Permalänk
Inaktiv

Nord och Syd

Finns det någon version av denna underbara klassiker som fungerar till pc?

Permalänk
Medlem

Emulator finns ju alltid, du menar förståss amiga spelet som även finns till nes? det är fan guld

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Hade/har en PC-version, om det är det du syftar på

Visa signatur

Levnadsstandarden i Sverige är numera så hög att endast ett fåtal når upp till den.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slizer
Hade/har en PC-version, om det är det du syftar på

Har du någon aning om det är gratis?

Hipshot: Naturligtvis talar jag om detta underbara spel, helt klockrent!
Emulering är dessvärre inte tillåtet

Permalänk
Medlem

Inte tillåtet? Bör inte t.ex Amiga emulering räknas som abandonware så att det bara sjunger om det?

Jag har väldigt svårt att se hur man fortfarande kan köpa det idag, om du inte hittar det på ebay då dvs till ett skyhögt samlarpris.

Så du kan nog ladda ner en NES emultator och spelet som ROM fil med gott samvete

( Till Moderatorer: Emulatorer är en form av Warez men eftersom det rör sig om ett spel/program som är så pass gammalt är det sk abandonware i mina ögon. Rätta mig gärna om jag har fel )

Permalänk
Medlem

Det vill man ju verkligen ha... en riktig klassiker.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Inte tillåtet? Bör inte t.ex Amiga emulering räknas som abandonware så att det bara sjunger om det?

Jag har väldigt svårt att se hur man fortfarande kan köpa det idag, om du inte hittar det på ebay då dvs till ett skyhögt samlarpris.

Så du kan nog ladda ner en NES emultator och spelet som ROM fil med gott samvete

( Till Moderatorer: Emulatorer är en form av Warez men eftersom det rör sig om ett spel/program som är så pass gammalt är det sk abandonware i mina ögon. Rätta mig gärna om jag har fel )

Emulatorer är väl inte warez? det är väl lagligt med emulering av konsollspel sålänge man äger en sådan konsoll och spelet ifråga. Dock har jag för mig att moderatorerna inte gillar diskussioner om emulation...

Vet någon om en amiga-emulator som går att köra mp i nätverk med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz

Emulatorer är väl inte warez? det är väl lagligt med emulering av konsollspel sålänge man äger en sådan konsoll och spelet ifråga. Dock har jag för mig att moderatorerna inte gillar diskussioner om emulation...

Jag känner mig starkt tvekande till att speciellt många som kör emulatorer har orginal spelen

Permalänk
Medlem

Kom det inte ut en ny version av spelet för nåt år sen? Kanske inte lika kul som originalet men det är bättre än inget alls

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac

Jag känner mig starkt tvekande till att speciellt många som kör emulatorer har orginal spelen

Samtidigt är det oerhört tveksamt om speciellt många som sitter på en dator hemma har licenser på majoriteten av de program de använder, trots det är det lagligt att inneha datorer

zulan: Vet du något om det?

Permalänk
Medlem

jag hade det spelet till nes men jag råkade sälja det för en tjuga för typ ett år sedan

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk

haha kommer ihåg när jag och en polare lirade det! Det är skitkul om man spelar med en kompis. När vi var små visste vi inte att man kunde köra flera saker samtidigt så man fick berätta vad man skulle köra med osv

Permalänk
Medlem

He he, bara för att ni nämde detta drog jag igång amigan o började spela...
Ett mcyekt skönt spel.
Var väll det med en stor karta, med nån indian i nåt hörne man kunde springa o leka på tåg o grejer?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
He he, bara för att ni nämde detta drog jag igång amigan o började spela...
Ett mcyekt skönt spel.
Var väll det med en stor karta, med nån indian i nåt hörne man kunde springa o leka på tåg o grejer?

Tåg?? Nä... nu minns någon av oss väldigt fel här...... man stred med trupper på varsin sida av bildskärmen (höger - vänster) och ofta fanns där en ravin och bro i mitten väl

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Tåg?? Nä... nu minns någon av oss väldigt fel här...... man stred med trupper på varsin sida av bildskärmen (höger - vänster) och ofta fanns där en ravin och bro i mitten väl

Tåg fanns med, åtminstone i NES verran, Amiga verran vet jag inte.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz

Nintendo förbjuder all sorts emulering av deras konsoler och spel, allt skitsnack om att man får använda emulator om man äger konsolen och spelen eller spela i 24h om man sen slänger spelet är rent utsagt skitsnack. Kolla på Nintendos hemsida för mer information.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Tåg fanns med, åtminstone i NES verran, Amiga verran vet jag inte.

Om man hade trupper placerade på en tåglinje när tåget gick förbi, då fick man kuta på tåg å kasta kniv..
Mitt första amigaspel.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Om man hade trupper placerade på en tåglinje när tåget gick förbi, då fick man kuta på tåg å kasta kniv..
Mitt första amigaspel.

Precis, då kunde man stjäla pengarna på tåget oxå har jag för mig

Samma sak med forten. Det fanns 1 eller 2 fort för varje sida som man kunde ta över. Då skulle man göra ungefär samma sak som på tåget. Få skon att komma till målet snabbare än klockan eller nått...

Jävligt bra spel Hade det till Nes, en polare har det till amiga och vi spelar ibland, så roligt!

Spelade nyligen "Duck Hunt" med pistol nyligen på en fest... så jäkla skoj!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Precis, då kunde man stjäla pengarna på tåget oxå har jag för mig

Samma sak med forten. Det fanns 1 eller 2 fort för varje sida som man kunde ta över. Då skulle man göra ungefär samma sak som på tåget. Få skon att komma till målet snabbare än klockan eller nått...

Jävligt bra spel Hade det till Nes, en polare har det till amiga och vi spelar ibland, så roligt!

Spelade nyligen "Duck Hunt" med pistol nyligen på en fest... så jäkla skoj!

Har lirat North & South några gånger, men när man var liten fattade man ju aldrig hur man skulle spela det.

Var på en fest i somras, där värdinnan hade ett NES ståendes ovanpå videon inne i vardagsrummet. I bokhyllan bredvid stod det typ 30 spel. Jag gallskrek och frågade henne ifall jag fick koppla in det och spela lite (mitt NES har nämligen varit sönder sedan 1995, så man har haft åtta års abstinens). Efter godkännande kopplade jag in konsolen och satte först i Duck Hunt, och satt med en polare och körde varannan nivå. Sedan blev det Ice Hockey (detta underbara spel!), efter det Karate, Excite Bike (som jag i hela mitt liv uttalat "Exit Bike" ) plus en massa andra spel.

Jag fick förklara hur man skulle göra i varje spel, eftersom att jag typ var den enda som hade erfarenhet av NES.

Så istället för att dricka sig redlös blev det en minst sagt nostalgisk kväll med åtminstone någon tår i ögat. Lite "geek"-förklarad man blev efter den festen. :cool::)

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Medlem

Jag har Nord & Syd till min Atari 520, det var ett av de mest spelade spelen

Iroqouiz: Jag har med uttalat det "Exit Bike", illa illa

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

Är det någon som på fullaste allvar tror på att det finns något som heter abandonware? Man blir inte av med upphovsrätten till ett spel bara för att man slutar sälja det.

North & South var roligt på sin tid ja, men jag tror inte jag skulle uppskatta det lika mycket idag.

Kuriosa: Så vitt jag förstått så är spelet inspirerat av den teckande serien Blårockarna (av Raoul Cauvin, som även gjort Spirou) som handlar om det amerikanska inbördeskriget.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine