Ark: Survival Evolved officiell tråd!

Permalänk
Medlem

Hej... min grabb på 9år tjatar om detta spel, han och andra kompisar har kollat en del på ytube, och en av kompisarna har tydligen det på datorn... Min grabb brukar få spela Cod, bf4, och givetvis Lego/minecraft med Men dock inte GTA än... hur är detta spelet..? Han är absolut inte känslig, och har totalt begrepp om skillnad mellan spel och verklighet... tänkte på om det är lite väl rått...
Och hur är det att spela i singelplayer?

Permalänk

Är det någon som vet om spelet kommer att få stöd för SLI/Xfire? Det ser så trist ut att behöva kompromissa med grafiken för att få en mer angenäm spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hej... min grabb på 9år tjatar om detta spel, han och andra kompisar har kollat en del på ytube, och en av kompisarna har tydligen det på datorn... Min grabb brukar få spela Cod, bf4, och givetvis Lego/minecraft med Men dock inte GTA än... hur är detta spelet..? Han är absolut inte känslig, och har totalt begrepp om skillnad mellan spel och verklighet... tänkte på om det är lite väl rått...

Skulle inte sätta en 9-åring online på en dedikerad server. Mest pga hur andra personer är online och det kan gå ganska rått till med PVP och folk som dödar hans dinos eller raidar bas osv.

Det är bättre att köra en egen server för honom och hans kompisar så kan de själva tämja dinosaurier och bygga bas tillsammans. Helt OK.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en bra server? Testat singel player, men vill bygga min gubbe online och hitta en bra server med några sjysta spelare och bra ping från Sverige.

EDIT: Läste om ARKSverige.se på förra sidan, kollar nog in den om ingen har annan rekommendation på officiella?

Permalänk
Medlem

Tjoo

Skrivet av glennborg:

Är det någon som vet om spelet kommer att få stöd för SLI/Xfire? Det ser så trist ut att behöva kompromissa med grafiken för att få en mer angenäm spelupplevelse.

Nej något stöd för Sli/CF finns inte ännu, men jag hoppas det löses snarast.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

Någon som kan rekommendera en bra server? Testat singel player, men vill bygga min gubbe online och hitta en bra server med några sjysta spelare och bra ping från Sverige.

EDIT: Läste om ARKSverige.se på förra sidan, kollar nog in den om ingen har annan rekommendation på officiella?

Hejsan. jag spelar på 246 den är ganska schysst, vi tar även in nya medlemmar om allt känns ok. Vi är gigantiska och har dominerat servern sedan server start.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

@AmdX2: Hur kommer man i kontakt med dig? Bara precis börjat spela på servern och level 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Knappast ett spel för nioåringar. Har sett lite forum där dom tror det blir PEGI 16 när det blir klassat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

@AmdX2: Hur kommer man i kontakt med dig? Bara precis börjat spela på servern och level 8.

Lägg till mig på steam. xtremeswe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

Knappast ett spel för nioåringar. Har sett lite forum där dom tror det blir PEGI 16 när det blir klassat.

Ok... men det är ju SWBF med, och det är ju inte hemskt alls, men detta verkar ju värre, han är inte lättpåverkad alls av spel, men det finns ju gränser, får kolla upp mer, kanske testspela själv lite...

Permalänk
Medlem

Förvånad att det är så lite drag kring detta spelet här på sweclockers! Har spelat det en hel del de sista månaderna, tycker det är ett riktigt bra spel som förtjänar lite mer uppmärksamhet här

Permalänk
Medlem

Har cirkus 250h i detta spel och köpte det i slutet av februari...
Helt galet roligt spel speciellt om man har någon/några polare att lira med.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande många i forumet som lirar Ark?
Kan tipsa om denna servern ifall ni vill spela på en finfin PvE server:
https://arkservers.net/server/81.226.191.149:27015/sponsor

Permalänk
Medlem

Blir det nån färdig produkt till ps4an eller? Testade snabbt på datorn, men den höll f*n på att dö...

Permalänk
Medlem

Några fler som inte kan starta spelet?

När jag startar spelet så kommer ark start rutan sen hör man ljud i några sekunder sen stängs rutan ner och spelet startar inte :S

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Några fler som inte kan starta spelet?

