifrån Binero med CNAME till din no-ip-adress! Om du skulle få en ny publik IP så uppdateras det automatisk och du slipper logga in på Binero och ändra ditt A record varje gång du får en ny IP!

Vet inte hur det är med Binero men vissa webbhotell kan man köra dynamisk DNS emot direkt utan att gå via DynDNS men då måste man ha mjukvara som gör detta. Annars kanske det finns support för DynDNS i routern? Vet att det fanns i min D-Link router.

Permalänk

Okej, men jag har ju redan en liknande Dynsdns tjänst i Synologys egna synology.me DDNS? Gård et inte att peka Binero mot den DNS;en på nått sätt? För byter ja min externa IP i dagsläget så fungerar ju fortfarande min namn.synology.me.

Tänkte jag skulle slippa krångla med ytterligare dns-tjänster nu när ja redan har DDNS för Synology..

När jag ska peka från Binero till mig.. SKa jag redigera de poster som finns för domänen eller ska ja låta dom va kvar och lägga till ytterligare poster med, CNAME,WWW och A?

EDIT: Jag läste lite och började med att ändra de befintliga adresserna till min externa hem-ip. Jag får väll se hur allt beter sig när ändringarna har slått igenom..

EDIT 2: Nu har DNS slått igenom. Nu är det så här:

1. Jag går till nydomän.se och kommer då till :

2: Jag går till nydomän.se/wordpress och kommer då fram till rätt wordpress sida på nasen.
Men jag vill komma till arätt wordpress sida utan att behöva skriva /wordpress bakom domännamnet.

Hur löser jag det? Är det med port forward i routern? Är på jobbet men har för mig att port 443 redan är portforward..

Permalänk
Medlem

Du måste i webservern re-directa från root ner i subfoldern.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Du måste i webservern re-directa från root ner i subfoldern.

aha okej tack för svaret.. får försöka läsa på lite om hur man lättast gör detta.. Känns som en del meck/problem kan uppstå dock..

Då måste jag alltså flytta hela installationen till root?

Ja menar då påverkas ju även PHPadmin, MariaDB och sql sökvägar.. Känns som att man kan fucka upp allting ..

Permalänk

Problemet är nu löst.

Problemet var att i web folder på synologyn låg det en index.html som på nått sätt laddades per default när man gick till domän.se.
Jag hade redan kopierat ut index.php från wordpress installationen men utan resultat.
Vad ja inte tänkt på var att döpa om index.html. Ja döpte om den till index2.html och sedan fungerade allt..

ja ja ja 6 timmar senare så vet man iafl det

Tack för alla svar!