Permalänk
Medlem

Lyfta motor utan motorlyft?

Har ni något bra tips på hur man lyfter ur och i en motor utan att skada motor eller bil? Utan att använda en motorlyft eller traktor.

Har svetsat ihop en a-traktor då gamla motorn är slut och ryker alldeles för mycket för besiktning så ska den bytas ut till en lite roligare motor med turbo.

Min idé var att sätta en vinsch i en takstol i garaget och vinscha ur/i motorn. Farsan satte dock stopp för det direkt "Du kommer inte lyfta ur motorn du kommer slita ner taket" sa han hahah.

Alternativet är ju muskler men känns som det är svårt att lyfta 150-200kg och samtidigt passa in den utan att repa nylackat motorrum eller nylackad motor..

Har ni några bra tips? Kanske nån ritning på en motorlyft som man kan svetsa ihop lite fort. Eller om nån i Uppsala området har en motorlyft som ni vågar hyra ut vore det guld!

Här fattar ni nog varför gamla motorn inte skulle gå igenom.. (A)

Permalänk
Medlem

Om garagetaket inte bär 200kg så förstår jag inte hur det har överlevt vintrar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Kontot avslutas

Det är inte toppackningen som gått bara? Verkar ju blanda vatten...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur din bil är byggd men du kan ju ta ut motorn underifrån. Låta motorn vila på något och lyfta bilen och sedan rulla undan motorn eller bilen.
Edit: När vi lyfter ut motorn på sommarjobbet (nya volvobilar) så placeras motorn på en vagn precis som jag förklarade. Motorn skruvas loss och sedan lyfter vi bara bilen och kör ut vagnen. Det kan vara så att man behöver lyfta lite väl högt för vanlig domkraft dock men bilen blir dock relativt lätt i fronten när motorn väl är ur

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Beror väl på om det finns något vettigt i taket att fästa i, farsgubben kanske sa nej för att det sitter gipsplattor eller nåt i taket och dom lär ju knappast hålla.

I övrigt skulle jag gissa på en topplockspackning, hade samma problem i en gammal saab 900, när man stannade vid rödljus så åkte man iväg själv för dom andra stod kvar och väntade på att londondimman skulle försvinna så dom såg trafikljusen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@sander00se: Biltema/Jula har verkstadskran för 2000kr.

Permalänk
Medlem

2 personer orkar jue lyfta ut en sån motor utan problem, har bytt många B18/20 osv

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Det är inte toppackningen som gått bara? Verkar ju blanda vatten...

Skrivet av infigo:

Jag vet inte hur din bil är byggd men du kan ju ta ut motorn underifrån. Låta motorn vila på något och lyfta bilen och sedan rulla undan motorn eller bilen.
Edit: När vi lyfter ut motorn på sommarjobbet (nya volvobilar) så placeras motorn på en vagn precis som jag förklarade. Motorn skruvas loss och sedan lyfter vi bara bilen och kör ut vagnen. Det kan vara så att man behöver lyfta lite väl högt för vanlig domkraft dock men bilen blir dock relativt lätt i fronten när motorn väl är ur

Skrivet av biorrith:

@sander00se: Biltema/Jula har verkstadskran för 2000kr.

Tror det bara är toppackningen men motorn kokade när vi körde hem för att kylaren läckte så risk att toppen är skev samt kolvringar är slut så kändes bäst med en helt annan motor som vi vet fungerar bra.

Ta ut underifrån har vi funderat på men är en bakhjulsdriven bil så då behöver vi antagligen skruva ner hela framvagnen så det känns som lite väl mycket jobb då bultar antagligen har rostat och kanske går av osv. Brukar alltid vara nåt som strular..

Köpa en vore ju bra men känns lite b att betala 2000kr för ett lyft.. Turbo motorn kostade mindre komplett med databoxar och allt.

Permalänk
Medlem

Den väger ca 150 och det är izipizi för 2 personer, har gjort det med en polare, det jag kan rekommendera som känns som det lättaste är att du tar ett par stroppar o fäster i motorn, sedan en balk att lyfta i, men det kräver då att ni lyfter högt, alltså att blien är nersänkt ordentligt och ni går upp på något, fast på en 740 så kan du nog ta bort fronten o i princip gå framåt.

Är växellådan på plats så kan den kärva lite där men då kan ju farsan hjälpa till (gunga, dra, banka..) med den biten?

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Den väger ca 150 och det är izipizi för 2 personer, har gjort det med en polare, det jag kan rekommendera som känns som det lättaste är att du tar ett par stroppar o fäster i motorn, sedan en balk att lyfta i, men det kräver då att ni lyfter högt, alltså att blien är nersänkt ordentligt och ni går upp på något, fast på en 740 så kan du nog ta bort fronten o i princip gå framåt.

Är växellådan på plats så kan den kärva lite där men då kan ju farsan hjälpa till (gunga, dra, banka..) med den biten?

