Permalänk
Medlem

Proppen gick? Vad gör jag nu?

Tjenare. Hoppas att ni kan hjälpa mig. flyttade nyligen in i en ny bostadsrätt, en etta. Skulle montera ned en lampa i taket så drog huvudströmbrytaren i proppskåpet - och när jag satte igång den igen så fungerar inte köksfläkt, ugnen, micron, och en bänkbelysning i köket. Alltså har ju någon propp eller liknande gått?

Är rätt kass på sånt här, hoppas ni kan hjälpa mig, vad ska jag göra?

Bild på mitt proppskåp: http://i.imgur.com/kTYIPHy.jpg (allt ser väl OK ut??)

edit: det finns ett proppskåp i källaren där det sitter 3 proppar. Alla ser intakta ut, men det kan ju ha gått en jävel ändå?

edit2: Har nu testat byta alla säkringar i källaren. Hjälpte inte ett skit. Har även monterat tillbaka lampan, men den fungerar inte längre (precis som att det inte är någon ström i kablarna i taket?) Har testat vrida av och på huvudströmbrytaren igen, och alla automatsäkringar, inget hjälper.

edit3: Testade slå av alla automatsäkringar till OFF utom den till belysningen, och bröt huvudströmmen (1,2) väntade 5 sekunder, satte igång alla automatsäkringar igen, och vips så fungerar allt i köket igen!?!? MEN - nu när jag tänder mina andra spotlight i taket så tänds dom i 1 sekund, sen släcks omedelbart igen. VAD ÄR DET SOM HÄNDER?!?

Visa signatur
Permalänk

Det ser korrekt ut, jag hade provat att slå av alla brytare och sedan slå på dom igen.

Fungerar inte de är det förmodligen en säkring i "de stora skåpet" (alltså något huvudskåp i källare eller liknande som distribuerar ström till lägenheterna) som har gått. Kontakta då fastighetsskötaren för hjälp med tillgång till detta skåp.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tjenare. Hoppas att ni kan hjälpa mig. flyttade nyligen in i en ny bostadsrätt, en etta. Skulle montera ned en lampa i taket så drog huvudströmbrytaren i proppskåpet - och när jag satte igång den igen så fungerar inte ugnen, micron, och en bänkbelysning i köket. Alltså har ju någon propp eller liknande gått?

Är rätt kass på sånt här, hoppas ni kan hjälpa mig, vad ska jag göra?

Bild på mitt proppskåp: http://i.imgur.com/kTYIPHy.jpg (allt ser väl OK ut??)

Då är någonting fel. Det du ser där är precis det du söker, propparna. Dock är detta en modernare sort, automatsäkringar. Istället för att behöva skruva i och ur en del som man behövde förr så drar du bara upp knappen (som du uppenbarligen har gjort) så ska det fungera igen.

Nu verkar det inte fungerat som sig bör och ingenting fungerar för dig. Jag skulle testa att hålla in test knappen enligt instruktionen en gång. Sedan även dra ner och upp samtliga säkringsbrytarna för att försäkra mig om att ingenting glappar. Fungerar detta inte så skulle jag ringa till hyresvärden och om de har stängt till journumret då du inte kan vara utan all ström tills imorgon så tycker jag jour är befogat i detta fall.

Det är inte så att säkringen går direkt hela tiden? För då kan det vara någonting som ligger kortis där vid lampan som är problemet.

Nu har jag kanske inte löst problemet åt dig men jag har nog åtminstone satt in några vettiga tankar i ditt huvud.

Mvh Waloth

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

om det har gått en propp i någon huvudcentral så är det nog lättast att höra med din vaktmästare.

Permalänk
Medlem

Om fasen för 9 & 12 har gått så borde även spisen fungera sämre nu.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

som sagt..prova dra i alla dom små säkringarna. dom kan ha hoppat ur utan att det syns så man måste resetta dom en i taget.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Det är den gamla typen av säkring som sitter i källaren eller? De kan ibland vara lite småluriga att se om de har gått sönder, pluppen som skall lossna kan se ut att sitta kvar ändå. Knacka isf lite lätt på de så ser du om någon ser trasig ut.

I övrigt så är min fråga hur du egentligen gick tillväga när du tog ner lampan? Jag antar att det inte var en vanlig lampa med propp utan att du behövde lossa på lite kablar och då låter det lite som att du inte bröt all strömmen dit. Hade det varit strömlöst så hade det troligen inte hänt något. Satte du upp en ny lampa, så är frågan hur konditionen/kopplingen är på den?

Att byta säkring är enkelt, men man vill ju få reda på orsaken till att den bröt också.

Permalänk
Medlem

"Glaset" på jordfelsbrytaren ser konstig ut.
Tryck in testknappen och sedan återställ den.
Ibland kan de hamna i något mellanläge som gör att de inte släpper igenom ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det är den gamla typen av säkring som sitter i källaren eller? De kan ibland vara lite småluriga att se om de har gått sönder, pluppen som skall lossna kan se ut att sitta kvar ändå. Knacka isf lite lätt på de så ser du om någon ser trasig ut.

I övrigt så är min fråga hur du egentligen gick tillväga när du tog ner lampan? Jag antar att det inte var en vanlig lampa med propp utan att du behövde lossa på lite kablar och då låter det lite som att du inte bröt all strömmen dit. Hade det varit strömlöst så hade det troligen inte hänt något. Satte du upp en ny lampa, så är frågan hur konditionen/kopplingen är på den?

Att byta säkring är enkelt, men man vill ju få reda på orsaken till att den bröt också.

Ja det är den gamla typen av säkring i källaren. men vart nere o kollat och allt ser rätt ut, säkringarna är intakta.

http://i.imgur.com/6dBnDam.jpg så ser det ut där lampan suttit, testade koppla ihop L1 och fas (blå) men inget som hjälpte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Ja det är den gamla typen av säkring i källaren. men vart nere o kollat och allt ser rätt ut, säkringarna är intakta.

http://i.imgur.com/6dBnDam.jpg så ser det ut där lampan suttit, testade koppla ihop L1 och fas (blå) men inget som hjälpte.

Är den där kabeln live? Hoppas att du isolerat ändarna innan du satte på strömmen igen?
Om du kopplar ihop Brun (fas) och Blå (nolla) så får du kortslutning och borde smälla en säkring fort.

Men du vred alltså strömbrytaren (plats 1,2 i skåpet) till 0 och sedan på igen. Det kan ju vara så att strömbrytaren är lite trasig och inte slog på alla tre faserna när du vred på den. Du kanske får lirka med den och slå av och på. Du kan ju ha alla säkringar utom typ en, avslagna, så länge.

Det känns lite läskigt om en inkommande fasledning skulle ha lossnat från huvudbrytaren. Den kan då komma i kontakt med plåtkapslingen. Det skulle krävas ett fruktansvärt dåligt jobb av elektrikern så det är osannolikt. Men det vore intressant att se kopplingen. Så vore det inte för just denna risken så hade jag rekommenderat dig att vrida av huvudbrytaren och sedan ta loss "kapslingen" och ta en bild hur det ser ut. Det enda som då ska leda ström där bakom är TRE inkommande ledningar som sitter upptill på huvudbrytaren. Också skruvarna som fäster dessa ledare är strömförande.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Ibland kan de hamna i något mellanläge som gör att de inte släpper igenom ström.

testade, hjälpte ej.

Skrivet av Igelkott:

Är den där kabeln live? Hoppas att du isolerat ändarna innan du satte på strömmen igen?
Om du kopplar ihop Brun (fas) och Blå (nolla) så får du kortslutning och borde smälla en säkring fort.

Ja dom är live. Och nej jag har inte isolerat kablarna, dom bara hänger just nu, men stabilt. Är ju mitt uppe i felsökning här!

Är tillbaka på ruta noll nu. allt fungerar i hela lägenheten men inte ugn, micro, och bänkbelysning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Gå ner i källaren igen skruva ur en i taget o känn lätt på "propputlösaren". Ibland har den gått sönder med sitter kvar så den ser hel ut.

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy:
Dra ner "spaken" och upp med den igen.

Permalänk
Medlem

Oj

Att koppla ihop Brun (fas) och Blå (nolla) ska man aldrig göra.
Du får nog höra av dig till vakmästaren och låta han kolla på det. Rör inte el om du inte vet 100 vad du gör!

