Vad "Kör" ni för H-Talare till PC´n??

Permalänk
Avstängd

Finns många kraftiga förstärkare som låter illa både på låg och hög volym.
Man brukar säga att A (=Ampere) är viktigare siffra att kolla upp för att veta hur förstärkaren hanterar dynamisk musik, åtminstone under längre perioder.
Det är bl.a. därför jag har hört förstärkare som är på 2x50w spela skjortan av förstärkare specifierade på 2x100w. Sedan så skiljer sig de olika bolagens mätsystem för W väldigt mycket, fusk är heller inget ovanligt...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bara så att alla är medvetna om det: Det som står skrivet på högtalaren är hur mycket effekt som tillverkaren garanterar att den ska tåla utan att brinna upp. Alltså spelar det ingen roll om det står 200 w eller 1000 w på dom om du ändå bara driver dom med en biltema-stärkare som på sin höjd klarar av att ge 50 w rms - det låter skit ändå.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

Precis, känslighet är viktigare att kolla upp för att veta hur pass högt de kan spela, de flesta högtalare har definitivt tillräckligt med W kapacitet.
Känslighet mäts i dB/w@1m. Ex: Högtalaren är specifierad till 90dB/w känslighet.
Kör in 1w i högtalaren och den ska ge 90dB ljudtryck mätt från 1 meters avstånd.
4 ohm högtalare är förresten svårare att driva än 8 ohms högtalare, lämnar förklaringen åt någon annan...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Äntligen, var det helt uträtt!!! Nu kanske man slipper denna w hysteri.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Helt riktigt att det inte låter bättre med mera watt!!!
men vem har bevis på att det inte kan låta bra bara för att man har flera watt?
mitt system låter helt underbart! detaljerat jud och med en kontrolerad bas och jag kan spela nästan hur högt som hellst!!!
4x8" 400w st + 2x12" 450w st.

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
Helt riktigt att det inte låter bättre med mera watt!!!
men vem har bevis på att det inte kan låta bra bara för att man har flera watt?
mitt system låter helt underbart! detaljerat jud och med en kontrolerad bas och jag kan spela nästan hur högt som hellst!!!
4x8" 400w st + 2x12" 450w st.

Det beror snarare på stärkaren än på wattangivelsen på dina högtalare skulle jag säga. Matchar högtalarna stärkaren så brukar det låta bra.

Men det finns ju en gräns. PA-system på flera tusen watt låter knappast "bättre" än ett renodlat hifi-system på säg, 60 w.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Precis, känslighet är viktigare att kolla upp för att veta hur pass högt de kan spela, de flesta högtalare har definitivt tillräckligt med W kapacitet.
Känslighet mäts i dB/w@1m. Ex: Högtalaren är specifierad till 90dB/w känslighet.
Kör in 1w i högtalaren och den ska ge 90dB ljudtryck mätt från 1 meters avstånd.
4 ohm högtalare är förresten svårare att driva än 8 ohms högtalare, lämnar förklaringen åt någon annan...

Detdär med känslighet är också ganska förvirrande. I många fall så mäter tillverkarna känslighet vid 2,83 volt/1 meter och inte 1w/1 m. En 4 ohms högtalare spelar lika högt som en 8 ohms om båda får 1w effekt och har känsligheten 90 db vid 1w/1m. Däremot så måste man vrida mer på volymkontrollen för att få ut 1w till högtalaren me 8 ohms impedans. Men har högtalarna känsligheten 90 db vid 2.83 volt/1 m så spelar högtalaren med 4 ohms inpedans högre än vad den med 8 ohm impedans gör vid 2.83 volt. Det beror på att strömstyrkan (I) dubbliceras om impedansen halveras och spänningen förblir densamma.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Kör med Logitech 2 högtalare och subwoffer kommer inte ihåg mer, samt fina högtalare som är kopplade till en förstärkare och tillbaks till datorn...

Visa signatur

Vill ha tillbaka Övriga ämnen!

Permalänk
Medlem

Högtalarna är oftast inte det som orsakar distrution och dåligt ljud i en anläggning då de (oftast) klarar av mycket höga volymer. Oftast orkar inte försärkaren driva högtalarna vid högre volymer då förstärkaren inte orkar leverera tillräckligt med ström till högtalaren... resultatet blir distrution och i värsta fall går membranen i högtalaren sönder. Ytterligare en anledning att inte stirra sig blind på watten...

Det heter AMPlifier inte WATTifier... det är ström som förstärks och driver membranen, inte effekt, dvs watt.

Jag har drivit på min anläggning hemma rejält högt utan nå som helst missljud och då sitter det "bara" 6½" Basar/mellanreg och 1" diskant i högtalarna. Visst kanske det låter mer med dubbla 15" basar osv, men frågan är om det låter bra...

