Hittar hårddisken men den bootar inte på den.

Permalänk
Medlem

Hittar hårddisken men den bootar inte på den.

Hej,

Jag har precis byggt ihop en ny dator. Dock installerade jag windows på hårddisken SDD (Crucial mx100) via min andra dator. Där funkade det nya windows prima. Men nu när jag har stoppat in samma hårddisk i den nya dator så hittar jag hårddisken och valt att den ska boota på den. Men datorn ger error att den inte hittar bootdevice.

Hur åtgärdar jag detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Installera Windows på den dator som ska använda det. Det funkar inte så bra att flytta en Windowsinstallation mellan datorer. I ditt fall skulle jag gissa att du dessutom hade någon annan disk i datorn som du installerade på och att vissa av dina bootfiler har hamnat på den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Formatera och installera om på den nya datorn, det är sällan man kan installera OS på annan hårdvara än den man ska köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Installera Windows på den dator som ska använda det. Det funkar inte så bra att flytta en Windowsinstallation mellan datorer. I ditt fall skulle jag gissa att du dessutom hade någon annan disk i datorn som du installerade på och att vissa av dina bootfiler har hamnat på den.

Skrivet av ph0gelbice:

Formatera och installera om på den nya datorn, det är sällan man kan installera OS på annan hårdvara än den man ska köra på.

Okej tack ska ni ha. Får fixa en usb sticka imorgon då. Kan inte installera via CD då det är ett mATX bygge som saknar CD-läsare.