Permalänk

SvtPlay drar löjlig datamängd

Upptäckte idag när min datamängd tog slut något kanske lite märkligt men samtidigt mycket intressant och är nyfiken på om det är samma för er andra. Har nämligen tittat på 5 timmar Netflix över 3g, full HD vilket dragit 1,1GB vilket får anses falla inom det normala för vad streaming brukar ta och det var inte något konstigt med det. SvtPlay däremot där jag sammanlagt tittat 4 timmar (Full HD över 3G) så visar det att det tagit 4,9GB, rejäl skillnad helt klart och jag undrar nu om ni andra har uppmärksammat detsamma, drar SvtPlay betydligt mer datamängd än tex Netflix eller andra streamingtjänster brukar göra?

Permalänk
Medlem

Antagligen sämre kvalitet och/eller hårdare komprimerat på Netflix. Måste du kolla i fullhd? Om du kollar på telefonen så är det ju ännu mindre nödvändigt. Men använder inte SVT Play, så vet inte om det går att ändra.

Permalänk
Avstängd

Är snarare ett lysande exempel på vilket skämt netflix är, urusel bitrate oavsett vilket flashigt super-duper-hd-deluxe namn dom lägger på det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Persienner:

Har nämligen tittat på 5 timmar Netflix över 3g, full HD vilket dragit 1,1GB vilket får anses falla inom det normala för vad streaming brukar ta och det var inte något konstigt med det.

Du tycker inte det är konstigt att 5 timmar full HD bara tar 1.1GB?

Det måste ju vara det mest sönderkomprimerade materialet någonsin...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Antagligen sämre kvalitet och/eller hårdare komprimerat på Netflix. Måste du kolla i fullhd? Om du kollar på telefonen så är det ju ännu mindre nödvändigt. Men använder inte SVT Play, så vet inte om det går att ändra.

Låter rimligt, svårt att de skillnad rent kvalitetsmässigt, iaf på upplösningar till 1080p och en mobilskärm gör att det ser väldigt likt ut men det är säkerligen en stor skillnad om man skulle göra en mätning mellan dem. Nej du har helt rätt behövde inte fullhd men tittar väldigt sällan och var inte så noga med datamängden att jag kände mig tvungen att ändra med det går säkerligen, vore konstigt annars.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Precis, borde ligga någonstans mellan 10-15GB.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Jag reagerade absolut på att den var låg men den föreföll ändå mot det hållet som det brukar ligga på alltså mellan 300 till 500 MB per timme medans Svt Play drog över 1GB i timmen, men det visar väl på hur komprimerat eller inte de väljer att göra det, intressant hursom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Precis, borde ligga någonstans mellan 10-15GB.

minst! det ska fan va 10GB per film, om inte mer!
Well kanske inte på mobilen men på datorn iallafall

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

minst! det ska fan va 10GB per film, om inte mer!
Well kanske inte på mobilen men på datorn iallafall

Du pratar storlek, vi andra pratar datamängd....

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Du pratar storlek, vi andra pratar datamängd....

man behöver väl ändå tanka hela filmen man kollar på?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

https://help.netflix.com/sv/node/306

Netflix rekommenderar ju själva 5Mbit för HD.
5/8 * 60 * 60 ~= 2,2 gig i timmen.

Nu sitter jag bara och spekulerar, men "Full HD" säger väl i stort sätt ingenting mer än att det är nån vedertagen(?) standard på 1080p, en upplösning och progressive scan helt enkelt. I teorin skulle man ju sedan kunna ha allt från en såpass kass bitrate att man mer eller mindre inte ser någonting annat än pixlar, ända till nån sorts totalt okomprimerad rådataström?

Kollar man här verkar bluray maxa ut på 48 Mbit
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_high_definition_op...

Jag tycker med andra ord det verkar vara extremt oklart att försöka formulera sig så som "Full HD bör dra X mängd data per timme"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nu sitter jag bara och spekulerar, men "Full HD" säger väl i stort sätt ingenting mer än att det är nån vedertagen(?) standard på 1080p, en upplösning och progressive scan helt enkelt. I teorin skulle man ju sedan kunna ha allt från en såpass kass bitrate att man mer eller mindre inte ser någonting annat än pixlar, ända till nån sorts totalt okomprimerad rådataström?