Edit: Många som hade hunnit skriva innan mitt svar kom tydligen. Men jag hade ändå hört av mig till vakmästaren eller nått och inte gjort någon felsökning själv om du nu inte vet exakt vad du gör. Jag bor själv i bostadsrätt och även om man gått elgymnasie osv så har jag aldrig gjort något mer än att på sin höjd bytat strömbrytare. Man vill ha ryggen fri ifall om något skulle hända.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggalaxyy:

Vad är det där för hemmakoppling, det ser ut som en fast monterad gummikabel så vad sitter i andra änden av den ? Den kabeln borde vara ansluten till en stickpropp för ingen elektriker lär ha klamrat fast den, är det "fulkopplad" el i lägenheten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du någon form utav mätinstrument när du testar.
Som TubularBoy skrev testa jordfelsbrytaren, denna ska motioneras var 6:e månad så att den fungerar korrekt.
Har du testat att slå till och från på dvärgbrytaren som den gruppen ligger som du inte har någon spänning på?
När du jobbar med el så ska du ha isolerande skor på dig dvs med gummisula, står du på stol eller stege så ska den helst vara utav trä ej metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du någon form utav mätinstrument när du testar.

nej

Skrivet av thomson:

Som TubularBoy skrev testa jordfelsbrytaren, denna ska motioneras var 6:e månad så att den fungerar korrekt.
Har du testat att slå till och från på dvärgbrytaren som den gruppen ligger som du inte har någon spänning på? [...]

ja

Skrivet av mrqaffe:

Vad är det där för hemmakoppling, det ser ut som en fast monterad gummikabel så vad sitter i andra änden av den ? Den kabeln borde vara ansluten till en stickpropp för ingen elektriker lär ha klamrat fast den, är det "fulkopplad" el i lägenheten ?

han som bodde här innan och har styrt allt är elektriiker, och tror inte det ska vara någon fulkoppling? Har monterat tillbaka lampan, och får ingen ström till den (eller ut i köket) så antagligen är det är vidarekoppling till köket.

har bytt alla proppar ner ei källaren. fungerar ändå inte. vad ska jag ta mig till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Har monterat tillbaka lampan, och får ingen ström till den (eller ut i köket) så antagligen är det är vidarekoppling till köket.

Nej det kan inte vara "vidarekoppling". Det är helt uteslutet. Om du inte får ström i den så är antingen fasen, säkringen eller kabeln trasig. Alternativt så är strömbrytaren till lampan av.

Har du testat det jag nämnde i tidigare redigerat inlägg?

edit: Man blir ju lätt orolig att TS ligger livlös på golvet eller suttit fast med 230V växelström genom sig i 10 min.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog läge ett mäta, men hur ser det ut i andra änden av den svarta kabeln, vart går den? Det ser ju ut som en gummikabel för skarvkablar som man brukar montera med stickkontakter i båda ändar, står det nån benämning på den typ RDOE ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

han som bodde här innan och har styrt allt är elektriiker, och tror inte det ska vara någon fulkoppling? Har monterat tillbaka lampan, och får ingen ström till den (eller ut i köket) så antagligen är det är vidarekoppling till köket.

har bytt alla proppar ner ei källaren. fungerar ändå inte. vad ska jag ta mig till?

Finns ingen riktig elektriker som gör såhär:

Just saying...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Oj

Att koppla ihop Brun (fas) och Blå (nolla) ska man aldrig göra.
Du får nog höra av dig till vakmästaren och låta han kolla på det. Rör inte el om du inte vet 100 vad du gör!

Edit: Många som hade hunnit skriva innan mitt svar kom tydligen. Men jag hade ändå hört av mig till vakmästaren eller nått och inte gjort någon felsökning själv om du nu inte vet exakt vad du gör. Jag bor själv i bostadsrätt och även om man gått elgymnasie osv så har jag aldrig gjort något mer än att på sin höjd bytat strömbrytare. Man vill ha ryggen fri ifall om något skulle hända.

Om det bara är fas och nolla spelar det ingen roll eftersom det är växelström.
I teorin är det dock alltid fas till fas och nolla till nolla och man ska ju så klart köra på det. Men som sagt, växelström och om det inte finns någon jord inblandad spelar det ingen roll.