Okej. Är det med eller utan toppen? Generator, styrservo, grenrör, insug kan vi montera när motorn är i men vill helst slippa ta bort toppen så vi inte behöver byta packningar.

Hur stor balk behövs det ungefär? Har några meter 25x25mmx2mm profiler efter bygget. Kanske ett spett funkar?

Nu så är det bara ett komplett block utan generator osv. Den bör gå att lyfta bort så, mest orolig för när den andra ska i men kanske funkar ändå? Får dra hit några starka och så kan några klenare passa in.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Snöns vikt fördelas över hela taket och inte en enda takbjälke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Okej. Är det med eller utan toppen? Generator, styrservo, grenrör, insug kan vi montera när motorn är i men vill helst slippa ta bort toppen så vi inte behöver byta packningar.

Hur stor balk behövs det ungefär? Har några meter 25x25mmx2mm profiler efter bygget. Kanske ett spett funkar?

Nu så är det bara ett komplett block utan generator osv. Den bör gå att lyfta bort så, mest orolig för när den andra ska i men kanske funkar ändå? Får dra hit några starka och så kan några klenare passa in.

Utan att veta vad det är för material på dina profiler så kan jag inte säga vilken vikt de klarar av, men ett spett går garanterat bra.
Det är komplett motor i basutförande, så det bör vara motor, generator, grenrör, insug osv. Bara blocket väger omkring 100kg.

Det blir säkert inga problem sen heller, bara man har hyffsad längd på stropparna så ni slipper böja på er för mycket osv, mer statiskt hållande = lättare.

Är du orolig för vikten så kan du ta av toppen om du har ca 500:- över till ny toppackning och helst ny oring till vattenpumpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Utan att veta vad det är för material på dina profiler så kan jag inte säga vilken vikt de klarar av, men ett spett går garanterat bra.
Det är komplett motor i basutförande, så det bör vara motor, generator, grenrör, insug osv. Bara blocket väger omkring 100kg.

Det blir säkert inga problem sen heller, bara man har hyffsad längd på stropparna så ni slipper böja på er för mycket osv, mer statiskt hållande = lättare.

Är du orolig för vikten så kan du ta av toppen om du har ca 500:- över till ny toppackning och helst ny oring till vattenpumpen.

Vanliga 4 kants hål profiler i järn tror det är 2mm tjocklek, men är nog bäst att ta spett isåfall så kan man ha profilerna till något annat projekt.

Prövar nog med topp och så kvar på men lägger filtar för att skydda de nylackade grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Vanliga 4 kants hål profiler i järn tror det är 2mm tjocklek, men är nog bäst att ta spett isåfall så kan man ha profilerna till något annat projekt.

Prövar nog med topp och så kvar på men lägger filtar för att skydda de nylackade grejerna.

Det låter som en bra plan, lycka till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glömde att skriva hur det gick men det var inga problem. Skruvade bort så mycket som möjligt på motorn för att minska vikten och det som gick framåt som kylare osv.

Tog domkraften under för att hissa ut från motorkuddarna sen drog vi isär den ifrån lådan och lyfte för hand den sista biten.

(Inte olja på marken för er miljönissar spillde lite glykol spädde därför ut det med vatten. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

packad senvintersnö beräknas väga 300kg per m3, blötsnö 400kg per m3.

Har du då CC 120 på takstolarna och en spännvidd på 6 meter, 2.5DM snö på taket så har du en belastning på cirka: 360 kilo per takstol, dock hamnar en stor del av den belastningen direkt på hammarbandet och belastar inte takstolen så hårt, men nog tar varje takstol minst 250 kilo i den situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Skrivet av SueCia:

packad senvintersnö beräknas väga 300kg per m3, blötsnö 400kg per m3.

Har du då CC 120 på takstolarna och en spännvidd på 6 meter, 2.5DM snö på taket så har du en belastning på cirka: 360 kilo per takstol, dock hamnar en stor del av den belastningen direkt på hammarbandet och belastar inte takstolen så hårt, men nog tar varje takstol minst 250 kilo i den situationen.

Det skulle jag tro att den gör!

Har själv hissat upp en Mc som vägde ca 250kilo + i en takstol, med spännband. Och det vart i ett väldigt litet "plåtgarage" (gör inte det, ni som läser detta, det blir ett helvete att "sänka den" med spännband om man inte är många pers)

Skrivet av sander00se:

Glömde att skriva hur det gick men det var inga problem. Skruvade bort så mycket som möjligt på motorn för att minska vikten och det som gick framåt som kylare osv.

Tog domkraften under för att hissa ut från motorkuddarna sen drog vi isär den ifrån lådan och lyfte för hand den sista biten.

http://i.imgur.com/rNoI1r3l.jpg
(Inte olja på marken för er miljönissar spillde lite glykol spädde därför ut det med vatten. )

Kul att det löste sig!

Skulle med skriva att ni skulle lyfta den för handkraft, så kommer du med detta inlägget

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]