Jag tycker med andra ord det verkar vara extremt oklart att försöka formulera sig så som "Full HD bör dra X mängd data per timme"...

stämmer mycket bra det med att 1080p bara är upplösningen och har ingenting med bitraten att göra

bluray verkar däremot rätt schysst asså

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Man brukar räkna om riktig hd så 45 min =1gig

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

Med tanke på det sönderkomprimerade skit som Netflix kör med så förvånar det mig inte att det skiljer så mycket mellan SvtPlay och Netflix. Kör sällan med SVTplay själv så jag vet inte vilken kvalite klippen ligger på däremot verkar den krävda datamängden stämma. Om du vill se i fullHD så skulle jag inte sitta på ett trådlöst bredband om jag inte absolut måste.. Att se klipp i HD dränerar ens datamängd ganska fort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Är snarare ett lysande exempel på vilket skämt netflix är, urusel bitrate oavsett vilket flashigt super-duper-hd-deluxe namn dom lägger på det.

Typ som när de försöker locka en att skaffa dyraste paketet för att kunna se "4K" på PS4an. Jo tjena, blir nog väldigt mycket 4K med HDMI 1.4a

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Typ som när de försöker locka en att skaffa dyraste paketet för att kunna se "4K" på PS4an. Jo tjena, blir nog väldigt mycket 4K med HDMI 1.4a

Hade en försäljare på Elgiganten i Piteå som ville påstå att man allt kunde streama 4K via HDMI 1.4 så länge man hade en "4K speccad kabel" när farsan skulle hämta upp brorsans nyinköpta TV. Måste säga att försäljaren vart snopen när han helt plötsligt fick någon som sa emot honom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hade en försäljare på Elgiganten i Piteå som ville påstå att man allt kunde streama 4K via HDMI 1.4 så länge man hade en "4K speccad kabel" när farsan skulle hämta upp brorsans nyinköpta TV. Måste säga att försäljaren vart snopen när han helt plötsligt fick någon som sa emot honom.

Hah. Man kan iofs få 4K att fungera via HDMI 1.4a, men det blir inte utan ett tapp i bildkvalitén. Gissar då på att min Suprakabel jag köpte för sju år sedan låg i framkant då, den verkar uppenbarligen vara "4K-speccad"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Hah. Man kan iofs få 4K att fungera via HDMI 1.4a, men det blir inte utan ett tapp i bildkvalitén. Gissar då på att min Suprakabel jag köpte för sju år sedan låg i framkant då, den verkar uppenbarligen vara "4K-speccad"

HeHe grejen med HDMI kabeln är att det spelar ingen roll egntligen vilken version det är på den, dock kan som med DP kablarna vara över spexade och inte klara precis max (visade ingen bild).

Är rätt rörigt med HDMI standarden dock, versionsnummer ska egentligen inte komma ut till kund, utan detta Standard eller High Speed Tv tillverkarna är rätt fula med påstår att dom har HDMI 2,0 fast bara delar av det stödet egentligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Håller med om att beteckningen är flummig och inte speciellt praktiskt, upplösning var 1080p men det verkar finnas stora skillnader i komprimering bitrate etc. Lärdomen känns som att datamängden kan variera kraftigt trots lika eller liknande upplösning och att det blir svårt att räkna mängd data per timme om man inte tittar på en specifik tjänst.

Permalänk
Medlem

Verkar ju som SVT har någorlunda *normal* datamängd, medans Netflix är löjligt mycket komprimerat.

Permalänk
Medlem

Till saken hör att de flesta streamingtjänster utnyttjar "adaptive bitrate" eller "smooth streaming", dvs bitraten anpassar sig till din bandbredd. Vilket betyder att om du har dålig bandbredd när du tittar på SVTplay men bra bandbredd när du tittar på netflix så kommer netflix troligvis att dra mer data. SVTPlay HD kan t.ex variera mellan 300kbps till 2000kbps.

Och som jämförelse så skickas "Telia Digtal-TV" ut sina SD-kanaler på cirka 4Mbps. HD-kanalerna ligger på 8-9 Mbps. Hos Viasat så ligger deras HD på 15Mbps.