Edit: Såg inte bilden.

Ok, TS: L1 = Fas, N = Nolla.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tack som fan för att ni hjälper mig!! Ingen lösning än dock :( --SE EDIT2 i förstainlägget--

Skrivet av Igelkott:

[...] Men du vred alltså strömbrytaren (plats 1,2 i skåpet) till 0 och sedan på igen. Det kan ju vara så att strömbrytaren är lite trasig och inte slog på alla tre faserna när du vred på den. Du kanske får lirka med den och slå av och på. Du kan ju ha alla säkringar utom typ en, avslagna, så länge. [...]

Vred den till "OFF" först, sen till "0" då den var väldigt seg.

Skrivet av Igelkott:

Det känns lite läskigt om en inkommande fasledning skulle ha lossnat från huvudbrytaren. Den kan då komma i kontakt med plåtkapslingen. Det skulle krävas ett fruktansvärt dåligt jobb av elektrikern så det är osannolikt. Men det vore intressant att se kopplingen. Så vore det inte för just denna risken så hade jag rekommenderat dig att vrida av huvudbrytaren och sedan ta loss "kapslingen" och ta en bild hur det ser ut. Det enda som då ska leda ström där bakom är TRE inkommande ledningar som sitter upptill på huvudbrytaren. Också skruvarna som fäster dessa ledare är strömförande.

låter livsfarligt. Som tur var kommer killen som bodde här innan förbi i morgon och tar en titt på det.

Skrivet av TubularBoy:

Testat, hjälpte inte.

Skrivet av mrqaffe:

Det är nog läge ett mäta, men hur ser det ut i andra änden av den svarta kabeln, vart går den? Det ser ju ut som en gummikabel för skarvkablar som man brukar montera med stickkontakter i båda ändar, står det nån benämning på den typ RDOE ?

Nix ingenting. Vet ej vart den går. Men jag menar va fan, det enda som var ikopplat var ju lampan med en simpel L1, fas, och jord. Har ju inte gjort ett skit mer än att koppla bort dessa. Förstår inte vad som kan ha gått fel. Säkringarna är bytta, och allt ser rätt ut i mitt skåp.

Skrivet av TubularBoy:

@ggalaxyy:
Dra ner "spaken" och upp med den igen.

redan testat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

verkar som felsäkerhets brytare har slagit ut pga ett ELfel uppstått utan den kunde du ha fått genom dig massa volt... eller en "brand"

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

verkar som felsäkerhets brytare har slagit ut pga ett ELfel uppstått utan den kunde du ha fått genom dig massa volt... eller en "brand"

Fast om felsäkerhetsbrytaren i mitt skåp slår ut så går ju alla automatsäkringar ned direkt. ingen har gjort det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Vred den till "OFF" först, sen till "0" då den var väldigt seg.

Stäng ner alla säkringar utom tex till bänkbelysningen.
Ta i som fan och vrid huvudbrytaren till 0 och sedan tillbaks till On några gånger.

Skrivet av ggalaxyy:

låter livsfarligt. Som tur var kommer killen som bodde här innan förbi i morgon och tar en titt på det.

Det ska inte vara farligt att öppna skåpet när huvudbrytaren är avstängd. Men självklart om någon inkommande ledning ligger löst, ja. Men då kan du dra ur säkringarna i källaren först så är du safe.

Skrivet av ggalaxyy:

Har ju inte gjort ett skit mer än att koppla bort dessa. Förstår inte vad som kan ha gått fel. Säkringarna är bytta, och allt ser rätt ut i mitt skåp.

Jo du har dels brutit strömmen med huvudbrytare, JFB osv. Dessutom testat att kortsluta lampsladden. När då strömmen sätts på så riskerar du att smälta kabeln och att förstöra säkringen.

Skrivet av ggalaxyy:

Fast om felsäkerhetsbrytaren i mitt skåp slår ut så går ju alla automatsäkringar ned direkt. ingen har gjort det.

Om jordfelsbrytaren slår ut pga ström läcker ut fel väg så slår bara jordfelsbrytaren ifrån. Om du får en kortslutning så går strömmen rätt väg och då slår bara säkringen ifrån.

