Spel Dator för 21k till directx 12

Permalänk

Spel Dator för 21k till directx 12

Hittade en nice hemsida där man kan välja grejor som man vill ha i sin dator kan någon fixa det så den ligger på typ 21k med en 5820k med 980ti och 16gb ram utan psu och dvd writer och med vatten kylning

http://shop.compless.com/?p=datorkonfig&s_typ=20&c_typ=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av wannabemixer:

Hittade en nice hemsida där man kan välja grejor som man vill ha i sin dator kan någon fixa det så den ligger på typ 21k med en 5820k med 980ti och 16gb ram utan psu och dvd writer och med vatten kylning

http://shop.compless.com/?p=datorkonfig&s_typ=20&c_typ=1

haha va fan är det för skräpsida? Använd Inet istället, dom har Sveriges bästa kundtjänst och har stort sortiment med bra priser.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ggalaxyy:

haha va fan är det för skräpsida? Använd Inet istället, dom har Sveriges bästa kundtjänst och har stort sortiment med bra priser.

Wow vilken sida fick typ migrän ;_;

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@tvelander: tror ni att ni kan bygga en dator som är runt 21k till mig på inet är inte så bra med datorer

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8092386/2015-06-16

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: vem behöver liksom nätagg 2015, så onödigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nombah:

@Guybrush82: vem behöver liksom nätagg 2015, så onödigt!

vem behöver liksom vara läskunnig 2015, så onödigt!

Skrivet av wannabemixer:

Hittade en nice hemsida där man kan välja grejor som man vill ha i sin dator kan någon fixa det så den ligger på typ 21k med en 5820k med 980ti och 16gb ram utan psu och dvd writer och med vatten kylning

http://shop.compless.com/?p=datorkonfig&s_typ=20&c_typ=1

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@Nombah: Vem behöver liksom läsa vad TS frågar efter innan hen kommer med insiktsfulla kommentarer!

PS: "Hittade en nice hemsida där man kan välja grejor som man vill ha i sin dator kan någon fixa det så den ligger på typ 21k med en 5820k med 980ti och 16gb ram utan psu och dvd writer och med vatten kylning"

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Använd Inet istället, dom har Sveriges bästa kundtjänst och har stort sortiment med bra priser.

Går verkligen att diskutera, kan inte hålla med alls. Vet att dem har fått utmärkelser, men SC's utmärkelser är verkligen efter kvantitet och inte kvalité. Det är däremot kanske utanför tråden med den diskussionen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte betalat 8500 för en 5820k plattform i dagens läge då vi står inför ett stort prestandahopp på både gpu och cpu sidan inför nästa generation. Jag hade köpt ett riktigt billigt z97 moderkort och hoppats på ett bra 4790k chip. Med en 4790k plattform över 5820k sparar du 2500kr.

Köp sedan det billigaste 980Ti du kan hitta t.ex http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/223018-palit_... då skillnaden på det och ett icke-referenskort lär vara minimal i det stora hela. Då får du en 4790k plattform för 7000 c.a och kortet för 7000 blir 14k, så kan du köpa en noctua NHD15 850 så har du i princip det bästa du kan få i dagsläget för 15-17k (beroende på vad du vill ha för SSD) istället för 21k.

Dom 4-5k SEK du har sparat kan du sedan använda till att köpa ett Pascal-kort när det släpps hösten 2016 vilket antagligen kommer att utklassa 980ti SLI med tanke på att 980ti totalt utklassar 980SLI när det gäller minimum-fps vilket är det som betyder mest IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Jag hade inte betalat 8500 för en 5820k plattform i dagens läge då vi står inför ett stort prestandahopp på både gpu och cpu sidan inför nästa generation. Jag hade köpt ett riktigt billigt z97 moderkort och hoppats på ett bra 4790k chip (själv har jag ett uselt vilket gör att jag bara når luftkyld överklocksnivå trots customloop för 3500kr). Med en 4790k plattform över 5820k sparar du 2500kr.

Köp sedan det billigaste 980Ti du kan hitta t.ex http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/223018-palit_... då skillnaden på det och ett icke-referenskort lär vara minimal i det stora hela. Då får du en 4790k plattform för 7000 c.a och kortet för 7000 blir 14k, så kan du köpa en noctua NHD15 850 så har du i princip det bästa du kan få i dagsläget för 15-17k (beroende på vad du vill ha för SSD) istället för 21k.

Dom 4-5k SEK du har sparat kan du sedan använda till att köpa ett Pascal-kort när det släpps hösten 2016 vilket antagligen kommer att utklassa 980ti SLI med tanke på att 980ti totalt utklassar 980SLI när det gäller minimum-fps vilket är det som betyder mest IMO.

Näst nästa för CPU's. Skylake är inte så intressant, däremot är generationen efter det, Zen bland annat, är extremt intressant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

hur mycket ska jag sälja mitt 780 ti ref för? kille vill ha det för 3200kr är det bra?

Permalänk
Medlem

@philipborg:

håller med ser intressant ut vore jag han skulle jag vänta och köpa nåt.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wannabemixer:

hur mycket ska jag sälja mitt 780 ti ref för? kille vill ha det för 3200kr är det bra?

tror jag inte du får ca 2000-2500 ligger ett 780ti beg nu. skulle aldrig ge 3200kr för sånt gammalt kort sitter själv med ett. skulle va glad om jag fick 1700kr om jag skulle sälja.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Näst nästa för CPU's. Skylake är inte så intressant, däremot är generationen efter det, Zen bland annat, är extremt intressant.