När jag startar spelet så kommer ark start rutan sen hör man ljud i några sekunder sen stängs rutan ner och spelet startar inte :S

När du startar spelet så kan du välja "reset game resolution" gör det så kommer det funka. Och prova att köra fullscreen i windowed mode istället.

Mvh Tommy

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Precis börjat lira efter att ha förträngt spelet under ett års tid. Såg nån trailer för det precis när de släppte early access, men glömde bort det nästan direkt.
Såg nu förra veckan en Tube-kanal som lirade från lvl1 och uppåt över 20 videos, och fastnade. Köpte häromdagen.

Men som många redan skrivit från början, det är värdelöst optimerat. Mitt stackars 970 går på knäna om jag ens tittar på AA- eller post effect-inställningar annat än Low. Men utöver det så är det ju bara godis.

Fick en klassisk ARK-upplevelse första gången jag startade upp spelet (kört single player hittills för att lära mig hur fan man gör), och blev OMGÅENDE uppäten av en jävla Sarco som låg på stranden jag spawnade på. Hann inte se något annat än ett tandmonster innan det blev svart.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Köpte precis spelet häromdagen och det finns egentligen bara en sak jag inte gillar och det är att man blir dödad av nå j***a djur hela tiden. Jag skulle gärna ha zoner som inte har nå rovdjur som vill döda en så man kan bygga i godans ro. Vill man sen skaffa större loot, få tag på mer metall och annat mer värdefullt så får man bege sig in i dom farligare områderna.

Allt jag vill göra är att bygga ett stort hus men tillhörande trädgård och kanske en inhängnad för lite djur. =(

Lösningen är vis båt. Jag och den jag spelar med har byggt varsin båt och fyller den med allt vi kan behöva. Skyddar inte så bra mod troll-spelare men mot djur har det funkat bra. Tills vi åkte in i ett träsk och en av oss blev dödad av en orm och krokodil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Köpte precis spelet häromdagen och det finns egentligen bara en sak jag inte gillar och det är att man blir dödad av nå j***a djur hela tiden. Jag skulle gärna ha zoner som inte har nå rovdjur som vill döda en så man kan bygga i godans ro. Vill man sen skaffa större loot, få tag på mer metall och annat mer värdefullt så får man bege sig in i dom farligare områderna.

Allt jag vill göra är att bygga ett stort hus men tillhörande trädgård och kanske en inhängnad för lite djur. =(

Lösningen är vis båt. Jag och den jag spelar med har byggt varsin båt och fyller den med allt vi kan behöva. Skyddar inte så bra mod troll-spelare men mot djur har det funkat bra. Tills vi åkte in i ett träsk och en av oss blev dödad av en orm och krokodil.

längst ner i syd östra hörnet finns en ö med endast gräsätare. och en del metal nodes. så där e ganska bra att starta. du kan simma dit men finns hajar i vattnet.

ett litet tips om du vill spela lite o godan ro. annars e det ju ganska lugnt o sydliga delarna och sådär längs kusten. klart det dyker upp lite köttätare ibland men klart lugnare än i norr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

EU-PVPVE-NOGRIEF-TT

2-3 x på taming o breeding annars original, inga moddar. Körs på 4,5GHz server med SSD och fiber så flyter mkt bra.

Inte så många aktiva spelare men de som finns e väldigt softa försöker kicka igång servern igen och få upp populationen lite.

Jag är admin och spelar lite då och då, mest när någon ber om hjälp men tänkte börja köra lite mer snart.
https://arkservers.net/server/81.230.157.178:27015

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet en billig speldator som jag kan spela ark på, i typ medium/high settings. Länka gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är ju släppt till ps4a nu! Har jag missat, då ska grabben få det i julklapp!
Verkar som man kan köra splitscreen med, eller är det bara med Pro?
Nån hä som testat det på konsol än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

EU-PVPVE-NOGRIEF-TT

2-3 x på taming o breeding annars original, inga moddar. Körs på 4,5GHz server med SSD och fiber så flyter mkt bra.

Inte så många aktiva spelare men de som finns e väldigt softa försöker kicka igång servern igen och få upp populationen lite.

Jag är admin och spelar lite då och då, mest när någon ber om hjälp men tänkte börja köra lite mer snart.
https://arkservers.net/server/81.230.157.178:27015

Är den fortfarande uppe?