Förövrigt tror jag att mhe var rätt ironisk i sitt inlägg om watt=bättre ljud ... den som inte förstod det kanske bör gå en ironikurs

EDIT: Små ändringar...

Permalänk

Jamo 8" och en 15"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

En FET stereo...orkar inte gå in på detaljer, mer än att det är 4 st 12" högtalare och en Yamaha CR-820 förstärkare...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Okay
får mina idag så då får man se om de bytt någe och hur det låter. Tog DB bara lite över 1 månad o fixa dem :rolleyes:.

föresten hur kopplar du dem till datorn då? coax, optisk eller annalogt? Tycker det är skumt att man inte kan välja "Direkt" på coax o optisk. För att få "riktig" sorund måste man ju köra annalogt :(. Spelar igentligen ingen råll. Men för musik tycker jag det låter apsolut [staving] bäst med "coax" och "sterio".

Ps: kan vara en hel del särskrivningar (ja mer än vanligt) beror på att jag satt uppe till 5 i moche i designade på min hemsida.

Jag kan köra riktigt surround digitalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kör med Altec Lansing ADA885 THX...

Word...

Permalänk
Medlem

Ja de e bara småungar som jämför vilken effekt deras högtalare klarar av. Däremot så kan du inte ha ett par mastodonthögtalare med en puttefnask receiver.

Jag vet inte vad min förstärkare ligger på, och jag bryr mig inte riktigt heller ärligt talat. För det lilla extra "trycket" som alla okunniga bedömer kvaliten genom har jag en aktiv yamahasubba på 800w.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

se nedan för stereospecifikationer

Permalänk
Medlem

Logitech Z-560 och Audigy2, duger för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har en liten pa rigg med ett par 4x12" till topparna och och 2st 15" bashorn.
Allt e drivet av min egen lilla guldklimp på 1,5Kw och strömstarkt nåt inhelvetiskt.
Låter klockrent och antagligen mycket bättre än dom flesta rena hifianläggningar.
Dock så försöker jag få tag på ett par altec lansing ada995 för att på souroundljud också.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Ja själv kör jag med en JVC stereo MX -J330 och en Labtec Arena 530 som komplemet i basen. Labtec systemet är 4.1. Jag är mycket nöjd med resultatet.

Visa signatur

Intel Pentium 3@800 Mhz|128 MB SDRAM|6GB IDE|i810E Graphics 4MB

Permalänk
Medlem

ärligt... köpte ett par Feta hörlurar på netonet för 120kr, värsta grymma ljudet... bästa investeringen i år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikabob
ärligt... köpte ett par Feta hörlurar på netonet för 120kr, värsta grymma ljudet... bästa investeringen i år.

Jupp, hörlurar ska det va när man spelar....iallafall om det är sent
Har dock ett par aningen finare då antar jag, gick väl på uppåt tusingen (Sony MDR-CD770).
Högtalarna är annars ett par gamla Cervin Vega AT-80 (12" alltså)

Permalänk
Medlem

Köpte nyss ett par Audio Pro Ego 515..Ska ner på Hifiklubben och köpa en Cambridge A500 förstärkare med..Just nu använder jag dom som frontar i hemmabion, men den receivern ger inte ut bra ljud alls till frontarna..Det är bara subben som jobbar typ..

Permalänk
Medlem

Dessvärre har tanten lagt beslag på H-systemet jag nyttjade:)(det som står i första inlägget)Eftersom jag varken lyssnar på musik o spelar knappt på min maskin så har jag tagit mitt Headset o skurit ur botten på en gammal flaska:) så att det låter lite om man får ett mess.(men planer på att investera i något billigt)

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

Körde fram tills nyligen med Logitech DSR-100. Använder nu Ministereon. Ska väl i snart investera i ngt riktigt surroundsys igen. (Logitechen var faktiskt ganska bra).

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Logitech z-560

Visa signatur

It is, as they say, your funeral.

Permalänk
Medlem

MegaWorks 550

Visa signatur

If you fool around with a thing too much you will screw it up.

Permalänk
Medlem

kör med 7.1 creative ljukort och högtalare

Visa signatur

win me.

Permalänk
Medlem

Två st Genexxa Unique 5000 300W (runt metern höga)
vardera med:
1x diskant
1x mellanregister
1x 10" Bas
1x 10" Slavbas

drivs med en Technics Dolby Pro Logic receiver på 2x40W (RMS Watt) i Stereo-läge

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Medlem

Ett stycke Logitech Z-560 THX samt ett Labtec Pulse 424...

Visa signatur

//Mattias