Creative SoundBlaster X-Fi

Permalänk
Medlem

Creative SoundBlaster X-Fi

Hejsan!

Hittade idag ett begagnat Creative SoundBlaster X-Fi SB0460 för 20:- och tänkte att det va värt att slå till, trots att jag inte visste om det fungerade.
Men det verkar fungera utmärkt!

Frågan är bara om det ljudkortet är bättre eller sämre än det inbyggda? Det är trots allt från 2005...

Moderkortet är det i sign, Asus Z87-A. Alltså ska det inbyggda ljudkortet vara Realtek® ALC892

Vilket är bäst?

/Nils

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Rekordmedlem

X fi har ju sin dsp som går att använda på olika sätt men vilken som låter bäst vid ren uppspelning är svårare att gissa, troligen så är det mindre risk för störningar via ett ljudkort men det bästa är ju att du lyssnar själv med just den kombination av delar du använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack!
Har testat ljudkortet idag och tycker inte jag märker någon skillnad med de kassa högtalare jag har just nu. Får se efter att jag fixat nya.

Men jag stötte snabbt på ett problem. Hur använder jag 3.5mm jacken fram på chassit? Vad det verkar som använder inte moderkortet och ljudkortet samma typ av kontakter. Behövs en adapter? Eller går det kanske att använda PCI-E ljudkortet för högtalare det interna för hörlurar?

?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Tack!
Har testat ljudkortet idag och tycker inte jag märker någon skillnad med de kassa högtalare jag har just nu. Får se efter att jag fixat nya.

Men jag stötte snabbt på ett problem. Hur använder jag 3.5mm jacken fram på chassit? Vad det verkar som använder inte moderkortet och ljudkortet samma typ av kontakter. Behövs en adapter? Eller går det kanske att använda PCI-E ljudkortet för högtalare det interna för hörlurar?

För bästa ljudkvalitet ska du använda kontakterna på baksidan, oavsett om det är integrerat eller diskret ljudkort du använder dig av.

I ditt chassi så går det en sladd ifrån kontakterna till ditt moderkort, den sladden ska du flytta och sätta på ditt ljudkort istället om du vill använda dig av det.
Exakt var du ska koppla in sladden kan du kolla i manualen, den finns säkert på deras hemsida om du inte fick med en sådan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fltoig:

Tack!
Har testat ljudkortet idag och tycker inte jag märker någon skillnad med de kassa högtalare jag har just nu. Får se efter att jag fixat nya.

Men jag stötte snabbt på ett problem. Hur använder jag 3.5mm jacken fram på chassit? Vad det verkar som använder inte moderkortet och ljudkortet samma typ av kontakter. Behövs en adapter? Eller går det kanske att använda PCI-E ljudkortet för högtalare det interna för hörlurar?

?

X fi korten var tänkta som ett mellanting mellan spel och musikkort och de enklare x fi korten hade en tillhörande frontpanel och jag har själv ett Elite pro kort och det har en extern enhet, x fi korten har alltså inte anslutningar enligt "spelstandard"
De ser ut så här, enkla versionen

Elite pro

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.