Är lite sugen att börja lira lite igen nu när man skaffat sig en vettig dator.
Men tror att de jag lirade med förut är nog inte längre så sugna..

Annars, är det någon som har bra tips på servers?
Helst PVE då man inte riktigt pallar att logga in och sen är allt bara lootat och förstört..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Jag är också lite sugen på att börja spela igen. Spelade en hel del för ett år sedan men tröttnade lite. Jag letar också efter en bra PVE-server , har råkat ut för mycket "griefing"då jag spelade sist och det förstör så mycket när man inte har all tid i världen att spela.

I övrigt är ett ARK riktigt häftigt precis ett sådant spel jag drömde om när jag var liten och var besatt av dinosaurier! Antagligen är det lika kasst optimerat idag som det varit tidigare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Jag är också lite sugen på att börja spela igen. Spelade en hel del för ett år sedan men tröttnade lite. Jag letar också efter en bra PVE-server , har råkat ut för mycket "griefing"då jag spelade sist och det förstör så mycket när man inte har all tid i världen att spela.

I övrigt är ett ARK riktigt häftigt precis ett sådant spel jag drömde om när jag var liten och var besatt av dinosaurier! Antagligen är det lika kasst optimerat idag som det varit tidigare.

Jag och två polare började på ARKSverige PVE
Verkar vara en skön server med hjälpsamma folk i chatten.

Men ja, det är väldigt dåligt optimerat. Med min dator i sign får jag typ 30fps i 1440p och ultra. Så jag kör på high och ligger på 60-90fps istället.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Jag och två polare började på ARKSverige PVE
Verkar vara en skön server med hjälpsamma folk i chatten.

Men ja, det är väldigt dåligt optimerat. Med min dator i sign får jag typ 30fps i 1440p och ultra. Så jag kör på high och ligger på 60-90fps istället.

Tack för tipset! Jag kikar in när jag får tid. Ska se om jag kan få med mig några ARK-polare också.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Tack för tipset! Jag kikar in när jag får tid. Ska se om jag kan få med mig några ARK-polare också.

Gör det, vi hänger vid South 1 eller vad spawnen heter.
Klanen heter "Kalas af högsta graden" eller nått sånt, har den inte framme nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mera godis kommer

ANNOUNCING ARK PARK VR!

Här är äntligen moroten varför man ska ha VR

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Skaffade precis detta spel. men när ja ska spela multiplayer och ansluta till en server så kommer jag bara tillbaka till huvudmenyn. testat starta på olika sett med low memory osv. inget funkar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 6700k @ 4.6 ghz | Corsair H100i V2 | Asus Z170 MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance 3200MHz 16gb | ASUS GeForce RTX 2080 8GB ROG STRIX GAMING OC| 2x Samsung 850 Pro 256gb | Samsung 850 Pro 512gb | Samsung 860 EVO 500gb |Acer XB271HU | EVGA SuperNova G2 750w

origin/steam: goffemannen

Permalänk

Finns fortfarande lite buggar med spelet, är ju inte klart än så lite får man förvänta sig! Har spelar detta spel i otroligt många timmar, troligtvis äver 2000 totalt. Tycker detta är det roligaste survival spelet ute på marknaden då man verkligen måste lägga ner tid och energi för att bli bra på det, är inte som andra spel där man på mindre än en vecka kan ha allt det bästa som finns t.ex Minecraft, H1Z1, Rust (inget illa menat till dessa spelen, alla är bra på sina sätt).

Om ni varken har så mycket tid eller ork att lägga på spelet så säger jag av egen erfarenhet att du inte kommer ha så skoj i längden då andra klaner kommer att förstöra det du har (och det gör dem lätt) och ta alla dina saker. Det mest optimala är att du samlar ihop ett gäng kompisar och spelar mycket i början så att du kan försöka göra motstånd! Detta är också ett sånt spel där desto längre in i spelet du kommer desto lättare blir det att bygga stora baser med hjälp av dinos och göra Kibble (Dinosens favoritmat som gör att tämjningarna går snabbar och dem blir högre level). Har själv varit alpha tribe på många servrar och kan en hel del om spelet, har någon några frågor som ni tror jag kan svara på så gör jag det med glädje!