Skylake är mer intressant i nuläget än vad zen är
(än så länge bara marknadsföring inga fakta om den alls nästan(prestandamässigt)) det lät lika innan nuvarande cpu från AMD lanserades.
så man ska nog ta zen med en nypa salt fram tills det kommer tester mer fakta på den
vore kul om AMD kunde leverera nåt bra igen, men var många år sen sist.

Tror inte någon som ska handla en dator i nuläget har så stor nytta av reklam för nåt som lanseras om tidigast 1 år i framtiden.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

jag tror säkert amd zen kommer ligga jämns med en core i5 4690K eller i7 4790K eller knappt det ? inte över 5820K,5930K eller 5960X socket 2011 v3 No fucking way * intel är snabba o spotta ut snabbare o snabbare processorer, så amd kommer inte kunna komma ikapp. roligt o se att amd ligger bra till med Gpu sidan för engångskull

skulle inte förvåna mig att nvidia sitter o skapar ännu snabbare grafikkort, nu sitter dom och svettas att amd lyckas skapa nåt snabbare
" så vi måste ta o tänka om lite här " säger vd säkert

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wannabemixer:

Hittade en nice hemsida där man kan välja grejor som man vill ha i sin dator kan någon fixa det så den ligger på typ 21k med en 5820k med 980ti och 16gb ram utan psu och dvd writer och med vatten kylning

http://shop.compless.com/?p=datorkonfig&s_typ=20&c_typ=1

Jag skulle vänta på Intel Skylake

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Käns lite som vänta på skylake och kolla då, om du nu inte klarar dig över sommaren. En 4790k, alt en 5820k. Sen 980ti alt vänta och hoppas på bättre dollarkurs.

Men dx12 köpa nu. Låter inte så vättigt i minna öron.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

jag tror säkert amd zen kommer ligga jämns med en core i5 4690K eller i7 4790K eller knappt det ? inte över 5820K,5930K eller 5960X socket 2011 v3 No fucking way * intel är snabba o spotta ut snabbare o snabbare processorer, så amd kommer inte kunna komma ikapp. roligt o se att amd ligger bra till med Gpu sidan för engångskull

skulle inte förvåna mig att nvidia sitter o skapar ännu snabbare grafikkort, nu sitter dom och svettas att amd lyckas skapa nåt snabbare
" så vi måste ta o tänka om lite här " säger vd säkert

Har ju spekuleras lite, ska ju prestera 40% bättre än Excavator (som inte är släppt än vad jag vet). Men sägs i forumet (gissningar på prestandan), ligga strax under 2500k och enligt mig en positivt bedrift från dom faktiskt (kommer inte bli något nytt prestanda monster, men det lär få dom upp på banan igen). Är ju inte i prestanda segmentet pengarna finns, dock mesta av PR:en är där (så tvådelat problem, kostsamt att ligga på topp och för AMD inte möjligt i dagsläget).

Men tycker entusiast plattformen är oftast overkill. Räcker oftast med mellan segmentet, i alla fall för spel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skylake är mer intressant i nuläget än vad zen är
(än så länge bara marknadsföring inga fakta om den alls nästan(prestandamässigt)) det lät lika innan nuvarande cpu från AMD lanserades.
så man ska nog ta zen med en nypa salt fram tills det kommer tester mer fakta på den
vore kul om AMD kunde leverera nåt bra igen, men var många år sen sist.

Tror inte någon som ska handla en dator i nuläget har så stor nytta av reklam för nåt som lanseras om tidigast 1 år i framtiden.

Det jag menar med att Zen eran är intressant är att om AMD släpper någonting med bra prestanda så kommer även intel pressa upp prestandan rätt hårt vilket de inte gör i dagsläget utan jagar energieffektivitet. Säger inte att de skiter i prestanda, det är bara inte i fokus. AMD har däremot sagt att det kommer bli 40% högre IPC än excavator, vilket är ett intressant påstående. Att det är marknadsföring är det, men jag tror verkligen inte att det är baslöst. Även om det kanske inte konkurrerar i konsument prestanda så kan det mycket möjligt konkurrera med sitt prestanda per krona.

Sedan håller jag med om att näst nästa generations CPU'er mycket möjligt är lite långt kvar för att hålla relevans för TS. Däremot tycker jag att skylake, ur ett rent prestanda perspektiv, inte är så jätte intressant alls. För high-end användning kommer fortfarande Haswell-E vara konung tills Skylake-E släpps någon gång under sent 2016, uppskattningsvis Q3. För vanliga användare, t.ex. spelare, så kommer skylake vara bättre än Devil's Canyon när det har släppts självklart, men vi pratar inte några längre kliv i prestanda och skulle verkligen inte kallat det stort prestanda hopp.

I GPU fronten däremot så står vi inför ett snart kommande GPU hopp iom att HBM gen 2 introduceras. Gen 1 är bra ur prestanda syn men kapaciteten är lite låg.

Nu säger jag inte att det inte är lönt för TS att vänta tills skylake, säger bara det att jag inte håller med om att det är ett stort prestanda hopp.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.