Edit. Om du inte har ström i lampan nu kanske den gick på samma grupp som köket, som inte heller fungerar. Detta kan bero på att säkringen gick sönder när du kortslöt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

^^^^^^^^ Var vänlig läs EDIT3 i mitt första inlägg ^^^^^^^^

Har nu fått sakerna i köket att fungera igen, men nu släcks mina spotlights i taket (en annan belysningspunkt i från lampan som jag kopplade i först) efter bara 1 sekund. Varje gång jag försöker tända dom.

edit: nu gick det tända spotlightsen? Det surrar som satan i från lampknappen (dimmer) till spotlightsen / lampan i taket. Normalt? Surrar endast när jag dimmar ner till en viss gräns, och det har alltid gjort det sen jag flyttade in.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

edit3: Testade slå av alla automatsäkringar till OFF utom den till belysningen, och bröt huvudströmmen (1,2) väntade 5 sekunder, satte igång alla automatsäkringar igen, och vips så fungerar allt i köket igen!?!? MEN - nu när jag tänder mina andra spotlight i taket så tänds dom i 1 sekund, sen släcks omedelbart igen. VAD ÄR DET SOM HÄNDER?!?

Skrivet av ggalaxyy:

Har nu fått sakerna i köket att fungera igen, men nu släcks mina spotlights i taket (en annan belysningspunkt i från lampan som jag kopplade i först) efter bara 1 sekund. Varje gång jag försöker tända dom.

Det är lite svårt att hänga med vad du har gjort. Så man får gissa lite Men frågor:

Har du kopplat in nya lampor jämfört med innan du började joxa överhuvudtaget? Det lät som att du enbart monterat bort 1 lampa.

Är detta det enda problemet du har kvar?

Hur är dessa spotlights anslutna? Är det en vipp-strömbrytare? Återfjädrande? Trådlös? Vet du om det sitter en transformator till dem? (12V)?

Skrivet av ggalaxyy:

edit: nu gick det tända spotlightsen? Det surrar som satan i från lampknappen (dimmer) till spotlightsen / lampan i taket. Normalt? Surrar endast när jag dimmar ner till en viss gräns, och det har alltid gjort det sen jag flyttade in.

Surrar kan vara normalt. Kan vara en dålig dimmer eller så är det fel dimmer för ändamålet. Det kan också vara att den belastas för lite. Och det kan vara att det är felkopplat.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

... har du själv kopplat i en lamparmatur eller dylikt kan du ha dragit elen fel och du borde vara glad att det slår ifrån. Kontakta ägaren av fastigheten/vaktmästare/elektriker. Kan du ingenting om el ska du absolut inte pilla med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är lite svårt att hänga med vad du har gjort. Så man får gissa lite Men frågor:

Har du kopplat in nya lampor jämfört med innan du började joxa överhuvudtaget? Det lät som att du enbart monterat bort 1 lampa.

Är detta det enda problemet du har kvar?

Hur är dessa spotlights anslutna? Är det en vipp-strömbrytare? Återfjädrande? Trådlös? Vet du om det sitter en transformator till dem? (12V)?

Tack för hjälpen jag får här! uppskattas!

Nej har inte rört lampor eller elektronik alls här. Det sitter nästan 40 spotlights i min lägenhet på olika ställen. Varav 4st sitter i samma rum som den här taklampan jag skulle montera ned i första hand. Dessa spots är infällda och vet ej om dom använder sig av någon transformator. Vet ingenting om hur kablaget i den här lägenheten är draget. :/ Strömbrytaren på väggen ser ut så här (där den övre dimmerknappen kontrollerar taklampan, och den under dom 4 spotlightsen i andra sidan rummet)

Så för att klargöra, det enda problemet jag har nu är att mina 4 spotlights stänger av sig själva i bland? Men inte just nu? Verkar vara lite random? Och att min taklampa inte fungerar alls längre.

Skrivet av str8forthakill:

... har du själv kopplat i en lamparmatur eller dylikt kan du ha dragit elen fel och du borde vara glad att det slår ifrån. [...]

Jag har inte dragit elen här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

^^^^^^^^ Var vänlig läs EDIT3 i mitt första inlägg ^^^^^^^^

Detta händer då du har en dimmer som inte klarar låga laster eller en dimmer som inte klarar transformator.